دبیر ستاد تنظیم بازار مطرح کرد؛

افزایش صادرات مواد اولیه روغن موتور با وجود نیاز بازار داخلی/ باید جلوی خام‌فروشی گرفته شود

کلامی گفت: با افزایش نرخ ارز،صادرات مواد اولیه روغن موتور به‌صرفه شده است و این محصول با وجود نیاز بازار داخلی صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص علت صادرات روغن پایه با وجود نیاز داخل گفت: برخی واحدهای تولیدی به دنبال سود حداکثری خود هستند که اگر قرار باشد به منفعت ملی توجه نشود  شرایط سخت می شود.

او با تاکید بر اینکه بازاری می تواند موثر کار کند که تعادل در آن برقرار باشد افزود: ماده اولیه روغن پایه یکی از فرآورده های نفت خام است که ۱.۷ میلیون تن از این ماده در کشور تولید می شود و  ۴ پالایشگاه روغن سازی داریم که همه این مقادیر را جذب می کنند بنابراین چیزی باقی نمی ماند که در بورس عرضه شود.

کلامی تصریح کرد: حدود ۶۰ شرکت از روغن پایه برای تولید روغن موتور استفاده می کنند. از ۱.۷ میلیون تن ماده اولیه حدود۸۵۰ هزار تن روغن پایه تولید می شود که  ۹۰ درصد آن در  ۴ پالایشگاه و  ۱۰ درصد آن در ۶۰ شرکت تولید روغن موتور به مصرف می رسد.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: وقتی قیمت ارز به صورت غیر متعارف افزایش می یابد، میل به صادرات بیشتر می شود. در این شرایط ستاد تنظیم بازار باید مداخله کند و جلوی خام فروشی را بگیرد.

او ادامه داد: از ۸۵۰ هزار تن روغن پایه باید ۵۰۰ هزار تن صرف تولید روغن موتور  و ۳۵۰ هزار تن صادر شود اما یکی از این ۴ پالایشگاه بدون توجه به مصارف داخلی شروع به صادرات کرده است. ما باید برای ممنوعیت صادرات و تعیین عوارض صادراتی اقدام کنیم تا جلوی خام فروشی را بگیریم اما هنوز اختیارات قانونی نداریم.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: مصوبه سران قوا در این خصوص هنوز به ما ابلاغ نشده است که باید این کار هرچه سریعتر انجام شود.

او در خصوص علت توزیع قطره چکانی روغن پایه در بورس تصریح کرد: صادرات ۲۷۰ هزار تن روغن پایه سبب شده است عرضه این محصول در بورس کاهش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار