هشدار دامپزشکی قزوین درباره بیماری تب کریمه کنگو

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین باتوجه به فرا رسیدن فصل گرما و فعالیت کنه‌ها در باره احتمال شیوع تب کریمه کنگو در استان هشدار داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، مهدی جلوخانی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه ناقل بیماری و یا تماس با گوشت دام آلوده، به انسان منتقل می‌شود.

جلوخانی افزود: سال زراعی ۹۸-۹۹ به علت ریزش نزولات الهی و افزایش چشمگیر باران و به تبع آن رویش گیاهان مختلف و هوای مناسب، انگل‌های خارجی روی پوست مانند کنه‌ها افزایش یافته اند و این کنه‌ها می‌توانند ناقل ویروس CCHF باشند.

او اضافه کرد: بیماری تب کریمه کنگو هیچگونه علامتی در دام‌های مبتلا ندارد و باید مردم از کشتار دام به‌صورت سنتی (غیرمجاز) در منزل جلوگیری کنند، زیرا تمامی ترشحات دام مبتلا به بیماری سرشار از ویروس است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین با تاکید بر همکاری متقابل بخش خصوصی و دولتی گفت: در کشتارگاه‌های صنعتی دام تمام فرآیند‌های کشتار تحت نظارت کامل کارشناسان دامپزشکی بخش خصوصی مستقر در کشتارگاه انجام می‌شود و گزارش‌ها برای بررسی به اداره دامپزشکی شهرستان ارسال و به صورت دوره‌ای بازدید‌های بهداشتی توسط کارشناسان بخش دولتی صورت می‌گیرد.

جلوخانی افزود: در کشتارگاه‌های صنعتی لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در سالن پیش‌سرد نگهداری می‌شود تا از این طریق سبب از بین رفتن ویروس‌ها شوند.

او گفت: سم‌پاشی دام‌ها و اماکن دامی برای از بین بردن کنه‌ها و خودداری از تردد بدون دلیل در اماکن دامی از جمله راه‌های کنترل بیماری است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین از دامداران خواست: چنانچه متوجه وجود کنه‌ها بر روی بدن دام شدند از له‌کردن کنه‌ها به‌شدت پرهیز و با پنس مخصوص آن‌ها را از بدن دام جدا کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.