معاون میراث فرهنگی استان سمنان:

هفت میلیارد ریال برای مرمت بازار تاریخی سمنان هزینه شد

مصطفی یغمائیان گفت: هفت میلیارد ریال اعتبار از شش سال گذشته تاکنون برای مرمت بازار تاریخی سمنان هزینه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مصطفی یغمائیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: اگر چه مرمت بازار تاریخی سمنان نیاز به مشارکت کسبه، هیات امنا، متولیان تکایای وقف خاص و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان دارد، اما اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرمت بازار را انجام داده است.

او با تاکید بر اینکه بازار سمنان دارای جنبه‌های عمومی و خصوصی متعددی است بیان داشت: حفاظت، مرمت و تامین اعتبار لازم برای مرمت بازار سمنان نیاز به مشارکت همگانی دارد و به تنهایی وظیفه این اداره کل نیست.

یغمائیان افزود: در سال‌های اخیر موضوع مشارکت در مرمت بازار سمنان محقق نشد و تمام هزینه‌های مرمت و حفاظت کالبدی از محور عام و حتی بام و سنگ فرش مقابل واحد‌های تجاری دارای مالکیت خصوصی بر عهده این اداره‌کل و شهرداری گمارده شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با قدردانی از مشارکت شهرداری سمنان در مرمت بازار تاریخی این شهر گفت: مجموعه میراث فرهنگی در ۲ سال گذشته، پنج میلیارد ریال برای مرمت بام بخش شمالی بازار، محور منتهی به کاروانسرای جهان‌بانی، کف‌سازی و اجرای سنگ‌فرش کف بازار هزینه کرده است.

او گفت: استحکام‌بخشی، جداره‌سازی و کف‌فرش، مرمت بام و اصلاح مسیر آب‌رو‌ها از دیگر اقدامات حفاظتی، مرمتی است که در سال‌های اخیر برای نگهداری از این اثر ارزشمند انجام شده است.

یغمائیان اظهار داشت: به رغم قول‌های مساعدی که پیش از این هیات امنا بازار در تامین و مشارکت مالی اجرای دفع فاضلاب و سنگ‌فرش بازار به شهرداری و این اداره کل ارائه داد، اما تاکنون اقدام موثری از طرف کسبه انجام نشده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: با این حال اداره کل میراث فرهنگی در سال جاری درصدد جذب مشارکت با شهرداری، کسبه و هیات امنا بازار برای ادامه مرمت و ایمن‌سازی بام بازار در نواحی که در نتیجه نزولات جوی و فرسایش محیطی دچار آسیب شده، است که با همکاری مجموعه‌های یاد شده و پس از تعیین میزان مشارکت در بخش، امکان اجرای بسیاری از پروژه‌های حفاظت تاریخی در شهر سمنان فراهم می‌شود.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.