پراکنش افعی کوهرنگی در چهارمحال و بختیاری بررسی می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: پراکنش افعی کوهرنگی در چهارمحال و بختیاری بررسی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، چهارمحال و بختیاری به دلیل تنوع زیاد پستی و بلندی و آب و هوایی، دارای تنوع زیستی خزندگان بسیار با اهمیت است و افعی کوهرنگی (Montivipera kuhrangica) و لاسرتای زاگرسی (Iranolacerta zagrosica) از گونه‌های بومزاد ایران هستند که در ارتفاعات استان مشاهده شده‌اند.

افعی‌های کوه زی، مار‌های سمی با جثه‌ای متوسط هستند که به طور عمده در مناطق مرتفع رشته کوه‌های البرز و زاگرس دارای جمعیت‌های تکه‌تکه شده و جدا افتاده‌ای هستند و این جنس در ایران دارای چهار گونه شناخته شده شامل؛ افعی ارمنی، افعی لطیفی، افعی زنجانی و افعی کوهرنگی است.


بیشتر بخوانید


شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس توافق سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طرح مطالعه، تهیه‌ی شناسنامه و اطلس گونه‌های خزنده و دوزیست استان به عنوان اولویت‌های پژوهشی و مطالعاتی استان، توسط یکی از اعضای هیأت علمی شهرکرد در حال انجام است و پراکنش افعی کوهرنگی در چهارمحال و بختیاری در قالب همین مطالعات، بررسی خواهد شد.

او افزود: افعی‌ها خزندگانی سمی هستند که در رأس هرم غذایی اکوسیستم‌ها قرار دارند، این زیستمندان ارزشمند نقش ویژه‌ای در کنترل جمعیت پرندگان، پستانداران کوچک به ویژه جوندگان و گروه‌های مختلف خزندگان بازی می‌کنند.

احمدی جدی‌ترین تهدید‌ها برای افعی‌ها و از جمله افعی کوهرنگی را، تخریب زیستگاه به واسطه توسعه بی‌رویه کشاورزی، معدنکاری، گسترش شهرها، چرای بی‌رویه دام و تغییرات اقلیمی بیان و اضافه کرد: در سال‌های اخیر با توجه به توسعه گردشگری غیرمسئولانه، فشار بر این موجودات بیشتر از پیش شده است و حضور گردشگران می‌تواند بر موفقیت تولید مثلی آن‌ها تاثیر بگذارد.

او ادامه داد: متأسفانه هرساله تعدادی از مار‌ها و به ویژه افعی‌های ایران توسط مردم کشته می‌شوند و در این بین بسیاری از مردم ناآگاهانه و از روی ترس مار‌ها را از بین می‌برند.

احمدی گفت: برخی از افراد سودجو برای تولید محصولاتی مانند روغن مار هرساله تعداد زیادی از این موجودات نگون بخت را از بین می‌برند.

او افزود: این محصولات فاقد هرگونه تائیدیه بهداشتی از مراجع ذیصلاح بوده و اثربخشی ادعا شده از سوی این افراد نیز هرگز در هیچ مطالعه علمی تائید نشده است.
احمدی اضافه کرد: بی تردید آگاه سازی مردم از ارزش‌های ویژه این زیستمندان می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات را حل کند.

او از مردمی که وارد زیستگاه‌های این خزنده می‌شوند خواست: در صورت مشاهده یا ثبت تصویری این گونه با ارزش، مراتب را به حفاظت محیط زیست استان اطلاع دهند.

احمدی در پایان گفت: افعی کوهرنگی (Montivipera kuhrangica) در سال ۲۰۱۱، توسط رجبی زاده و همکاران بر اساس مطالعات ریخت شناسی به عنوان گونه‌ای جدید از دشت لاله در منطقه کوهرنگ معرفی شد و در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ چاپ شد، اورعی (عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد) این گونه را از ارتفاعات نزدیک به سه هزار متری اطراف فریدونشهر (استان اصفهان) نیز گزارش کرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار