ایوان شرقی معبد داش کسن استحکام‌ بخشی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از اجرای فاز اول مرمت معبد داش کسن ویر خبر داد.

معبد داش کسنبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،  ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، گفت: در طرح حفاظت و مرمت سنگ‌های معبد داش کسن ویر ابتدا خاک برداری و پاک سازی محیط پیرامونی انجام شد و سپس در جهت تحکیم و در جهت مقاوم سازی ایوان شرقی سنگ چینی در پشت ایوان با عمق مناسب انجام شد.
 
او افزود: با اجرای سنگ علاوه بر مقاوم سازی و اجرای پشت بند، منظر مجموعه نیز در این قسمت داری نظم و انضباط برخوردار شد و همچنان حفاظت و مرمت اضطراری در این معبد ادامه خواهد داشت.

ارجمند اظهار کرد: برای ساماندهی فضا‌های این بخش ها، بقایای در معرض خطر شناسایی شده و عملیات استحکام بخشی و حفاظت اضطراری بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد و عملیات مرمت این معبد به صورت مستمر و سالانه انجام می‌شود.

او ادامه داد: حفاظت، مرمت، مستند نگاری دقیق، استحکام بخشی، ساماندهی شرایط نگهداری و پوشش در سایت تا پایان امسال در معبد داش کسن انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان با اشاره به اینکه معبد داش کسن بنایی صخره‌ای است که به دو نقش برجسته اژد‌ها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر مزین شده است، گفت: معبد داش کسن قدمت ۷۰۰ ساله دارد و در حاشیه روستای ویر در ۱۸ کیومتری جنوب شرقی شهر سلطانیه واقع است. 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.