باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

پیش بینی عجیب یک معتاد از پایان دنیا

یک ساک کوچک را در آغوش گرفته بود که تمام وسایل مصرف موادش داخل آن بود و در زمان مصرف مواد آن را با عشق انجام می داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جدا نشدن از یک ساک به قیمت از دست دادن همه ی زندگی، خیابان فرعی که در گوشه ای از آن یک متجاهر با وجود این که همه زندگی اش را از دست داده ، حرف های فلسفی میزند که خودش هم از حرف هایش چیزی متوجه نمی شود .

تکه ای فویل آماده کرده بود مدام فندک اتمی را زیرش می گرفت و خاموش و روشن می کرد.هروئینی که روی فویل بود هم انگار داشت راه می رفت و از لوله ی کاغذی در دهانش بالا می رفت.با دست راست فندک میزد و با دست چپ فویل را گرفته بود.سیگارش هم روی جدول بود ،نوبتی یک دم از مواد می گرفت و یک کام از سیگار،انقدر این کار را با عشق انجام میداد که متوجه حضور من نشده بود،شاید فهمیده بود که من آنجا هستم ولی برایش مهم نبود.با او شروع به صحبت کردم هنوز سلام و علیکم تمام نشده بود که گفت «دنیا در حال نابود شدن است،ببین چقدر گرم شده قبلا اینطوری نبود،یکی از نشانه های نابود شدن زمین همین کرونایی است که آمده.»

گفت: تاریخ انقضای زمین تمام شده و دیگر نمی شود کاری برای زمین کرد. برایم جالب شد که این حرف ها از روی نشئگی است یا چیز دیگری ولی انقدر بریده بریده و غیر منطقی حرف میزد که شکم به یقین تبدیل شد که به خاطر مصرف مواد است .درون باغچه قسمت خالی که گیاهی سبز نشده بود و کمی روشن تر از بقیه جاهای خیابان است پاتوق آن شبش بود.چند ساک کوچک و بزرگ با اندازه های مختلف در این طرف و آن طرفش چیده بود ولی یک ساک کوچک را در آغوش گرفته بود که تمام وسایل مصرف موادش داخلش بود و به خودش چسبانده بود.

دوست ندارم ترک کنم/ساکی که تمام زندگیش در آن جاسازی شده بود

داریوش 60ساله با قد متوسط و جثه لاغرش همچنان در حال صحبت های به قول خودش فلسفی بود.به ظاهرش دقت بیشتری کردم موهای سر وریش اغلب سفید شده بود ،و رنگ و روی لباس هایش تقریبا یک رنگ سیاه و چرک گرفته بود.لهجه اش گواه این را میداد که از جنوب کشور کوچ کرده است.

در لابه لای صحبت هایش به سوال های من هم جواب می داد. اعتیاد را جزئی از زندگی خود می دانست. اعتقادش این بود که اگر معتاد نمی شد جای تعجب داشت. داریوش با اشاره به کودکی خود گفت:به دلیل وجود برادرهای بزرگترش خیلی زود با مواد مخدر آشنا شده است.

به نظرش خانواده مهم ترین چیزی است که او را به اعتیاد کشانده و همیشه در طول عمرش درگیر اعتیاد بوده و چند سالی است که کارتن خوابی را انتخاب کرده است.

نمیدانم بخاطر مصرف مواد بود یا نه، ولی از وضعیت امروزش ناراحت نبود و میگفت دیگر زندگی برایش مهم نیست که در ادامه چطور باشد. میگفت اعتیاد به مواد مخدر را دوست دارد و قصد ترک آن را ندارد.

داریوش از زندگی قبل کارتن خوابیش گفت:بعد از سربازی ازدواج کردم، یک پسر دارم که الان مهندس شرکت نفت است، شاطر نانوایی بوده ام اگر الان هم کسی مرا بخواهد به این کار می روم.

یک سالی بود که دوباره به هروئین روی آورده بود، چون بعد از رفتن به کمپ اجباری به او متادون داده می شده و کم کم مصرفش قطع شده بود ولی دوباره به مواد مخدر روی آورده است. داریوش متادون را خیلی بدتر از هروئین می دانست و دلیلش را مشکلات مزاجی و جسمی بیشتری که زمان مصرف متادون داشته، می خواند. دیگر چیزی برای باختن نداشت، علت بازگشتش به اعتیاد را این می دانست.

هر از چند گاهی هم شروع به خواندن آهنگ های قدیمی کوچه بازاری هم میکرد،که باعث میشد اعتمادم به حرف هایش کم شود.
نظرات عجیبی هم داشت، از دوستان مثل خودش حمایت می کرد و میگفت از امثال ما کسی را ندیدم که کرونا گرفته باشد، بیماری های دیگری هم که بگیریم ظرف چند روز خوب می شویم.

تهیه کردن مواد هم برایش راحت بود میگفت چند دقیقه طول نمی کشد که مواد را می خرم، فروشندگان مواد به سراغم می آیند یا من به سراغشان می روم.
بسته های مواد مخدری را میخرد که، 10هزار تومان است و کمتر از یک گرم در آن است. میزان مصرفش هم به حالش بستگی داشت، از یک بسته تا چهار بسته در روز بود.
داریوش میگفت که در تهران ضایعات زیادی وجود دارد و پیدا کردن آنها زمان زیادی نمی خواهد به همین دلیل هزینه مصرف مواد و غذایش را از این راه کسب می کند.

ساک کوچکش که مهم ترین چیزی بود که داشت را نشانم داد پر بود از وسایلی که برای مصرف مواد مخدر لازم است و میگفت دوستانم چند بار این وسایل را دزدیده اند. در واقع او حاضر نبود به هر قیمتی از مواد مخدر و وسایل مصرف مواد جدا شود. به نظر داریوش افراد مثل خودش باید قوی باشند که بتوانند در خیابان ها دوام بیاورند.

دوست ندارم ترک کنم/ساکی که تمام زندگیش در آن جاسازی شده بود

هیچکدام از افرادی مثل داریوش و یا هر فرد دیگری دوست ندارد که در خیابان با آن همه مشکلات زندگی کند اما مواد مخدر توانسته بر آنها تسلط پیدا کند.معتادان متجاهر برای اینکه بتوانند مواد خود را تهیه کنند مجبورند که دست به هر اقدامی بزنند .خوشبختانه چند سالی است در کشور این افراد به عنوان بیمار شناخته شده اند ولی عده ای از مردم هنوز آن ها را از جامعه طرد می کنند.طرد شدن این افراد نتیجه اش این می شود که دیگر آنها تمایلی به درمان بیماری خود نداشته باشند و روز به روز بر تعداد آنها اضافه شود که تاثیرات مخرب زیادی بر جامعه می گذارد. حدود ۷هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد و کمپ‌ها اقداماتی در جهت کاهش اعتیاد به مواد مخدر انجام می‌دهند که بخش زیادی از آنها خصوصی و بخشی نیز دولتی هستند .خیلی از این مراکز به صورت مردمی اداره می شوند که به کمک معتادان پر خطر و کم خطر می پردازند.

همچنین براتی مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: هشت هزار معتاد متجاهر در کشور طی ماه گذشته شناسایی و ساماندهی شده‌اند. نظارت جدی و مستمر بر روند فعالیت مراکز پیشگیری و درمان اعتیاد در سطح کشور تشدید می‌شود.

وی افزود: نزدیک به ۳۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد که نزدیک به ۱۵ هزار نفر آن در تهران شناسایی شده و سال گذشته با برنامه‌ریزی های انجام شده ۹۰ درصد معتادین متجاهر کشور جمع آوری و ساماندهی شد و ده درصد باقیمانده را بعد از فروکش کرونا ساماندهی خواهیم کرد.

با وجود کاستی ها و کمبود هایی که وجود دارد ، اقدامات زیادی توسط دستگاه های مختلف و با کمک های مردمی در کشور انجام می شود،که افرادی مثل داریوش شرایط بهتری داشته باشند اما برای بهتر شدن زندگی آنها نیاز است که خود این افراد هم کمک کنند.

بیشتر بخوانید

مخدری در لباس برنج که بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند

نفس شیطان یکی از خطرناک‌ترین مخدر‌ها

قرص شب امتحان؛ بیداری به شرط اعتیاد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۶:۴۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
سلام دوستان
غیبعلی هم ترک کرد خوشبختانه هیچ مشکلی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
مرگ بر استعمارگر یعنی به هر قیمتی جوانان سربه زیر بمانندتااز استبداد وسیاست حکومت داری به خواب ابدی بروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
نا امیدی = اعتیاد
امید و آرزو = جلوگیری از اعتیاد
United States of America
ناشناس
۰۷:۰۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
من یک دایی داشتم معتاد بود با پول خودم بردمش دکتر شیراز بستریش کردم تمام خون بدنش تصفیه کردن دارو دادنش پاکش کردم اوردم پیش خودم توی تعمییرگاه کارش دادم نزاشتم جایی بره که دوباره خراب بشه پول لباس همه چی میدادمش ماشین خودم در اختیارش بود چند ماهی پیش خودم نگهش داشتم بعد مادرش و برادرش اومدن بردنش که نه تو داری گول پسر ما میزنی نمیزاری بیاد خونه بمونه و پیش ما کار کنه بردنش حالا دوباره معتاد شده اینبار دیگه کامل اوراق شده داره ضایعات جم میکنه دایی ناتنی من بود هم ولی همه کار کردم واسش ولی متاسفانه دوباره سراغ مواد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
براي آرامش و تسكين اصلا احتياجي به مواد نيست من خودم يه موسيقي ساختم كه اينقدر آرامبخشه كه هر كي ميشنوه تمام غم و غصه هاش يادش ميره و خوابش ميگيره البته با بوي عطر اثرش ده برابر ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
معلومه جنسش توپ بوده
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۲۱:۵۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
وقتی کرونا آمد همه بسیج شدند اما کسانی که غفلت کردندمبتلا شدند وعواقب داشت اما وقتی مواد آمد انواعش کسی به ان صورت مبارزه نکرد به نظر شما کرونا عواقبش بیشتره یا انواع مخدر.با درگیری وبگیروببند درست نمیشه کرونا تمام میشه اما اعتیاد همچنان قربانی خواهد گرفت دولت نمیتونه جلوی ورودش به زندان را بگیره .چرا درنظام درسی دانس اموزان هیچ آموزشی داده نمیسود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
ترک اعتیاد اگر طرف خودش بخواد خیلیم سخت نیست نمیگم راحته ولی امکان پذیره. من و دوستم حدود 7سال مرتب تریاک میکشیدیم روز بروز هم بیشتر میشد ولی خدارو شکر با یک اقدام و یک لحظه برا ی همیشه ترک کردم دوستم هم تا دید من ترک کردم فوری اقدام کرد و ترک کرد الان حدود 17 سال هست که ردشم نرفتیم ولی تا هنوز بعضی عوارض اون زمان داره اذیتم میکنه خصوصا استرس و اظطراب
Iran (Islamic Republic of)
یکی
۲۱:۲۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
در هر صورت امریکا نابود است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
این دنیا جایی برا انسان های ضعیف نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
متاسفانه در کشور ما هزاران خانواده پول اعتیاد و به اصطلاح مبارزه با مواد مخدر را میخورن . این مساله هم مثل بقیه برای خود مافیا و منبع در امد یک عده هست . مثلا همین هزاران مرکز ترک ومتادون درمانی وغیره که ماهانه بیش از 30 میلیون برای صاحبانش سود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
این آقا ایران را دیده میگه آخر دنیا نزدیک هست نه برادر همه جای دنیا ملتها دارند زندگی خوشی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
ظاهرا این معتاده از تو کمتر توهم زده. بجای اینکه بی.بی.سی فارسی و صدای آمریکا ببنیتی یا تو کانالهای تلگرامی دره پیت بگردی برو زبان انگلیسیتو تقویت کن تحقیق کن ببین دنیا چه خبره همینطور از سر خوشی و بیکاری یه کامنت بی معنی نزار
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۵:۴۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
از روزی که شیشه اومده کارتون خواب زیاد شده همشون هم داخل توهم و ترک نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
بیچاره معتاده گناه داره از بی کفاینی مسولین به این روزافتاده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
میدونی فرق انسان با حیوان در داشتن قوه ی عقل و داشتن اختیاره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۱۹:۱۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
درسته از دولت اصلاح طلبا بیزارم ولی یه عده عادت کردن بی عرضگی شخصی افراد رو هم به پای دولت میزارن ... الان من که در عمرم نه سیگار کشیدم، نه مشروبات مصرف کردم با این محاسبه شما باید از برکات دولت بدونم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
درود بر معتادا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
داداش خوفی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
لعنت به هرچی مواد مخدر هست: همسرمن پیش یکی از همسایه هامون معتاد شد حالا الان 25سال هست حالا خودش دقیقا شده مثل همسایه مون هرکدام رفیق هاش پیشش میشنند اونهام میکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
پولی که بیماران برای متادون امروز میدهند و کسب درامد خوبی برای دولت شده خیلی با مواد فرق نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
تو فعلا به جاي ابنكه نگران پايان دنيا باشي بهتره نگران آخر و عاقبت خودت باشي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
مواد مخدر خوبه من هوس کنم هر موقع میکشم
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۴:۲۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
خواهش میکنم اینکارو نکن خواهش میکنم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
بکش فکر کردی ضرری به مردم وارد میشه نه فقط خودت نابود میشی جهان رو شما با طرز فکرتون خراب کردین
Iran (Islamic Republic of)
بازدیدکننده
۱۶:۵۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
نوش جونت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
مواد مخدر اگر چیز خوبی بود بعداز چند سال قیافه افراد معتاد زشت و بدریخت وحشتناک نمیشد خانواده شان خجالت بکشند جایی دیده بشوند مثل منکه بچه هام خجالت میکشند جای بگویند این پدر ماهست.
United States of America
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
بکش عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
معتادا نمیگیرن
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۱:۴۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
یک معتاد نجات پیدا کنه اول خانوادش نجات پیدا می‌کنه بعد جامعه کلاسهای ترک اعتیاد خیلی کمک می‌کنه من خودم با کمک na,پنج ساله پاکم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
درود به شرفت مرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
قوی و با اراده باش . بفکر خانواده ات باش به خدا پناه ببر که انشاالله هیچ وقت سراغ این مواد افیونی نروی . . بنده از گذشته سرنوشت این جامعه بیمار را بررسی می کنم . فقط برای تک تک انها دعا می کنم که بهبود و به اغوش خانواده برگردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
افرین با غیرت
Iran (Islamic Republic of)
بانوی ایرانی
۰۰:۴۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
دروووود
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی - همدان
۱۱:۱۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
همین که یه معتاد به این شکل به حال خودش رها شده و ما گاهی فقط سرگذشتی از آنها را می خوانيم يا می شنويم
بدون اينکه برای نجات آنها کاری انجام شود از علائم انتهای زمان است و... !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
معتادان را سازماندهی کردیم.یعنی چه؟یعنی چکارشون کردند؟
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۰:۳۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
امان از اعتیاد !


یعنی یه نفر نیست این هارو از این بدبختی نجات دهد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
پیش بینی آخرزمانش را ندیدم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
پاراگراف دو و سه نوشته بود فک کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
در اثر مصرف مواد به مراحل عالیه وعرفانی رسیده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۰۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
راسته معتادها نمیگیرن!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
با سلام همیشه پیشگیری بهتر از درمان است یکی از بزرگترین علت گرایش نسل جوان به اعتیاد بیکاری وعدم وجود ورزشگاه های مناسب و نومیدی و یعس از اینده میباشد که مجموعه اینها باعث افسردگی ونومیدی میگردد بنابراین قبل از رسیدن افراد به این مرحله باید متولیان و مسعولین با ایجاد مراکز فر هنگی وورزشی وکاریابی و روانشناسی جلو این حادثه شوم را بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
سه روز تو یه جزیره ول کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
مواد مخدر ذهن آدم رو باز میکنه انیشتین هم عاشق سیگار بود و بنطرش باعث میشده ذهنش باز شه و خیلی از نویسنده های بزرگ هم به اصطلاح معتاد بودن مواد مخدر اینقدر ها هم بد نیست دید ادم رو نسبت به همه چیز متفاوت و جذاب تر میکنه من یک بار مصرف کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
چ جالب منموقتی چایی میخورم عقلم بیشتر کار میکنه ..معتاد ب چایی ام
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
اون کتاب که ذهن ادمو باز میکنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۲۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
اگه مواد مخدر ذهن آدمو باز میکرد الان همه معتاد ها دانشمند بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
میری تو فاز حواست نیس چرت و پرت میگی همینطوره که معتادا خونه ام ندارن اگه این طرز فکر جذابه پس درود به همه ی کارتون خوابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
دمت گرم عزیزم دوباره برن ذهنت بازتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۶:۳۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
جای تاسف داره !

لطفا دیگه نظر نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
قطعا مواد کشیدن شما جز ضرر واسه خودتون و اطرافیان نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
چرا فکر میکنین چیزی از حرفهای خودش رو متوجه نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
انتها نزديك هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
پسرش كارمند شركت نفته و اين تو خيابونا وله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عجب پسر ناخلفي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
به معتاد زن دادن اونوقت من دنبال همسر مناسب میگردم کسی نیست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۱۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
بیشتر آموزش کشیدن مواد مخدر بود تا پیش بینی اون پسر هیچ کاری واسه این پدر نمیتونه انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
خود کرده را تدبیر نیس پسرش چکار کنه بیاید خودشو گرفتار این کنه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
پسرش میتونه برای ترک کردن پدرش بهش کمک کنه و اونا ببره کلاسهای ترک اعتیاد ویا حداقل یه جای خواب واسش درست کنه که دربه در خیابونا نباشه اونایی که ترک میکننه حمایت میخوان امیدوارم خدا به همشون کمک کنه و ترک کنه خیلی درد آوره
Iran (Islamic Republic of)
بازدیدکننده
۱۶:۵۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
پسره‌هم‌میدونه‌پدرش‌چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
تو نمی دونی این پدرا چی به سر بچه هاشون میارن ... واقعا بچه دیگه کم میاره از این که بهش کمک کنه ... اینا مثل مریضای دیگه نیستن ... تا با میلیون ها بار اقدام به کمک خوب بشن .... کمکشون کنی نابود میشی ... نابودت میکنن واقعا از دست بچه ها کاری بر نمياد. ..
آخرین اخبار