ملیکا سادات توکلی؛

طلاهایم را فروختم تا قهرمان جهان شوم

قهرمان ۹ ساله چرتکه گفت: برای اعزام به مسابقات بین‌المللی کسی از من حمایت مادی نکرد، بنابراین با فروش طلا‌ها و گرفتن وام به تایلند اعزام شدم و توانستم مقام قهرمانی این دوره از مسابقات ذهنی جهان را کسب کنم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ملیکا سادات توکلی ۹ ساله از شهر محمدیه استان قزوین با قهرمانی در مسابقات کشوری به مسابقات محاسبات ذهنی چرتکه جهانی راه‌یافته بود که با تلاش فراوان توانست در دی ماه ۹۸ در مسابقات بین‌المللی که در کشور تایلند برگزار می‌شد در گروه B عنوان قهرمان جهانی را کسب کند.

ملیکا سادات دانش‌آموز کلاس چهارم از کودکی با چرتکه آشنا شده است، وی می‌گوید: چرتکه را از هفت سالگی یاد گرفتم، ابتدا به چرتکه علاقه‌ای نداشتم، اما با تشویق معلمم ادامه دادم و به‌مرورزمان به چرتکه علاقه‌مند شدم، چرتکه محاسبات ذهنی ریاضی است که علاوه بر ریاضی باعث شده است که در دیگر درس‌هایم نیز موفق شوم.

وی ادامه می‌دهد: نمره‌هایم در مدرسه «خیلی خوب» است، به خاطر چرتکه دستم به تندنویسی عادت کرده است و همیشه تا زمانی که همکلاسی‌هایم سؤال را می‌نویسند من جواب‌ها را نوشته‌ام، عاشق ریاضی هستم دو هفته برای مسابقات در مدرسه نبودم وقتی آمدم امتحان ریاضی داشتیم و زودتر از همه برگه‌ام را دادم و بیست شدم، اما از علوم اجتماعی متنفرم درواقع از هر درسی که خواندنی است بدم می‌آید.

قهرمان جهانی چرتکه تأکید می‌کند: در مسابقات بین‌المللی ۶۱۰ نفر در رده سنی پنج تا ۱۲ سال از ۲۴ کشور شرکت کرده بودند و مسابقات سطح بالایی داشت، اما من در سطح بالاتری تمرین کرده بودم، این دوره از مسابقات در پنج سطح برگزار شد که من در گروه B شرکت کردم و قهرمان شدم.

توکلی عنوان می‌کند: هزینه‌های اعزام به مسابقات بین‌المللی بالا است، اما کسی از من حمایت نکرد، پدر و مادرم با فروش طلا‌ها و گرفتن وام توانستند هزینه ۲۵ میلیون تومانی اعزام به مسابقه را تأمین کنند، البته نفرات برتر مسابقات کشوری معمولاً بورسیه می‌شوند، اما من با ۵ اختلاف نتوانستم بورسیه بگیرم و خودمان هزینه را تأمین کردیم.

وی می‌گوید: ساعت چهار صبح به فرودگاه تایلند رسیدیم تا از فرودگاه برویم بیرون و پاسپورت‌ها را نشان دهیم ساعت ۶ بود، روز اول تمرین، کارم افت کرد، اما مادرم که در این مسابقات کنارم بود می‌گفت نگران نباش خستگی راه تأثیر گذاشته است و در نهایت در مسابقه که شرکت کردم همه‌چیز خوب بود.

این قهرمان جهانی بیان می‌کند: مسابقه که تمام‌شده بود به خانه برگشتیم در فرودگاه به‌جز افراد موسسه چرتکه و بستگانم که به استقبالم آمدند کس دیگری نیامد، وقتی به خانه رسیدیم از مادرم اجازه گرفتم که برای رفع خستگی با چرتکه اعشار تمرین کنم، از وقتی‌که با چرتکه آشنا شدم دیگر بازی با عروسک را کنار گذاشتم.


بیشتر بخوانید


قهرمان جهانی چرتکه بیان می‌کند: پدرم بازنشسته و مادرم خانه‌دار است، زمانی که تمرین می‌کنم مادرم خیلی به من کمک می‌کند و زمان می‌گیرد و جواب‌ها را نیز چک می‌کند، یک خواهر بزرگ‌تر و یک برادر دارم که گاهی مسائل ریاضی‌شان را حل می‌کنم، اما نمی‌توانم به آن‌ها آموزش دهم، چون چرتکه باید در سن کم آموزش داده شود.

وقتی از ائ می‌پرسیم می‌خواهی چه کاره شوی ریز می‌خنند و می‌گوید: عاشق چرتکه هستم و می‌خواهم بزرگ که شدم مربی چرتکه بشوم، در کنار آن دوست دارم دندان‌پزشک شوم، چون دندان درد دارم؛ بنابراین می‌خواهم دندان‌پزشک و مربی چرتکه شوم.

چرتکه حافظه تصویری کودکان را تقویت می‌کند

فروغ حیدری توانی مربی چرتکه ملیکا، می‌گوید: ملیکا دارای استعداد بی‌نظیری در چرتکه است و محدودیتی ندارد، می‌تواند سرعتی بزند، همزمان شعر بخواند و سرعتی بزند، تعداد بالا بزند و ۸۰ آیتم را باهم بزند.

وی تصریح می‌کند: آنچه در مورد ملیکا قابل‌توجه است پایبندی به حجاب است، برای مثال در مسابقات استانی که در برج میلاد برگزار شد ملیکا زیر تیشرت مسابقه یک پیراهن پوشیده بود و علی‌رغم اصرار ما و گرمای هوا حاضر نشد پیراهن بلندش را دربیاورد.

حیدری اظهار می‌کند: نفر اول مسابقات کشوری بورسیه می‌شود، ولی نفرات دیگر باید خودشان هزینه را تقبل کنند، خانواده ملیکا بدون هیچ حمایتی از استان تمام هزینه را خودشان تقبل کردند، جالب است که این سبک از چرتکه اصالتاً ژاپنی است، اما شرکت‌کننده‌های ژاپن در مسابقات جهانی رتبه‌ای نیاوردند.

وی ادامه می‌دهد: در مسابقات چرتکه باید ۱۹۰ سؤال را در ۱۳ دقیقه جواب داد اگر بخواهیم از روی برگه این سؤالات را بخوانیم حداقل ۱۰ دقیقه زمان می‌برد، سؤال‌ها سخت بود مثلاً سؤال یک ۱۰ عدد دورقمی را باید جمع و تفریق می‌کردند، یک سؤال ده تا ضرب دو رقم در دو رقم، یک سؤال هم تقسیم عدد چهاررقمی بر یک‌رقمی است.

این مربی چرتکه با اشاره به آموزش چرتکه تأکید می‌کند: مرحله اول آموزش استفاده از چرتکه است، اما در مراحل بعدی کودکان یاد می‌گیرند که بدون استفاده از چرتکه به جواب برسند چراکه چرتکه را نمی‌توانند هر جا ببرند، ملیکا می‌تواند محاسبات را به‌صورت ذهنی انجام دهد.

وی تأکید می‌کند: هدف ما فقط آموزش محاسبات ذهنی نیست بلکه هدف اصلی آموزش چرتکه تقویت و توسعه همزمان دونیم کره است، کودکان با مهارت‌هایی که در این آموزش یاد می‌گیرند می‌توانند از دونیم کره مغزشان به‌درستی استفاده کنند؛ چرتکه آموزش بر اساس حافظه تصویری است و بچه‌ها می‌بینند و به تعداد هر عدد، مهره بالا و پایین می‌شود، در سنین پنج تا ۱۲ سال قدرت تصمیم‌گیری بالاست و با آموزش چرتکه بچه‌هایی که هنوز به مدرسه نرفتند نیز می‌توانند به‌صورت ذهنی محاسبات ریاضی انجام دهند.

حیدری یادآور می‌شود: پنج سال است که چرتکه تدریس می‌کنم در این مدت همه بچه‌ها تغییر کردند، ملیکا از سه سال پیش وارد موسسه کودکان هوشمند محمدیه شد و تلاش خوبی را از خود نشان داد تا جایی که در نخستین حضور رسمی خود توانست عنوان نخست کشوری را به خود اختصاص دهد و در رقابت‌های نهایی که در برج میلاد تهران برگزار شد نیز توانست سهمیه اعزام به مسابقات جهانی تایلند را به دست آورد.

آموزش چرتکه به ۳۰۰۰ نفر در قزوین

رقیه رنجبر، نماینده چرتکه در استان قزوین بیان می‌کند: مسابقات استانی هرسال برگزار می‌شود و منتخبان استانی به مسابقات کشوری و منتخبان مسابقات کشوری نیز به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شوند، در مسابقات بین‌المللی که سال گذشته برگزار شد، ۶ نفر از استان قزوین منتخب شدند که فقط ملیکا به تایلند اعزام و با تلاشی که داشت قهرمان شد.

وی عنوان می‌کند: ما بیش از ۳۰۰۰ نفر فراگیر در سنین پنج تا ۱۲ سال در کل استان قزوین داریم و پنج نمایندگی چرتکه در شهرستان‌های قزوین فعال است، ازاین‌بین هرسال نخبه جهانی داریم، ولی به خاطر هزینه بالای شرکت در مسابقات بین‌المللی اغلب به دلیل وضعیت مالی قبول نمی‌کنند که با هزینه شخصی به مسابقات بروند.

رنجبر تأکید می‌کند: در این دوره از مسابقات بین‌المللی پاما ۲۰۱۹؛ ۵۵ کودک و نوجوان ایرانی به مسابقات بین‌المللی محاسبات ذهنی تایلند عازم شدند و تیم ایران قهرمان شد، ملیکا نخستین قهرمان جهانی چرتکه در قزوین است، ملیکا قصد حضور در مسابقات آینده که قرار است در کانادا برگزار شود را دارد، باید از همین امروز موردحمایت مالی و معنوی قرار گیرد تا شاهد موفقیت روزافزون آن باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.