نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تیم تخصصی برای بررسی مشکلات اجرای قانون عفاف و حجاب تشکیل شود

منتظری گفت: مشکل اصلی در بحث قانون عفاف و حجاب بیشتر در مقام اجرا بوده است که باید برای رفع این موضوع تیم تخصصی ذیل شورای عالی انقلاب تشکیل شود.

غلامحسین منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه معتقدم در حوزه عفاف و حجاب مصوبات خوبی در ادوار مجلس و شوراهای تخصصی وجود دارد، گفت: مشکل کشور بیشتر در مقام اجرا بوده است و باید با تشکیل یک تیم تخصصی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، فهرستی از سازمان‌ها و نهادهای نقش آفرین در ترویج این فرهنگ تهیه شود و از آنها بخواهند گزارش عملکرد خود را ارائه کنند.

او ادامه داد: در نتیجه گزارش‌ها لازم است دلیل عملی نشدن وظایف تحلیل شود و در صورت وجود موانع، باید آن را برطرف کرد. به علاوه اگر نیاز به چتر حمایتی وجود دارد، در جهت حمایت و کمک همراه با دولت حرکت کنیم. اما در صورتیکه مانعی وجود نداشته و سهل انگاری رخ داده است، نباید به راحتی از کنارش عبور کرد؛ زیرا قانون جهت اطلاع نوشته نشده است و ارزش و منزلت یک قانون به اجرای آن است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر نظارت بر اجرای قانون بیان کرد: هم مجلس و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی، بازیگران مهم جامعه در عرصه فرهنگ هستند. باید دلیل اجرا نشدن قانون آسیب شناسی شود و برای آن، چاره جویی کرد.

منتظری اظهار کرد: تزریق یک رفتار اجتماعی، ارزش فرهنگی و اخلاقی در جامعه و شناساندن آن به عنوان یک رفتار عمومی، نیاز به دو عنصر قانون و فرهنگ دارد. برای نمونه موضوع بستن کمربند ایمنی اگرچه یک مسئله قانونی است، اما در یک مقطع زمانی از ظرفیت رسانه ملی به خوبی استفاده شد تا با نشان دادن پیامدهای نبستن کمربند ایمنی، این کار اجرایی شود و استفاده از آن وسیله فقط برای فرار از جریمه نباشد.

او یادآور شد: حجاب و عفاف هم از این مسئله مستثنی نیست و ما برای ترویج فرهنگ آن، هم نیاز به آموزش و هم نیاز به اعمال قانون داریم.  این دو در کنار هم مقوم و پشتیبان قانون هستند و در کنار نیاز به قانون، مرکز ثقلمان را باید روی آموزش و تعلیم و تربیت بگذاریم.


بیشتر بخوانید


نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: چارچوب پوشش را قانون توضیح داده است، اما وقتی وارد بازار می‌شویم، باید متناسب با استانداردها لباسی را پیدا کنیم که هم مطابق استاندارد و هم از نظر قیمت و مطلوب باشد. مثلاً خرید یک چادر مشکی با سبد اقتصادی برخی از مردم همخوانی ندارد و در نتیجه باعث تجدید نظر آنها برای خرید چادر می‌شود. عزت نفس فرد اجازه نمی‌دهد که بگوید برای خریدش پول ندارم و به جایش می‌گوید دوست ندارم چادر مشکی بپوشم.

منتظری تصریح کرد: دولت در چنین مواقعی باید ورود کند و اگر استانداردهایی وجود دارد، تسهیلاتی هم برای این دست از موضوع‌ها ایجاد شود. ما تا پیش از این چادر مشکی را وارد می‌کردیم، اما اخیراً فعالیت‌هایی در برخی استان‌ها شکل گرفته است که وارد چرخه تولید چادر مشکی شده‌اند.  اینجا صرفاً صدا و سیما، حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد نقش ندارند و حوزه صنعت هم در مسئله عفاف و حجاب بازیگر مهمی است.

نمایش تشریفات در فیلم‌ها با ساده‌زیستی همخوانی ندارند

او اظهار کرد: خریدار نیاز دارد که لباس مورد نیازش را با استانداردهای فرهنگ ایرانی-اسلامی در بازار قیمت مناسب پیدا کند. اگر این اتفاق نیفتد و فرد را مواخذه کنیم؛ پاسخ خواهد داد که قانون خوب نوشتید، اما به الزاماتش در عمل توجه نکردید.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به ساخت  فیلم و سریال و نشان دادن نشریفات و تجملات در آنها یادآوری کرد: از سویی تشریفات را در این محصولات فرهنگی نمایش می‌دهیم و از سوی دیگر به جامعه می‌گوییم ساده زیست باشید؛ این دو موضوع متناقض است و فرد تبلیغ اشرافی‌گری را می‌بیند. بین مبانی نظری فرهنگی و آموزشی با آنچه در جامعه در برابر دیدگان ما رژه می رود، یک رابطه معنادار است.

منتظری در پایان گفت: ترویج یک فرهنگ الزاماتی دارد که همه بخش‌ها باید یک هدف را نشانه بگیرند و مخاطب را برای رساندن به آن هدف کمک کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار