کالامارد: بن سلمان مظنون اصلی قتل خاشقجی است

گزارشگر ویژه سازمان ملل، ولیعهد عربستان سعودی را مظنون اصلی پرونده قتل جمال خاشقجی معرفی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی، ولیعهد عربستان را مظنون اصلی در پرونده قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی معرفی کرد.

اگنس کالامارد با اشاره به جلسه محاکمه ۲۰ تن از متهمان فراری پرونده قتل خاشقجی در دستگاه قضایی ترکیه گفت: همه ما می‌دانستیم که عربستان این متهمان را تحویل دولت ترکیه نمی‌دهد، با این حال این محاکمه بسیار مهم است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل با عادلانه‌تر خواندن طرح دعوی در ترکیه در مقایسه با آنچه در عربستان انجام شده، افزود رسانه‌ها می‌توانند با شفافیت هر چه بیشتر این روند را پیگیری کنند. همچنین امکان دنبال کردن روند دادرسی پرونده قتل خاشقجی از سوی افراد و نهاد‌های بین المللی میسر است. کالامارد یادآور شد با توجه به اینکه این جنایت در ترکیه رخ داد، تحقیق در این خصوص از سوی این کشور ضروری بود.

این مقام سازمان ملل همچنین تصور محاکمه قریب الوقوع محمد بن سلمان در خصوص این جنایت را ساده لوحانه دانست و تاکید کرد این مساله در آینده نزدیک ممکن نخواهد بود و قطعا روندی زمان‌بر خواهد داشت. باید به دولت‌ها یادآور شویم که فردی که دستور قتل خاشقجی را داده همچنان دستش به خون آلوده است.

کالامارد تاکید کرد: تلاش ما در راستای تحمیل هزینه سیاسی به دلیل جنایت قتل خاشقجی قرار دارد. اگر این جنایت هزینه حقوقی نداشته باشد باید اطمینان یابیم که دست کم هزینه سیاسی برای عاملان آن در پی خواهد داشت.

دادستانی ترکیه اخیرا کیفرخواستی علیه ۲۰ متهم سعودی به دلیل دست داشتن در جنایت قتل خاشقجی صادر کرد که در میان آن‌ها نام افراد سرشناس وابسته به دولت عربستان از جمله احمد عسیری، معاون رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان، سعود القحطانی، مشاور سابق ولیعهد عربستان، محمد الطبیقی، کارشناس پزشکی قانونی و مصطفی محمد المدنی که لباس خاشقجی را پوشید و از کنسول‌گری خارج شد، به چشم می‌خورد.

روزنامه نگار سعودی روزنامه واشنگتن پست در اکتبر سال ۲۰۱۸ هنگام مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول به طرز وحشیانه‌ای به دست عوامل وابسته به دولت ریاض به قتل رسید. خاشقجی از منتقدان جدی ولیعهد عربستان بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار