آمریکا گرفتارِ کرونا، تظاهرات و اختلافات داخلی+ فیلم

آمریکا در صدر مبتلایان به ویروس کرونا قرار گرفته و در همین حال خشونت‌های پلیس در مقابل معترضان به نژاد پرستی هم رو به گسترش است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی آمریکا از نظر ابتلا به ویروس کووید-۱۹، در جهان در رتبه اول را به خود اختصاص داده که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور کمتر از ۴ ماه فرصت باقی مانده است.

در این کشور بیش از ۱۳۳ هزار نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند. تعداد مبتلایان نیز از ۳ میلیون و ۱۴۴ هزار نفر فراتر رفته است. 

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از افت چشمگیر میزان رضایت از عملکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا در این کشور و نحوه واکنش او به اعتراضات ضد نژادپرستی اخیر حکایت دارد.

نتایج نظرسنجی جدید «ای بی سی نیوز و ایپسوس» نشان داد، میزان رضایت از عملکرد دونالد ترامپ در مدیریت بحران کرونا به ۳۳ درصد تنزل پیدا کرده است. براساس این نظرسنجی ۶۷ درصد از شرکت کنندگان نارضایتی خود از عملکرد ترامپ را در وضعیت کنونی آمریکا اعلام کردند. این کمترین میزان رضایت از عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور در ماه مارس تاکنون است.

همچنین در بخش دیگری از این نظرسنجی ۶۷ درصد شرکت کنندگان اعلام کردند از واکنش ترامپ در مواجهه با اعتراضات ضد نژادپرستی اخیر در این کشور، که در اعلام انزجار نسبت به بی‌عدالتی و خشونت دیرینه پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان انجام می‌شود، ناراضی هستند. تنها ۳۲ درصد از شرکت کنندگان اقدامات او در مواجهه با ناآرامی‌های اخیر در آمریکا خوب ارزیابی کردند.

برخی تحلیلگران با اشاره به مقامت رئیس جمهور آمریکا برای استفاده از ماسک اعلام کرده بودند که شیوع ویروس کرونا از شانس ترامپ برای تصاحب دوباره کرسی ریاست جمهوری در برابر جو بایدن که همواره با ماسک دیده می‌شود، می‌کاهد.

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با اشاره به خبر عبور شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا از مرز سه میلیون نفر گفت: این خبر یک تذکر ناراحت‌کننده از هزینه‌ای است که کشورمان بابت ناکامی ترامپ در مسئولیت ما در این بحران می‌پردازد.

وی افزود: ترامپ در ادعایی به مردم آمریکا گفته بود او رئیس جمهور زمان جنگ است اما بجای قبول مسئولیت، پرچم سفید تکان می‌دهد و مشخص شده که او دستوری را درباره کُند شدن روند آزمایش گرفتن از مردم داده است و دولتش به مردم آمریکا می‌گوید باید با این ویروس کنار بیایند.

با بالارفتن روزانه شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا و نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، شیوع این ویروس به بحث جدی نامزدهای سکان‌داری کاخ سفید تبدیل شده است.

سناتور برنی سندرز بار دیگر سوء مدیریت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مواجهه با بحران همه گیری ویروس کرونا را مورد انتقاد قرار داد.

سناتور ایالت ورمونت آمریکا در پیامی در حساب توئیتر خود آورد: دروغگویی پاتولوژیک ترامپ هیچگاه متوقف نمی‌شود. در حالیکه او همچنان به ما می‌گوید بهبود (شرایط) چقدر عالی پیش می‌رود، همه گیری کرونا اوج گرفته و میلیون‌ها نفر با گرسنگی، اخراج و فقدان مراقبت‌های درمانی دست به گریبان هستند. با هم ترامپ را شکست خواهیم داد. با هم کشور را به سمت و سویی متفاوت سوق خواهیم داد.

همچنین الکس ایزار، وزیر بهداشت آمریکا  هم اخیرا درباره خارج از کنترل شدن شیوع ویروس کرونا هشدار داد. وی گفت: شرایط در حال بدتر شدن است. کور سوی امید برای کنترل شیوع ویروس کرونا در حال نابودی است. ما شاهد آن هستیم که مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

علاوه براین واکنش کُند دولت آمریکا به شیوع ویروس کرونا که باعث شده این کشور با اختلاف بسیار زیادی نسبت به سایر کشورها، از لحاظ آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در رتبه اول جهان قرار بگیرد و همین امر انتقادات بسیاری را علیه رئیس‌جمهور آمریکا و دولت وی برانگیخته است.

در حالی که سیر صعودی ابتلا به ویروس کرونا با سپری شدن روز‌های مانده به انتخابات سرنوشت ساز نوامبر همزمان شده است، شیوع ویروس کرونا و تلفات انسانی فاجعه بار آن به بحث اصلی نامزد‌های سکان داری کاخ سفید مبدل شده  و  به اختلافات داخلی در این کشور هم دامن زده است.

 


بیشتر بخوانید
بایدن: همه روزه در حال پرداخت بهای بی‌کفایتی ترامپ هستیم
پلوسی: اقدام ترامپ برای عفو دوست خود مصداق فساد است


علاوه بر شیوع کرونا، ادامه اعتراضات نژاد پرستی در آمریکا هم یکی دیگر از معضلاتی پیش روی ترامپ محسوب می‌شود.

پلیس آمریکا از ۲۷ ماه مه سال جاری میلادی دست کم ۶۶ مرتبه با خودرو به سمت معترضان جنبش ضد نژادپرستی و حمایت از سیاه پوستان در آمریکا حمله کرده اند.

طی هفته‌های گذشته و با تداوم اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا، بیش از پیش شاهد خشونت علیه آمریکایی‌ها به ویژه اتباع رنگین پوست این کشور بوده ایم. شعار‌های ضدنژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا، پرتاب اجسام به سوی پلیس و پاسخ پلیس با گلوله‌های پلاستیکی، شهر‌های آمریکا را به صحنه پرهراسی تبدیل کرده است. اما صحنه‌ای که بیش از هر چیز ترسناک به نظر می‌رسد زیر گرفتن معترضان با خودروی پلیس یا افراطی‌های ملی گرا است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار