نامگذاری یک روز با عنوان روز بدون پلاستیک

نامگذاری یک روز با عنوان روز بدون پلاستیک، معضل بزرگی همچون آلودگی ناشی از رهاسازی کیسه‌های پلاستیکی را حل نمی‌کند، اما ترویج نه گفتن به مصرف کیسه‌های پلاستیک تاثیر گذار است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، فریدون یاوری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص ۲۱ تیرماه روز بدون پلاستیک گفت : متأسفانه در کشور ما استفاده از کیسه‌های یک بار مصرف در خرید‌ها به نوعی رفتار غیرقابل کنترل تبدیل شده است. عادی شدن این نحوه ارائه اجناس منجر به تغییر رفتار شهروندان شده است.

او گفت : این رخداد منجر به افزایش میزان تولید و مصرف کیسه‌های پلاستیکی شده است که بسیار خطرناک است.

یاوری افزود: طبق محاسبات اخیر کارشناسان، سالانه حدود یک تریلیون تن کیسه پلاستیکی وارد چرخه ضایعات می‌شوند و این رقم بالای تولید مواد پلاستیکی از جنبه‌های مختلف برای زمین مشکل‌ساز است.

او گفت: یکی از آلاینده‌های بزرگ طبیعت و منابع طبیعی، کیسه‌های پلاستیکی است. کیسه‌هایی که اگر در طبیعت رها شوند بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان لازم است تا تجزیه شده و به طبیعت بازگردد و صدمات جبران ناپذیری بر پیکره محیط زیست وارد می‌کنند.

یاوری افزود: علاوه برخسارت ناشی از پلاستک بر طبیعت و زندگی جانداران، توجه به صدمات بهداشتی و سلامت انسان نیز حائز اهمیت فراوان است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه زیان‌های بهداشتی و محیط زیستی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی باید از جمله اهداف مهم وبرنامه‌های اساسی باشد و دراین راستا نیاز به همکاری جدی همه ارگان‌ها بویژه صدا و سیما، آموزش و پرورش، ائمه محترم جمعه و دستگاه‌های ذیربط می‌باشد.

او گفت: نان داغ در کیسه‌های پلاستیکی سبب تولید حرارت می‌شود؛ هنگام خرید نان تازه نباید آن را درون کیسه‌های پلاستیکی قرار داد، زیرا حرارت نان داغ در کیسه‌های پلاستیکی سبب تعرق کیسه و کپک زدن نان می‌شود.

یاوری گفت: جایگزینی کیسه پارچه‌ای باید ترویج شود؛ به عنوان مثال چندسالی است که با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و سازمان غله کرمانشاه تفاهم نامه جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌ها اجرایی شده است و با استقبال شهروندان روبرو شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه افزود: پلاستیک از مواد نفتی و پتروشیمی تولید می‌شود به همین دلیل در شرایط تماس با مواد داغ و اسیدی ماده‌ای به نام مونومر (مولکول‌های کوچکی که تعدادی اتم را در یک ردیف در بر می‌گیرد) بوجود می‌آید که این مواد در دراز مدت ممکن است خطرناک و سرطان زا باشد. تولید مواد مونومر در کیسه و تماس با نان باعث ایجاد بیماری‌های ریوی و اختلال گوارشی می‌شود و سیستم‌های عملکردی بدن افراد را مختل می‌کند.

او خواستار حذف پلاستیک در سایر خرید‌های مردم و در صنوف مختلف که با حوزه بهداشت در ارتباط هستند پیگیری و اجرایی شد.

یاوری گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد در ایران روزانه سه هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن کیسه پلاستیکی تولید می‌شود در حالیکه عمر مصرف آن‌ها زیر ۱۰ دقیقه است، اما صد‌ها سال در طبیعت باقی می‌مانند از این رو سازمان حفاظت محیط زیست پیش‌نویس لایحه دائمی «کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی» را تهیه و به کمیسیون زیر بنایی دولت ارسال کرده است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار