صادرات دلاری طلای سرخ خراسان رضوی در جیب دلالان

نرخ زعفران در بازار جهانی بالا است، اما متاسفانه این نرخ بالا و سود اصلی به جیب دلالی می‌رود که در این حوزه فعال است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زعفران از دیرباز به عنوان طلای سرخ شناخته می‌شود؛ ظرفیتی بسیار عظیم که می‌توان از آن در مسیر صادرات بهره گرفت.

صادرات زعفران، اما تنها در صورتی دارای توجیه است که کشاورزی که بعضاً عمر و سرمایه خود را در این مسیر می‌گذارد بتواند از نتایج عظیم آن برخوردار شود.

ظرف یک سال اخیر البته اخبار چندان مناسبی از حوزه زعفران خراسان‌رضوی به گوش نمی‌رسد و آخرین خبر نیز در این زمینه این بود که هنوز مطالبات بسیاری از زعفران‌کاران از سال گذشته روی زمین مانده و عملاً تسویه نشده است.

چند ماه دیگر فصل جدید زعفران در خراسان رضوی آغاز می‌شود و در حالی که هنوز مطالبات فصل قبل باقی‌مانده این مسئله می‌تواند کشاورزان را از این ناحیه بسیار متضرر کند.
 

بیشتربخوانید


اما چه راهکار‌هایی باید در این زمینه در دستور کار قرار گیرد تا زعفران‌کاران نیز از عایدی بیشتری برخوردار شوند؟

نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس، گفت: یکی از مشکلات دیرینه که در حوزه زعفران کشور به صورت کلان و زعفران خراسان‌رضوی به‌صورت خاص وجود دارد این است که در حوزه بسته‌بندی زعفران ایرادات اساسی وجود دارد.

او افزود: در این زمینه مشکل اساسی و اصلی را باید در صنایع تبدیلی جست‌ و جو کرد که به اندازه کافی گسترش پیدا نکرده‌اند تا بتوان از این طریق زعفران را با بسته‌بندی شکیل و مناسب روانه بازار صادراتی کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس ادامه داد: علاوه بر فقدان صنایع تبدیلی، خام‌فروشی نیز در سال‌های گذشته ضربات جبران‌ناپذیری به اقتصاد زعفران وارد کرده و باید این محصول را به شکل فرآوری شده روانه بازار‌ها کرد.

پژمانفر بیان کرد: باید از فروش فله‌ای این محصول استراتژیک فاصله گرفت و با بهره‌گیری از صنایع تبدیلی اقدامی صورت داد که زعفرانکاران در سراسر کشور از بیشترین سود در این زمینه بهره‌مند شوند.

او تصریح کرد: تمام این مسائل سبب می‌شود با وجود تولید بالای زعفران در کشور سهم و سبد خوبی در بازار جهانی این محصول نداشته باشیم و از سوی دیگر خام‌فروشی زعفران سبب می‌شود حضور دلالان نیز در این عرصه پررنگ شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی دیگر عضو مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی نیز در این زمینه گفت: مطالبات زعفران‌کاران از سال گذشته روی زمین مانده و باید در زمینه پرداخت این مطالبات اقدام اساسی صورت گیرد.

او افزود: نرخ زعفران در بازار جهانی بالا است، اما متاسفانه از این نرخ بالا کشاورز و زعفرانکار بهره‌ای نمی‌برد و سود اصلی به جیب دلالی می‌رود که در این حوزه فعال است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی ادامه داد: خرید تضمینی راهکاری است که دولت سال گذشته در این حوزه صورت داد و مقداری حوزه معیشت زعفرانکاران را سر و سامان داد.
 
منبع:تسنیم
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار