ورود ۲۵ هزار تن گندم به خراسان شمالی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: به منظور افزایش کیفیت آرد و نان تولیدی خراسان شمالی ، ۲۵ هزار تن گندم مرغوب از دیگر مناطق کشور وارد این استان شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: این میزان گندم در دو ماه گذشته برای درآمیختن با گندم تولیدی استان و افزایش کیفیت آن وارد شده است.

سیدجلال موسوی با بیان اینکه هنوز گندم قدیمی در سیلو‌های استان موجود است، افزود: برای افزایش کیفیت آرد باید گندم برداشت شده امسال حدود دو ماه در انبار بماند تا کیفیت بهتری پیدا کند که گندم به میزان کافی از سال گذشته در انبار‌های استان وجود دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: گندم باقی مانده از سال گذشته، تا پایان مردادماه نیاز استان را پاسخ می‌دهد که بعد از مصرف آن، از مخلوط گندم‌های امسالی با گندم قدیمی استفاده خواهد شد.

موسوی اظهار کرد: تاکنون کشاورزان استان افزون بر ۸۴ هزار تن گندم مازاد بر نیاز به سیلو‌های استان تحویل داده‌اند و تا ۱۹ تیرماه جاری ۷۶۰ میلیارد ریال بابت وجه محصول به آنان پرداخت شده است.


بیشتر بخوانید:


او با بیان اینکه ۴۰ درصد گندم تولیدی در خراسان شمالی مازاد بر نیاز استان است، گفت: مصرف گندم در استان افزون بر ۱۴۰ هزار تن است که اگر امسال خرید به بیش از این میزان برسد، بخشی از گندم خریداری شده به سیلو‌های دیگر استان‌ها انتقال خواهد یافت.

او اظهار کرد: اگر تا ۱۰۰ هزار تن گندم به سیلو‌های استان تحویل داده شود همزمان بخشی از گندم استان به سایر استان‌ها نیز حمل خواهد شد که این امر هزینه‌ها را کمتر خواهد کرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: براساس آمار‌های موجود، سرانه مصرف آرد در این استان ۸۶۳ هزار نفری ۹.۴ و در کشور ۷.۵ کیلوگرم است.

موسوی با بیان اینکه این سرانه برای کل مصارف آرد از جمله یارانه ای، نیمه یارانه‌ای و سایر موارد است، اظهار داشت: مصرف نان هم در بین شهروندان این استان بیش از میانگین کشوری است، اما باید بازرسی‌ها و کنترل در این خصوص بیشتر شود تا آرد استان خارج از شبکه توزیع نشود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: پارسال ۱۶۱ هزار تن گندم به صورت تضمینی و سه هزار تن به صورت توافقی توسط ۲۳ مرکز خرید از کشاورزان استان خریداری شد که پیش بینی می‌شود امسال نیز خرید به همین میزان باشد.
انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.