انتقاد ژاپن از رویکرد پکن درباره حاکمیت بر دریای جنوبی چین

ژاپن، پکن را به تلاش برای تغییر وضعیت موجود در دریای شرقی و جنوبی چین با اعلام حاکمیت بر آن‌ها متهم کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از پایگاه اینترنتی ام تی وی، دولت ژاپن در گزارش سالانه دفاعی خود از تلاش چین برای حاکمیت بر دریای جنوبی چین در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در جهان انتقاد کرد.

در این گزارش دفاعی که امروز سه شنبه توسط دولت آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن منتشر شد، چین به تلاش برای تغییر وضعیت موجود در دریای شرقی و جنوبی چین با اعلام حاکمیت بر آن‌ها متهم شد.

ژاپن در حالی از تحرکات چین در این مناطق انتقاد کرده است که ادامه این روند رزمایش نظامی دو کشور را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز دوشنبه بیانیه تندی را صادر کرد و مدعی شد بیشتر اقدامات چین در دریای چین جنوبی "کاملاً غیرقانونی" است.

پیش از این وزارت امور خارجه چین ضمن متهم کردن آمریکا به ایجاد شکاف میان کشور‌های منطقه اعلام کرد واشنگتن عمدا کشتی‌ها و ناو‌های خود را به دریای جنوبی چین ارسال می‌کند تا قدرت‌نمایی کند.

چین مدعی مالکیت ۹۰ درصد از دریای جنوبی چین است که منطقه‌ای انرژی خیز است، اما برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز مدعی مالکیت بخش‌هایی از این منطقه هستند.

تنش‌های بین چین و آمریکا طی ماه‌های اخیر به دلیل تصویب قانون امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ و شیوع ویروس کرونا، افزایش یافته است. واشنگتن این قانون را ناقض استقلال منطقه هنگ‌کنگ می‌داند و تهدید کرده است که پکن را در این خصوص تحریم می‌کند. دامنه تنش‌های میان آمریکا و چین دربرگیرنده موضوعات مختلف از جمله تعرفه تجاری، کرونا و تسلیحات نظامی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار