موسوی در نشست خبری:

رژیم ترامپ درصدد است تا قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل کند/ بعد از جمع بندی، گزارش کاملی درباره حادثه نطنز ارائه می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بعد از جمع بندی شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی، گزارش کاملی درباره حادثه نطنز ارائه می‌شود.

به گزارش  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای  نشست خبری خود در سالگرد انعقاد برجام بیانیه‌ای را قرائت کرد و گفت: پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، برجام در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) تفاهم شد، برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و به عنوان ضمیمه اول به قطعنامه پیوست و در سطح ملی در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۴ براساس قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، اجرای آن توسط مجلس تصویب شد.

او افزود: مقام معظم رهبری نیز با اشاره به بررسی‌های دقیق و مسئولانه برجام در مجلس و شورای عالی امنیت ملی و عبور این توافقنامه از مجاری قانونی درباره رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور دستوراتی را صادر و با برشمردن الزامات ۹ گانه در اجرای برجام مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تایید کردند.

موسوی تصریح کرد: به دنبال نهایی شدن برجام، قوانین رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵ و قبل از آغاز اقدامات هسته‌ای ایران مصوب شدند و مقرر شد بعد از انجام برخی اقدامات هسته‌ای از سوی کشورمان و همزمان خاتمه دادن به تمامی سوالات و ابهامات و تایید توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخی از اقدامات پیش بینی شده در برجام، رفع تحریم‌ها طبق برجام اثربخش شود که این امر در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ رخ داد.

او اضافه کرد: تا قبل از روی کار آمدن رژیم ترامپ در آمریکا علی‌رغم برخی موانع و مشکلات بر سر راه انتفاع اقتصادی ایران، برجام از روند اجرایی متعادلی برخوردار بود، ولی بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ و پس از چند اقدام مقدماتی نهایتا با اتخاذ مواضع مغایر برجام با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ (هشتم می ۲۰۱۸) در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن  دوباره علیه ایران به طور کامل اجرایی شد.

موسوی افزود: اجرای نامتوازن برجام از یک سو و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تضییقات آن با اعمال فشار بر بانک‌ها و شرکت‌های خارجی در تمامی حوزه‌ها برای عدم همکاری با ایران و وضع تحریم‌های جدید از طرف دیگر، باعث شد یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیم متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای ایران را با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی اتخاذ کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: به دنبال بی عملی کشور‌های اروپایی عضو برجام گام دوم در ۱۶ تیر ۱۳۹۸ برداشته شد. سپس گام سوم در ۱۵ شهریور ۱۳۹۸، گام چهارم در ۱۵ آبان ۱۳۹۸ و نهایتا گام پنجم و نهایی در ۱۵ دی ماه ۱۳۹۸ (پنج ژانویه ۲۰۲۰) اتخاذ شد. براساس گام پنجم و نهایی توقف اجرای داوطلبانه تعهدات هسته‌ای ایران، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود را یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژ‌ها را کنار گذاشت و به این ترتیب برنامه هسته‌ای ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت و درصد غنی سازی و میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه مواجه نیست و بعد از آن برنامه هسته‌ای صرفا براساس نیاز‌های فنی توسط سازمان انرژی اتمی ایران پیش رفته است.

همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کماکان ادامه دارد

موسوی با تاکید براینکه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق تعهدات پادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی کماکان ادامه دارد بیان کرد: رژیم ترامپ در آمریکا به دلیل مسائل انتخاب ریاست جمهوری در آبان ۱۳۹۹، در تلاش است به یک پیروزی در سیاست خارجی خود در قبال ایران دست یابد؛ لذا نابودی بیش از پیش برجام را به نفع خود ارزیابی می‌کند و در تلاش است تا عدم انتفاع کشورمان از منافع سیاسی برجام را تحقق بخشد.

او افزود: براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مهر ماه ۱۳۹۹ محدودیت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران رفع می‌شود و رژیم ترامپ درصدد است تا قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل سازد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: پیش از این ریاست جمهوری ایران هشدار‌های لازم را به کشور‌های باقیمانده در برجام و به جامعه بین‌المللی داده است که در صورت عدم انتفاع ایران از برجام واکنش ایران قاطع خواهد بود. وزیر امور خارجه ایران هم طی مکاتباتی با دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ کننده اروپایی برجام مواضع جمهوری اسلامی ایران را رسما اعلام کرد. جامعه جهانی رژیم قانون شکن و قلدر مآب آمریکا را به خوبی می‌شناسد و شناخت کافی از این حامی تروریست‌های تکفیری و مرتجع در منطقه و همپیمانان آن دارد.

موسوی تاکید کرد: رژیم سلطه طلب آمریکا نمی‌تواند بیش از این به دلیل تسلط بر ساختار‌های سیاسی و اقتصادی و پولی بین‌المللی، سیاست‌های غیرقانونی خود را به پیش ببرد و عصر حاکمیت قانون به این سادگی که ترامپ فکر می‌کند پایان نمی‌یابد و نظام بین‌الملل به عصر حکمفرمایی قانون جنگل باز نخواهد گشت.

سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین برای طرف‌های مختلف غیرقابل باور است

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از  نشست خبری خود درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور مهم در غرب آسیا و از طرف دیگر جمهوری خلق چین به عنوان کشور مهم در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی در شرق آسیا همواره دارای پیوند‌های مشترک تاریخی و روابط حسنه سنتی بودند.

او یادآور شد: در سفری که رئیس جمهور چین در سال ۱۳۹۴ به ایران داشت توافق شد دو کشور نگاه راهبردی و درازمدت برای خود تعریف کنند و توافق شد که دو کشور یک نقشه راه برای همکاری‌های راهبردی خود تعریف کنند. در آن سند همکاری‌ها و روابط دو کشور همه جانبه و راهبردی تعریف شد و بعد از آن چند بار پیش نویسی تهیه و ظریف سال گذشته پیشنهادات ایران را برای طرف‌های چینی به چین برد و صحبت مقدماتی داشتند و سند به ایران برگشت و بخش‌ها و نهاد‌های مختلف روی آن کار کردند، تا اینکه پیش نویس نهایی از سوی ایران آماده شد که باید به کشور مقابل داده شود که بعد از آن تفاهم و نهایی شود که طبق نقشه راه قرارداد‌های مختلف بسته و رابطه ایران با چین با یک ریل گذاری صحیح و اصولی وارد مرحله جدید خواهد شد.

موسوی تاکید کرد: این سند و رابطه راهبردی، برای طرف‌های مختلف غیرقابل باور و غیرقابل قبول است. آنها فکر می‌کنند ایران با این کار، حربه‌های تبلیغاتی، تحریم‌های ظالمانه و فشار‌های اقتصادی آنها را بی اثر خواهد کرد که البته بی جا فکر نمی‌کنند. اما ما آمادگی داریم با کشور‌هایی که رابطه حسن و دیرینه با ایران دارند، چنین تفاهمی را داشته باشیم و رابطه خود را درازمدت و نه مقطعی تعریف کنیم، این هجمه‌ها ریشه‌های خارجی دارد. هم ضد انقلاب و هم اتاق‌های فکری که حاضر هستند شب و روز بنشینند و نقاط مختلف اقدامات ما را

همکاری ایران و سوریه ادامه خواهد داشت

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره همکاری نظامی ایران با سوریه گفت: این موضوع چیز جدیدی نیست و ما از زمان‌های دور چه در زمان حافظ اسد چه بشار اسد روابط همه جانبه‌ای در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و نظامی داشتیم و از ابتدای انقلاب پشت سر هم و در حال رشد بوده است.

او ادامه داد: این همکاری‌ها در دوره جدید که دولت و ملت سوریه درگیر تهاجمات خارجی و تروریسم هدایت شده از سوی قدرت‌های منطقه‌ای وفرامنطقه‌ای در کشور خود هستند حائز اهمیت است. ایران با دعوت سوریه در آن کشور حضور داشته است و این همکاری‌های گسترده سیاسی، نظامی و اقتصادی با دولت و ملت سوریه بیش از پیش و تا پایان اشغالگری گروه‌های تروریستی در آنجا ادامه خواهد داشت.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: هم دولت و هم وزارت خارجه مجری دستورات و منویات مجموعه نظام خواهند بود و با توجه به شرایط و منافع ملی به موقع تصمیم خواهند گرفت. اما در مجموع برای ایران مسائل داخلی آمریکا و اینکه کدام فرد و حزب سر کار بیایند چندان اهمیتی ندارد. در دوره‌های مختلف این افراد را تجربه کردیم. فراموش نمی‌کنیم تحریم‌های ظالمانه که در دوران اوباما وضع شد و فشار آن‌ها ادامه یافت و الان ترامپ ادامه دهنده راه آنهاست.

او افزود: برای تصمیم گیرندگان ایران اینکه چه کسی در آمریکا حکومت کند اهمیتی ندارد مهم نوع تعامل آن‌ها با دولت و ملت ایران است نه در حرف بلکه در عمل و با توجه به مقتضیات آینده می‌توان قضاوتی داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: اروپا هم خودشان عضو برجام هستند و هم هماهنگ کننده برجام هستند که اگر مشکلی باشد به آنها ارجاع می‌دهیم. بحث فنی است که ما وقتی نقض عهد و صریح و شفاف برجام را مشاهده می‌کنیم باید اعلام کنیم و ایران سومین بار است که با توجه به نقض فاحش آمریکا و اروپا درباره اجرای تعهداتشان این نقض را انجام دادند و ایران براساس بند ۳۶ برجام بلافاصله مکتوب موارد نقض را اعلام و خواستار حل و فصل اختلافات شد. آقای ظریف با صراحت در توئیتی که داشت و در نامه به بورل گفتند نه تنها این کار را انجام دادیم بلکه قبلا دو بار نیز این بحث را مطرح کرده است. پیگیری‌ها ادامه دارد منتظر پاسخ و واکنش اروپایی‌ها هستیم که ان‌شاءالله به خاطر بحث کرونا شاید نتوانیم این بحث را اجرایی کنیم، ولی باید پاسخ دهند و پاسخگوی این نقض‌ها باشند.

موسوی تاکید کرد: اروپایی‌ها با اینکه عضو برجام هستند سردمدار قطعنامه‌ای در شورای حکام شدند که بسیار عجیب و نقض کننده تعهدات آنها در برجام بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اروپایی‌ها به دلیل اینکه نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند حالت بینابین در مواضع اعلامی و اعمالی خود اتخاذ کنند که برای ما قابل قبول نیست و ما رویکرد اروپا و سه کشور اروپایی را سازنده نمی‌دانیم. تعهداتی دارند که باید به آن پایبند باشند. در مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم بر این تعهدات صحه گذاشتند. در انجام تعهداتشان به دلیل فشار‌های آمریکا شکست خوردند و این شکست قطعا برای وجهه اروپایی‌ها و صلح و امنیت بین‌المللی خوب نیست.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره هجمه‌هایی که علیه سند همکاری ایران و چین شکل گرفته است گفت: این سند هنوز در حال مذاکره است و نه تعهدی در آن است و نه چیزی نه قرارداد است؛ یک پیشنهاد است که باید چکش کاری شود. آنهایی که بر موج احساسات ملی سوار می‌شوند این حساسیت ما را می‌دانند و این حرف‌ها را می‌زنند سند اگر نهایی شود در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد این جوسازی‌ها برای مختل کردن همکاری راهبردی دو کشور است و هر اقدامی در این راستا به دشمنان ایران کمک می‌کند. حتما با تایید طرف چینی بعد از نهایی شدن قطعا افکار عمومی در جریان این سند و حتی سند‌های دیگری که لازم باشد قرار خواهند گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه  در ادامه درباره آتش سوزی در عرشه کشتی آمریکایی در سن دیه گو اظهار کرد: ما خیلی ارتباطی با ما پیدا نمی‌کند. ناو‌های آمریکایی چه زود آتش می‌گیرند. اخبار را پیگیری کنید یوزپلنگان آمریکایی مسئولیت آن را برعهده نگرفتند.

