رئیس سازمان نظام پزشکی مطرح کرد؛

شهادت ۱۴۰ مدافع سلامت در بحران کرونا/ عادی سازی موجب اوج گیری دوباره کرونا شد

ظفرقندی گفت: ۱۴۰ مدافع سلامت در بحران کرونا به شهادت رسیدند و بیش از ۵ هزار نفر از آنها به کووید-۱۹ مبتلا شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی در نشست خبری ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران پیرامون  «پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت» اظهار کرد: این روزها شاهد ویروس کرونا موجب نگرانی و آسیب شده است و ما باید در این برهه نظرات و پیشنهاد هایی که می تواند موجب پیگیری از شیوع بیشتر کرونا شود در میان بگذاریم.

او ادامه داد: غریب به ۶ ماه از شروع بیماری گذشته، در روزهای ابتدایی نسبتا رفتار خوبی از جانب مردم و مسئولان حوزه سلامت  دیدیم و بیماری در اواخر فروردین و اردیبهشت به میزان قابل قبولی کاهش پیدا کرد اما امروزه مشاهده می کنید دوباره بیماری اوج گرفته است که قاعدتا باید بررسی های علمی صورت بگیرد، علت  آمار رو به افزایش و نوع مواجه با این بیماری را در شرایط کنونی بررسی کرد.

کشورهای موفق در مقابله با کرونا

ظفرقندی بیان کرد: کشورهایی مانند نیوزلند، استرلیا، ژاپن، ویتنام و کره جنوبی توانسته اند با روش های مناسب با بیماری کرونا مقابله کنند و تقریبا بیماری در این کشورها حذف شد. بنابراین امکان برخورد صحیح با بیماری کرونا وجود دارد البته برخی از کشورها مدل غیر صحیحی به نام ایمنی جمعیتی انتخاب کردند که نتایج خوبی به دنبال نداشت و ما در آینده نزدیک به سطحی مطلوب ایمنی جمعی نخواهیم رسید، بنابراین مدل ایمنی جمعیتی مردود است و باید توجه داشت که ایمنی در برابر کرونا طولانی مدت نیست و بیماری دوباره عود خواهد کرد.

او اظهار کرد: بازگشایی ها باید بازنگری شود و با توجه به شرایط اقتصادی هر کشوری باید بازگشایی ها اتفاق بیفتد، در کشور ما با توجه به شرایط سخت اقتصادی، قرنطینه یا تعطیلی طولانی مدت موثر نخواهد بود برای اینکه معیشت روزمره مردم بایستی تامین شود اما باید توجه داشت که رها کردن و عادی سازی چاره کار نیست.

عادی سازی موجب اوج گیری دوباره کرونا شد

ظفرقندی با بیان اینکه عادی سازی موجب اوج گیری دوباره کرونا شد، گفت: عادی سازی کرونا از سوی مردم، مسئولان و حتی رسانه‌ها صورت گرفت و  این باعث شد مردم به مسافرت بروند، مراسم عزا و عروسی برگزار کنند و برگزاری مراسم های خود را دوباره از سر بگیرند.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: ۱۴۰ مدافع سلامت در بحران کرونا به شهادت رسیدند و آسمانی شدند. جامعه پزشکی تا امروز بیش از ۵ هزار مبتلا را داشته است و ۱۴۰ نفر از اعضای کادر درمان در این مسیر شهید شده‌اند، اگر کادر خدمه بیمارستان را هم به آمار اضافه کنیم حدود ۱۰ هزار نفر مبتلا به کرونا بوده اند. آنچه امروز به آن نیاز داریم توجه به سلامت کادر پزشکی و درمان است و همه باید مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه انجام دهند.  

ظفرقندی بیان کرد: ما در مسیر مبارزه با کرونا گاهی باید بدویم و اگر شرایط تا حدودی خوب شد، آن زمان است که می‌توان آرام حرکت کرد، اما هرگز نباید خوابید چرا که غفلت موجب شکست ما رد برابر کرونا خواهد شد. 

او بیان کرد: طبیعتا خستگی و فرسودگی  و کاهش توان کار  کادر درمان یکی از معضلاتی است که بایستی به آن توجه کرد، باید توجه داشت قدم اول برای رسیدن به شرایط مناسب ایجاد یک همبستگی و عزم ملی است. زیرا تنها کادر درمان نمی توانند با این بیماری مبارزه کنند و نیازمند مشارکت مردم هستیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: هنرمندان، نخبگان و همه اقشار باید وظایف اجتماعی خود را انجام دهند، ما می‌توانیم با تغییر نگرش و بازنگری در برخی امور، این بیماری را کنترل کنیم، باید بیماری را برای مردم بشکافیم و پروتکل‌های ابلاغی تغییر کند.

ظفرقندی اظهار کرد: باید پروتکل‌ها منطقه‌ای، سیال و هوشمند شود، بایستی خانواده بیماران مبتلا بررسی و محدودیت‌های لازم اعمال شود، یک میلیلارد یورو برای بحران کرونا تخصیص پیدا کرد اما فقط قسمتی از آن به بخش سلامت پرداخت شده است. فعالیت پرسنلی دولتی به صورت دورکار ۳۰ درصدی در مناطق قرمز انجام شود.

پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت با شعار #جان_ما_ ایران_ما 

او بیان کرد: ما تصمیم گرفتیم  یک پویش ملی  با عنوان «پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت» راه اندازی کنیم که تا روز پزشک در اول شهریور ماه   ادامه دارد. نهاد‌های مدنی هنرمندان و ورزشکاران به این پویش بپیوندند، شعار این پویش #جان_ما_ ایران_ما انتخاب شده است.

ظفرقندی در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران جوان درباره میزان ابتلای گروه های مختلف پزشکی به کرونا بیان کرد: در جامعه پزشکی ۵ هزار مبتلا و ۱۴۰ شهید داریم که از کل آمار یادشده ۲۰ درصد گروه پرستاری، ۱۹ درصد پرسنل بیمارستانی، ۱۷ درصد پزشکان عمومی، ۹ درصد پزشکان داخلی، ۵.۵ درصد پزشکان زنان و ... بوده‌اند.

او اظهار کرد پزشکان از ابتدا از کارت خوان استفاده می کردند اما یک فضا تخریبی رسانه‌ای ایجاد شد، در ابتدا زیرساخت‌های لازم برای ارتباط‌ مطب‌ها با سازمان امور مالیاتی فراهم نبود، ولی به صورت رسمی توافق نامه‌ای با امور مالی امضا و به تمام صنف‌ها ابلاغ شد، حداقل ۸ ماه پیش اقدامات اولیه صورت گرفت تا بیماران از این تسهیلات استفاده کنند  و مشکلات فنی و اجرایی در بانک مرکزی مرتفع شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار