«فریاد پروانه‌ها» را شنیده‌اید؟!

«فریاد پروانه‌ها» گزارشی خبری درباره محیط زیست است که به جشنواره ABU (اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه) راه یافت.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رادیو ایران با دو برنامه «فریاد پروانه ها» و «شاخ آفریقا» در جشنواره ABU (اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه) سال ۲۰۲۰ به مرحله نهایی راه یافت.

اثر «فریاد پروانه‌ها» به تهیه کنندگی راضیه حسینعلی است که در بخش گزارش خبری به مرحله نهایی راه یافت. به این بهانه با این برنامه ساز خوش فکر به گفت و گو پرداختیم:

 خانم حسینعلی ؛ درباره فریاد پروانه‌ها برایمان بگویید.

«فریاد پروانه‌ها» با موضوع تغییر رنگ بال پروانه‌ها بر اثر آلودگی هواست. اولین بار این اتفاق در لندن افتاد، رنگ بال پروانه‌ها تغییر کرد و طوسی رنگ یا همون دودی رنگ شد. من این خبر را در یکی از سایت‌های خبری خواندم و تصمیم گرفتم آن را پیگیری کنم.

پس ایده ساخت این اثر از آنجا شکل گرفت؟

بله. بعد از پیگیری‌ها رسیدم به دانشمندی که در لندن و چندین کشور بر روی حشرات کار کرده و برای یکسری از تحقیقات به ایران آمده بود. پیش او رفتم و از نزدیک پروانه‌ها را دیدم. اتفاق جالب‌تر و عجیب تر اینکه علاوه بر رنگ بال قیافه پروانه‌ها هم تغییر پیدا کرده بود. آنجا پروانه‌هایی را دیدم که شبیه چشم جغد شده بودند و یا شبیه زنبور؛ واقعا شبیه زنبور شده بودند. تغییر شکل آن‌ها به خاطر دفاع از خودشان در مقابل شکارچی‌ها و آلودگی‌ها بود.

درباره روند ساخت اثر فریاد پروانه‌ها توضیح بدهید.

بعد از یک هفته پیگیری‌های دائم توانستم با حسن وطن دوست حشره شناس و جزو یک درصد دانشمندان جهان هماهنگ بشوم. خدمت ایشان رفتم و از هشت ساعت مصاحبه حدود پنج دقیقه گزارش خبری تبدیل شد به فریاد پروانه ها.

هدف شما از ساخت فریاد پروانه‌ها چه بود؟

هدف این است که بگویم مراقب زمین و موجودات باشیم. انسان با تخلف‌هایی که انجام می‌دهد، در حال از بین بردن اکوسیستم است و حیوانات و گیاهان در حال هشدار دادن هستند و ما متوجه نیستیم. اگر آسیب به زمین همچنان ادامه داشته باشد، احتمالا نسل‌های بعد از ما دیگر حتی این رنگ‌هایی که در بال پروانه‌ها می بینیم را نخواهند دید. حیف نیست این رنگ‌های زیبا را از دست بدهیم. پروانه‌ها جزو حشرات مفید و زیبایی هستند که اکنون اقتصاد ابریشم کشوری مانند چین از این طریق است. یکی از دعدغه‌های اصلی من در زندگی همیشه همین است؛  حال زمین، حال موجودات و گیاهان خوب نیست و ما باید سبک زندگی خود را تغییر بدهیم. هر آنچه در زمین هست به ما در حال گوشزد است، اما ما نمی‌شنویم.

مهمترین ویژگی این اثر چیست؟

ویژگی فریاد پروانه ها، بیشتر به خاطر موضوع و پرداخت متفاوت آن است. البته این نظری است که اطرافیان به این اثر دارند.

چه حسی داشتید وقتی اثر شما به جشنواره ABU راه یافت؟

واقعاً حسی ندارم؛ حس واقعی وقتی به وجود می‌آید که پیام این برنامه به گوش همه برسد و همه به طور واقعی خطر را حس کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار