توانمندسازی اجتماعی شهروندان با ایجاد طرح های حمایتی

معاون سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد توانمندسازی اجتماعی شهروندان در مناطق کم‌برخوردار را از اصلی‌ترین اولویت‌های این سازمان دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رضا دانایی معاون سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد   با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: تا کنون طرح‌هایی همچون حمایت از مراکز فعال در حوزه کودکان کار، «سایبان امید»، «کودک توانا»، «آوای همت» و «پژوهشکده مشاغل» با هدف توانمندسازی شهروندان و با توجه ویژه بر محلات کم‌برخوردار و اقشار در معرض آسیب برگزار شده است.
 
او در خصوص طرح «سایبان امید» افزود: این طرح با هدف ارتقای مهارت‌های اجتماعی و با توجه ویژه بر مناطق کم‌برخوردار، آموزش‌های لازم در این حوزه را به کودکان، نوجوانان و والدین آن‌ها ارائه کرده است.

معاون سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: کارگاه مهارت‌های ارتباطی و مدیریت خشم برای کودکان‌کار و بانوان آسیب‌دیده در مراکز ویژه حمایتی آن‌ها، از جمله برنامه‌های برگزار شده در این طرح بوده و در مجموع ۳۷۵ کارگاه ذیل طرح سایبان امید برگزار شده است.

دانایی در خصوص برنامه‌های ویژه کودکان کاربیان کرد: در اختیار قرار دادن ایستگاه‌ها و پایگاه‌های عمومی سطح شهر به سمن‌های فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی که با هدف آشناسازی شهروندان با مسئله کودکان کار و آگاهی‌بخشی درخصوص نحوه تعامل درست با آنان صورت گرفته است.
 
او تصریح کرد:برگزاری دوره‌های حرفه‌آموزی همراه با آموزش‌های روانشناختی و مشاوره‌ای و برگزاری کارگاه‌های آموزش مهارت‌های اجتماعی از جمله برنامه‌هایی است که در طرح «کودک توانا» برگزار شده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در زمینه جزئیات طرح «کودک توانا» تأکید کرد: این طرح در قالب مجموعه‌ای هماهنگ از خدمات روان‌درمانی، مهارت‌های اشتغال‌زایی و در راستای افزایش توانمندی کودکان کار اجرا شده است. آموزش ساخت زیورآلات، کارگاه چرم‌دوزی و کارگاه ساخت تراریوم، از دوره‌هایی بودند که در مراکز آموزشی کودکان کار برگزار شد.

دانایی افزایش حساسیت‌ها و مشارکت اجتماعی شهروندان را یکی از مهم‌ترین رویکرد‌ها در مواجهه با مسئله کودکان کار دانست و اظهار کرد: در راستای افزایش مشارکت‌های اجتماعی، کمک‌هایی برای تهیه لوازم ورزشی و آموزشی در اختیار سمن‌های فعال در حوزه کودکان کار قرار گرفته است.

او  از ارائه آموزش به کودکان ساکن در مناطق فاقد مراکز آموزشی خبر داد و افزود: طرح «الفبای مهارت» با هدف توانمندسازی روانی، اجتماعی، فنی و مهارتی کودکان و بانوان مناطق کم‌برخوردار و کودکان دارای نیاز‌های ویژه در محلاتی که فاقد مراکز آموزشی و فرهنگی هستند، برگزار شد.

بیشتر بخوانید:
  • پروژه کلان آموزش فرهنگ شهروندی

    سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی همچنین اجرای طرح «پژوهشکده مشاغل» را از دیگر اقدامات با هدف بهره‌مندی از ظرفیت نیرو‌های داوطلبانه دانست و ادامه داد: این طرح با هدف آشنایی شهروندان با مشاغل مختلف و ارائه آموزش‌های لازم در حوزه اشتغال‌زایی، توانسته در فعال‌سازی نیرو‌های داوطلب در ذیل برنامه‌های نذر فرهنگی نقش موثری ایفا کند.

دانایی بیان کرد: در قالب این طرح که در مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد برگزار شد، سیمنار‌های آموزشی برای زنان سرپرست خانوار و کارگاه‌های کارآفرینی برای نوجوانان و شهروندان برگزار شد.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.