او درباره درگیری مرزی در مرز آذربایجان و ارمنستان عنوان کرد: ما از این واقعه و کشته شدن نیرو‌های جمهوری آذربایجان متاسف هستیم و طرفین را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم،  همچنین خواستار حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات به ویژه درباره قره باغ اشغالی هستیم. ایران برای هرگونه مساعدت اعلام آمادگی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امسال سال جهش تولید نامگذاری شده و با جهش تولید با اشباع شدن بازار‌های داخلی باید بازار‌های صادراتی پیدا کنیم؛ وزارت خارجه با همسایگان و بسیاری از کشور‌ها که با آنها بازار سنتی داریم از نزدیک در تعامل است و سعی کردیم مکانیسم‌های دوجانبه‌ای را با این کشور‌ها طراحی کنیم و بحث قوانین و اجرای موافقتنامه‌ها و تعرفه‌ها با آنها مذاکرات انجام می‌دهیم و هم استفاده از ارز‌های ملی که از فشار‌هایی که دشمنان وارد می‌کنند فاصله بگیریم؛ وظیفه وزارت خارجه نه تصدی گری بلکه تسهیل‌گری است. وزارت خارجه نمی‌تواند جای این سازمان‌ها را بگیرد. سفارتخانه‌ها و سفرای ما در خارج از کشور درجهت هدف اصلی جهش تولید این کار را انجام می‌دهند.

اگر رژیم یا دولتی در حادثه نطنز دست داشته باشد واکنش ایران قاطع خواهد بود/ دوران بزن و در رو تمام شده است

موسوی درباره تاثیر حادثه پیش آمده در نطنز بر روند فعالیت‌های ایران گفت: هیچ، این یک سوله‌ای برای آماده سازی برخی اقلام بود و کار اصلی نطنز روی زمین نیست و طبیعتا اقدامی که انجام شده و حادثه رخ داده تاثیر آن چنانی روی فعالیت‌ها نداشته و بلافاصله در حال بازسازی آن هستند و جایگزین خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران از هر گزارشی در هر جا منتشر شود به آسانی از آن عبور نمی‌کند جدی تلقی خواهد کرد به ویژه اگر ادعایی مطرح شود و مسئولیتی را متوجه کسی یا کشوری کند، در برآورد‌های امنیتی ایران بررسی می‌شود. درباره علت و علل اصلی حادثه نطنز همکاران و دوستان در جا‌های مختلف در حال جمع بندی نهایی هستند و اگر رژیم یا دولتی دست داشته طبیعی است که ایران واکنش قاطع و مهمی صورت خواهد داد و خواهند دید که دوران بزن دررو تمام شده است.


بیشتر بخوانید


او در پاسخ به سوالی درباره بدهی کره جنوبی به ایران گفت: هم در سطح سفرا و هم مقامات وزارت خارجه دو کشور و مقامات بانک مرکزی دو کشور رایزنی‌ها ادامه داشته و این را ادامه خواهیم داد. به صراحت به کره‌ای‌ها گفتم و الان به صراحت می‌گویم آنچه به عنوان بهانه عدم پرداخت بدهی‌های خود به ملت ایران ذکر می‌کنند اصلا قابل قبول و مسموع نیست.

موسوی ادامه داد: ایران تحت تحریم‌های شورای امنیت نیست و یک کشور قلدر ایران را تحریم کرده است، کره به عنوان کشور مستقل موظف نیست آن تحریم‌ها را اجرا کند. بهانه‌ای که می‌آورند مبنی بر اینکه تحریم‌های آمریکا موجب می‌شود بدهی شما را ندهیم، اصلا قابل قبول نیست. امیدواریم کره بدهی خود را به ایران پرداخت کند؛ اگر این مذاکرات که تا حالا روزنه‌هایی ایجاد شده بود اگر روزنه‌ها بسته شود حتما دستور رئیس جمهور در دستورکار ما و بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.

او درباره پیگیری‌های وزارت خارجه درباره پرونده ترور سردار سلیمانی اظهار کرد: این یک اقدام ملی است و بخش‌های مختلف نظام درگیر موضوع هستند. علاوه بر اعتراضات اولیه و شکایتی که ایران تقدیم نهاد‌های بین‌المللی کرد، تحول اخیری که رخ داد در یکی از مجامع بین‌المللی از ترور به عنوان اقدام غیرقانونی یاد شده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: یکی از کسانی که به قانون نظام بین‌الملل و حقوق بین‌الملل واقف هستند این گونه اقدامات را تایید نمی‌کنند به جز یکی دو رژیم منفور که خودشان در این کار دست داشتند. بر این اساس پیگیری‌های حقوقی ادامه دارد و لازم است تشریک مساعی با برخی کشور‌های همسایه از جمله عراق داشته باشیم که در حال تکمیل شدن است و بعد از آن اقدامات اصلی و پیگیری جدی با جمع آوری شواهد اقدام خواهد شد.

موسوی درباره پرونده قاضی منصوری در رومانی گفت: به رغم عدم همکاری‌های اولیه مقامات ذی‌ربط رومانی در مورد این پرونده، به تازگی مقامات ذی‌ربط در سفارت کشورمان در رومانی، دیداری با مقامات پزشک قانونی این کشور داشته‌اند و آنها اعلام کرده اند که جسد متوفی با ذکر دلایل مرگ به دادگاهی در این کشور ارجاع داده شده است و پس از بررسی این دادگاه، اجازه داده خواهد شد که جسد متوفی با وکالت خانواده‌اش و با کاهش محدودیت‌های پروازی در پی شیوع ویروس کرونا، طی پروازی به ایران منتقل شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در خصوص برخورد مجلس با دولت نیز بیان کرد: داشتن نعمت رهبری و ولایت در کشور ما از نعماتی است که در چنین مواقعی قدر آن را بیشتر خواهیم دانست، فرمایش رهبری در همه زمینه‌ها فصل الخطاب است. ضمن اینکه قوای مختلف استقلال دارند دعوت به هم افزایی شدند.

او اضافه کرد: دولت آمادگی خود را برای تعامل سازنده با سایر قوا به ویژه نمایندگان مجلس اعلام خواهد کرد و ما از فرمایشات ایشان استقبال و قدردان هستیم و وزارت خارجه فرمایشات ایشان را آویزه گوش خود قرار خواهد داد، ما درگیر کرونا هستیم و لازم است همه نهاد‌ها هم افزایی داشته باشند تا از این مرحله عبور کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
چرا کسی جلوی تجاوز ارمنستان به خاک آذربایجان موضع گیری نمیکنه؟ مگه آذربایجانیها مسلمان نیستن؟ همه چی سیاسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
بجای بازی سیاسی و وقت کشی و سیاه بازی با آمریکا و عملکرد اون برید اقتصاد رو یاری کنید !!! حداقل توسفارتخونه هاتون بخش اقتصادی رو فعال کنید !!!
تا کی خیمه شب بازی با آمریکا تا سرگرم کردن مردم ؟؟؟؟؟
حدااقل اقتصاد رو یاری کنید !!!
Iran (Islamic Republic of)
عضو تنها
۲۰:۵۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
فعلا که ما شدیم عضو تنهای برجام علی برکت الله به این مدیریت و بلد بودن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۲۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
یادت بخیر ی زمانی نه شرقی و نه غربی داشتیم میترسم بخاطر فرار از جامعه جهانی مانند کره شمالی در دامن کمونیست بیفتیم آقای احمدی نژاد مردمی و دلسوز مردم باید بیشتر روشنگری کنند
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۸:۲۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
بابا اقتصاد درست کنید به خدا از گرسنگی داریم میمیریم من خودم خجالت دارم میکشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
فعلاً ترامپ هرکاری خواسته کرده مردم ایران شهروندان عادی ایران دارن تاوان گرونی دلار رومیدن
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله
Germany
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
سخنگو در خبر بالاگفت : با جهش تولید و اشباع بازار داخل باید دنبال بازار صادرات باشیم.
کاملاً درست میفرمایید بازار داخلی اشباع شده ولی نه با جهش تولید بلکه مردم توان خرید کالا ندارند
مثل گوشت که دامهای زنده در دامداریها مانده و کسی قدرت خرید گوشت ندارد
آخرین اخبار