در جلسه شورای شهر تهران انجام شد؛

ارائه گزارش مالی شهرداری تهران در ۳ ماهه اول سال ۹۹

گزارش خزانه دار شورای شهر تهران درباره حساب‌های درآمد هزینه شهرداری تهران در ۳ ماهه اول سال ۹۹ در جلسه علنی شورای شهر تهران ارائه شد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ارائه گزارش خزانه دار شورای شهر تهران درباره حساب‌های درآمد هزینه شهرداری تهران در خرداد ماه و ۳ ماهه اول سال ۹۹ در دستور کار دویست و بیست و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران قرار گرفت.

خزانه دار شورای شهر تهران درباره عملکرد حساب درآمد و هزینه سه ماه، بیان کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی سه ماهه خود نسبت به تأمین منابع در سقف ۷۶ هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال اقدام کرد. طی این دوره سه ماهه مبلغ ۴۱ هزار و و ۶۸۹ میلیارد ریال معادل ۵۴ درصد درآمد کسب شده است، بنابراین طی سه ماهه مذکور کسری عملکرد ۳۴ هزار و ۴۷۴ میلیارد ریال معادل ۴۶ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود.

رسولی ادامه داد: از کل درآمد سه ماهه (۴۱ هزار و ۶۸۹)، مبلغ ۱۲ هزار و ۶۳۵ میلیارد ریال معادل ۳۰ درصد آن درآمد پایدار و ۷۰ درصد آن درآمد ناپایدار است.

او درباره عملکرد هزینه‌ای سه ماهه نیز گفت: در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۶۵ هزار و ۵۶۶ میلیارد ریال هزینه کند.

خزانه دار شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه طی دوره مذکور مبلغ ۳۷ هزار و ۹۹۳ میلیارد ریال (۵۸ درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده است، بیان کرد: از این مبلغ ۹.۹۹درصد آن به صورت پرداخت‌های نقدی و یک درصد آن غیرنقدی است.

رسولی ادامه داد: بدیهی است این شاخص نمایانگر میزان ثبت رویداد‌های هزینه‌ای در دفاتر مالی بوده و آثار دیگری بر آن مترتب نیست.

خزانه دار شورای شهر تهران درباره عملکرد حساب درآمد و هزینه خرداد، تصریح کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است، در برش عملکردی خرداد ماه خود نسبت به تأمین منابع در سقف ۲۵ هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال اقدام کند.

او‌ ادامه داد: در این ماه مبلغ ۱۴ هزار و ۵۹۷ میلیارد ریال معادل ۵۷ درصد درآمد کسب شده است. از کل درآمد خرداد (۱۴ هزار و ۵۹۷)، مبلغ ۴ هزار و ۱۷۷ میلیارد ریال معادل ۲۹ درصد آن درآمد پایدار و ۷۱ درصد آن درآمد ناپایدار است.

رسولی ادامه داد: شهرداری تهران در خرداد ماه تا سقف ۲۱ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال اجازه هزینه کرد داشته که با اعلام مبلغ ۱۳ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال در خرداد ماه تقریباً معادل ۶۳ درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده است.

خزانه دار شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به اینکه از این مبلغ ۹.۹۹ درصد آن به صورت پرداخت‌های نقدی و ۰.۱ درصد آن غیرنقدی است.

رسولی درباره تحلیل و ارزیابی (خرداد ماه و سه ماهه سال ۹۹)، بیان کرد: کسب درآمد متأثر از آثار و عواقب بروز و گسترش ویروس کرونا و اختلال‌های ایجاد شده در فضای کسب و کار شهری، نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و از ۹۵ درصد در سال ۹۸ به ۵۴ درصد در سال جاری رسیده است.

او‌ ادامه‌داد: بر این اساس و نظر به غیرقابل پیش بینی اعلام شدن پایان دوره این ابتلای جهانی، هشدار داده و پیشنهاد می‌کنم این شاخص در ریل گذاری جدید مدیریت شهری به جد و به صورت عملی مورد توجه قرار گیرد.

خزانه دار شورای شهر تهران ادامه داد: بدون شک اگر مصوبات اخیر شورا نبود، امکان تخفیف ۲۵ درصد جایزه خوش حسابی به مودیان عوارض شهری تا پایان خرداد ماه سال جاری و تمدید مبنای محاسبه مورد عمل سال ۹۸ برای سه ماهه اول امسال عملیاتی نمی‌شد و شاخص عدم تحقق پذیری منابع درآمدی که در این دوره سه ماهه ۴۶ درصد شده است، از این میزان نیز فراتر می‌رفت.

رسولی با بیان اینکه از کل درآمد وصولی خرداد ماه (۱۴ هزار و ۵۷۹ ریال) ۲۹ درصد آن پایدار و ۷۱ درصد آن ناپایدار است، تصریح کرد: از کل درآمد وصولی سه ماهه (۴۱ هزار و ۶۸۹ ریال)، ۳۰ درصد آن پایدار و ۷۰ درصد آن ناپایدار است.

او‌ با تأکید بر اینکه در گزارش ارائه شده، هزینه‌ها ۹.۹۹ نقدی است، گفت: ۳۰ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان، ۸۰ درصد آن به مبلغ ۲۴ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان نقد و ۶ هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان آن غیرنقد است.

خزانه دار شورای شهر تهران ادامه داد: طی سه ماهه اخیر از ۸۰ درصد منابع نقد ۹.۹۹درصد و از ۲۰ درصد بودجه غیرنقد فقط یک دهم درصد تحقق یافته است.

رسولی بیان کرد: به عبارتی فرآیند تأمین منابع غیرنقد از طریق تهاتر املاک در عمل تعطیل نیست و بر این اساس دفع موانع موجود و عملیاتی شدن کل ۲۰ درصد منابع غیرنقد را در نه دوازدهم سال انتظار دارم.

او تأکید کرد: پیش بینی افق مالی فرا روی نه دوازدهم سال مالی جاری، نویدبخش بهبودی این شاخص‌ها (تحقق و عدم تحقق درآمد) در ماه‌های باقیمانده سال نیست و با این برآورد، اتخاذ سبک مدیریت ریاضتی و کاهش اساسی هزینه‌ها نه فقط یک انتخاب، بلکه وظیفه اجتناب ناپذیر شهردار خواهد بود.

خزانه دار شورای شهر تهران گفت: ثبت هزینه‌ها در دفاتر مالی، سال گذشته طی همین بازه زمانی انجام نشده بود، در حالی که طی ۳ماهه امسال، این شاخص تا سقف ۵۸ درصد ثبت شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار