ایجاد ذخیره گاه ژنتیک شمشاد هیرکانی در سلمانشهر

پنج هزار متر مربع ذخیره گاه ژنتیک شمشاد هیرکانی در سلمانشهر ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،عصری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی سلمانشهر، گفت: در راستای حمایت از گونه شمشاد هیرکانی که بر اثر خسارت شب پره شمشاد در سراسر منطقه شمال دچار خسارت و آسیب جدی شد، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در دو ایستگاه باغبانی قائمشهر و مرکز آموزش کشاورزی سلمانشهر اقدام به حفظ و حراست از این گونه در حال انقراض کرده است.

او افزود: در این رابطه محققان و اعضاء هیات علمی و کارشناسان مرکز ضمن اجرای طرح‌های تحقیقاتی نسبت به ارائه دستور العمل فنی کنترل شب پره شمشاد اقدام کرده اند.

عصری گفت: مرکز آموزش سلمانشهر با در اختیار داشتن حدود  ۵ هزار مترمربع از این گونه که در سال ۱۳۴۷ به عنوان فضای سبز کاشته شده بود یکی از معدود مکان‌هایی است که با نظارت کارشناسان و توصیه فنی محققان مرکز توانسته است از نابودی شمشاد هیرکانی جلوگیری کند.

رئیس مرکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سلمانشهر، از برنامه‌های پیشنهادی ما در خصوص نگهداری این گونه نادر، ایجاد ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی به منظور حفظ ژنوم و نیز تولید از طریق بذر و قلمه است که می‌تواند محل مناسبی جهت فعالیت علاقه‌مندان به این گونه گیاهی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی سلمانشهر،افزود: این مرکز آمادگی دارد با دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان و فعالان بخش خصوصی که در حوزه‌های مختلف این‌گونه گیاهان فعالیت می‌کنند همکاری کند.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.