احیای هنر ساخت دوتار در تربت حیدریه

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: ساخت دوتار، بعنوان یکی از محبوب‌ترین ابزار موسیقی مقامی احیا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: دوتار یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین ابزار‌های موسیقی ایرانی است که طی سالیان متمادی در اکثر نقاط ایران نظیر شرق، جنوب وشمال خراسان، مازندران و مناطق ترکمن نشین نواخته می‌شده و هم اکنون نیز از جمله ساز‌های موسیقایی معاصر ایران است و ساختن دوتار در میان اقوام مختلف ایران انجام می‌شده است.
 
احیای هنر ساخت دوتار در تربت حیدریه
او افزود: مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در زمره قدیمی‌ترین، رایج‌ترین و محبوب‌ترین ابزار موسیقی کشور است و دوتار یکی از مهم‌ترین ساز‌های فولکلوریک مناطق روستایی و شهری ایران است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه ادامه داد: در حال حاضر در منطقه تربت حیدریه و زاوه تعداد ۶ هنرمند مشغول به ساخت ساز سنتی و محلی می‌باشند و در جهت حمایت از این هنرمندان غرفه‌ای در محل رباط تاریخی طبسی واگذار گردیده که با استقبال مناسبی روبه رو گردیده است.
 

بیشتربخوانید

 
محمد حاتمی نوازنده و هنرمند ساخت دوتار گفت: هدف این کارگاه حفظ و احیای ساز‌های سنتی و مقامی است، و ما در این کارگاه تلاش می‌کنیم ساز‌های متداول مانند تار، دوتار و. را حفظ و ساز‌های در حال انقراض را احیا کنیم.

او افزود:در این کارگاه ۹ هنرمند مشغول به کار هستند که ۳ نفر به آموزش ساخت دوتار و ۶ نفر به آموزش هنر نوازندگی آن مشغول هستند.
 
احیای هنر ساخت دوتار در تربت حیدریه
این نوازنده دوتار ادامه داد: دوتار عموما به‌شکل یک کاسه از جنس چوب توت و گردو و دسته‌ای از جنس چوب زردآلو یا عناب ساخته می‌شود و به‌طور کلی، ساز‌ها به دو گونه و با چوب‌های یک تیکه و ترکه‌ای ساخته می‌شوند. ساز‌هایی مانند رباب، تار، دوتار، تنبک و.. عموما به صورت یک تکه و ساز‌هایی نظیر سه تار، عود، کمانچه و.. به صورت ترکه‌ای ساخته میشوند.

حاتمی بیان کرد: از جمله پرکاربردترین چوب‌های مورد استفاده در ساخت ساز به ترتیب توت، گردو، زردالو، عناب و افرا است. از برخی چوب‌ها مانند آبنوس و مواد طبیعی نظیر شاخ و استخوان حیوانات هم برای تزیین ساز استفاده می‌شود.

در تربت حیدریه تعداد هزار و ۱۰۰ هنرمند در ۱۷ رشته صنایع دستی فعال می‌باشند.

انتهای پیام//ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار