حمایت مانیل از موضع واشنگتن در مورد دریای چین جنوبی

وزارت دفاع فیلیپین از موضع آمریکا مبنی بر غیرقانونی خواندن حق حاکمیت پکن بر دریای جنوبی چین «شدیدا» حمایت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع فیلیپین امروز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای از موضع آمریکا مبنی بر غیرقانونی خواندن حق حاکمیت پکن بر دریای جنوبی چین "شدیدا" حمایت کرد.

در این بیانیه آمده است: ما با موضع جامعه جهانی به شدت موافق هستیم که باید یک نظم مبتنی بر قوانین در دریای چین جنوبی وجود داشته باشد.

در این بیانیه همچنین از چین خواسته شده تا به حکم دادگاه داوری دائمی (PCA) که از فیلیپین در ادعای ارضی خود بر این دریا حمایت کرده است، عمل کند.

بر اساس این بیانیه، فیلیپین قصد دارد برای حل و فصل اختلافات و جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه، با نهایی شدن یک قانون اساسی بر اقدامات کشور‌های دیگر در دریای چین جنوبی فشار آورد.

فیلیپین پس از آن چنین واکنشی نشان داد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز دوشنبه بیانیه تندی را صادر کرد و مدعی شد بیشتر اقدامات چین در دریای چین جنوبی "کاملاا غیرقانونی" است.

سفارت چین در واشنگتن نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با اظهارات پمپئو "کاملاا مخالف" است.

پیش از این وزارت امور خارجه چین ضمن متهم کردن آمریکا به ایجاد شکاف میان کشور‌های منطقه اعلام کرد واشنگتن عمدا کشتی‌ها و ناو‌های خود را به دریای جنوبی چین می‌فرستند تا قدرت‌نمایی کند.

چین مدعی مالکیت ۹۰ درصد از دریای جنوبی چین است که منطقه‌ای انرژی خیز است، اما برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز مدعی مالکیت بخش‌هایی از این منطقه هستند.

تنش‌های بین چین و آمریکا طی ماه‌های اخیر به دلیل تصویب قانون امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ و شیوع ویروس کرونا، افزایش یافته است. واشنگتن این قانون را ناقض استقلال منطقه هنگ‌کنگ می‌داند و تهدید کرده است که پکن را در این خصوص تحریم خواهد کرد. دامنه تنش‌های میان آمریکا و چین دربرگیرنده موضوعات مختلف از جمله تعرفه تجاری، کرونا و تسلیحات نظامی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار