حمایت بوریس جانسون از کشتار مسلمانان در بوسنی برایش دردسرساز شد

مقاله‌ای قدیمی از بوریس جانسون در حمایت از کشتار مسلمانان در بوسنی و هرزگوین، جنجال‌برانگیز شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، مقاله‌ای قدیمی از بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در حمایت از کشتار مسلمان در بوسنی و هرزگوین، در سالگرد کشتار «سربرنیتسا» جنجالی شد.

ده‌ها نفر از اعضای پارلمان انگلیس در کنار شخصیت‌ها و سازمان‌های اجتماعی در این کشور خواهان عذرخواهی بوریس جانسون از نوشتن مقاله‌ای شدند که وی در سال ۱۹۹۷ در خصوص کشتار مسلمانان در شهر «سربرنیتسا» در بوسنی به دست صرب‌ها به نکارش درآورده بود.

تونی لوید از اعضای حزب کارگر انگلیس به همراه سی نفر دیگر از اعضای پارلمان در نامه‌ای اعلام کردند: هیچ بهانه‌ای به هیچ شکلی برای اینکه بتوان قربانیان این نسل کشی را مورد سرزنش قرار داد، وجود ندارد.

همچنین بیش از ۱۰۰ سازمان اسلامی و شخصیت‌های اجتماعی در نامه‌ای به جانسون به شدت از این مقاله وی انتقاد کردند.

آن‌ها در این نامه جانسون را مسئول مقصر قلمداد کردن قربانیان این حادثه معرفی کردند و گفتند مشارکت نخست وزیر انگلیس در رویداد‌هایی که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد کشتار سربرنیتسا برگزار می‌شود، بدون آنکه به اظهارات پیشین او رجوع شود، به منزله اهانت به قربانیان این حادثه تراژیک و خانواده‌های آن‌ها محسوب می‌شود.

اکنون دفتر نخست وزیری انگلیس در پاسخ به این اعتراضات گفته جانسون پیوسته در ۲۵ سال گذشته به محکوم کردن این کشتار پایبند بوده و برداشت‌های صورت گرفته که سبب جنجال شده، درست نیست.

بوریس جانسون آن زمان در آن مقاله گفته بود این مسلمانان فرشته نیستند. او در مقاله‌ای که روزنامه Ottawa Citizen آن را در سال ۱۹۹۷ چاپ کرده بود، با اذعان به این مسأله که وقایع رخ داده در سربرنیتسا بدترین کشتار در اروپا از زمان آلمان نازی به شمار می‌رود، گفته بود برای غرب دشوار است که بخواهد در این وضع مداخله کند.

او در ادامه تصریح کرده بود: سرنوشت سربرنیتسا هولناک بود؛ اما این مسلمانان نیز دقیقا یک فرشته نبودند.

گفتنی است کشتار سربرنیتسا از حزن انگیز‌ترین وقایع در خلال جنگ بوسنی و هرزگوین به شمار می‌رود؛ بطوری که حدود ۸ هزار مسلمان در سال ۱۹۹۵ به دست ارتش صرب بوسنی به فرمانده «راتکو ملادیچ» و پس از تسلط آن‌ها بر شهر سربرنیتسا در شمال شرق بوسنی که منطقه‌ای امن در خلال جنگ به شمار می‌رفت، کشته شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار