باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

افزایش ۸۰ درصدی مرسولات پستی در چهارماهه اول امسال / آیا نرخ خدمات پستی برای مرسولات افزایش یافته است؟

مدیرکل امور مشتریان شرکت ملی پست از افزایش ۸۰ درصدی مرسولات پستی در چهارماهه ابتدای امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پست کردن بسته‌های پستی یکی از قدیمی‌ترین خدماتی است که در بین خدمات ارائه شده در جوامع مختلف به چشم می‌خورد. این موضوع در گذشته‌های دور به صورت‌های مختلفی مانند ارسال نامه‌ها به وسیله نامه رسان‌ها یا قاصد‌ها صورت می‌گرفته است و متناسب با تغییراتی که در تمدن‌ها و جوامع رخ داده است و به تبع تغییر در نیاز‌های پستی، متفاوت شده است.

ارسال مرسولات پستی در ایام قدیم که ارتباطات مانند امروز از گستردگی خاصی بهره‌مند نبود و فناوری‌هایی مانند تلفن ثابت، تلفن همراه، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در دسترس مردم قرار نداشت، پست نقش پررنگی در رساندن نامه مردم به یکدیگر و اطلاع از اوضاع هم ایفا می‌کرد.

امروزه با گسترش نقش فناوری در زندگی روزمره مردم، ارائه خدمات پستی با دگرگونی‌هایی مواجه شده است؛ تعداد نامه‌هایی که بین مردم عادی و به صورت روزمره رد و بدل می‌شد کمتر شده و محتوای آن نامه‌ها از طریق تلفن و پیامک و یا بر بستر اینترنت و از طریق تماس‌های صوتی و تصویری رد و بدل می‌شود. از طرفی با به کارگیری وسایل جدید برای رساندن مرسوله‌های پستی به مقصد، زمان کمتری صرف انتقال مرسوله‌ها و تحویل آن به گیرنده می‌شود. همچنین بخش زیادی از فعالیت‌های پستی در فضای سایبری صورت می‌گیرد.

مرسولات پستی در چهارماهه اول امسال با افزایش ۸۰ درصدی مواجه بوده است/ آیا نرخ خدمات پستی برای مرسولات افزایش یافته است؟

با همه این تفاسیر نمی‌توان نقش بی بدیل پست در زندگی مردم را نادیده گرفت. به تازگی با درگیر شدن بسیاری از کشور‌های جهان با ویروس مرگبار کرونا، نیاز مردم به خدمات پستی بیش از پیش متجلی شده است. در این دوران افراد سعی دارند برای حفظ سلامتی خود و دیگران از حضور در مراکز خرید اجتناب کنند و لوازم مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های اینترنتی موجود در فضای مجازی تهیه کنند. رسیدن اجناس خریداری شده از فروشگاه اینترنتی به دست خریدار وظیفه اصلی شرکت ملی پست است. به علاوه روند قبلی این شرکت برای رساندن مدارک و نامه‌ها نیز همچنان پا برجا است.

این موضوع باعث شده که میزان مرسولاتی که از بین مردم و توسط شرکت پست رد و بدل می‌شوند با افزایش چشم‌گیری رو به رو شود. در این میان برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی ادعا کرده اند در چنین شرایطی این شرکت اقدام به افزایش تعرفه خدمات پستی خود کرده و در راستای جبران خسارت‌های احتمالی برای مرسولات، هزینه‌ای از مشتری دریافت می‌کند و نسبت به این موضوعات اعتراض کرده اند.

در این راستا باشگاه خبرنگاران جوان به گفتگو با محمد اخلاقی مدیرکل دفتر مدیریت کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست پرداخته و ابهاماتی را درباره هزینه‌های خدمات پستی مطرح کرد که در ادامه پاسخ اخلاقی را مشاهده می‌کنید:

مرسولات پستی در چهارماهه اول امسال با افزایش ۸۰ درصدی مواجه بوده است/ آیا نرخ خدمات پستی برای مرسولات افزایش یافته است؟

تعرفه خدمات پستی از سال ۹۸ هیچ گونه تغییری نداشته است

او درباره افزایش قیمت خدمات پستی گفت: آخرین افزایش تعرفه خدمات شرکت ملی پست مربوط به سال ۹۸ بوده و در سال جاری این خدمات هیچ گونه افزایشی نداشته است.

مدیرکل امور مشتریان شرکت ملی پست بیان کرد: در چهارماهه ابتدای امسال در حوزه بسته‌ها و تجارت الکترونیک نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است.

مرسولات پستی در چهارماهه اول امسال با افزایش ۸۰ درصدی مواجه بوده است/ آیا نرخ خدمات پستی برای مرسولات افزایش یافته است؟

چگونه شکایات خود از خدمات رسانی شرکت پست را ثبت کنیم؟

اخلاقی درباره روند ثبت شکایت از سوی مشتریان شرکت پست توضیح داد: این شرکت در فضای مجازی حضور فعال داشته و در صورت مطرح شدن هرگونه شکایت از سوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی در زمانی کمتر از ۲۴ ساعت، به شکایت مشتریان پاسخ می‌دهد. برخی با انتشار توئیت یا با قید کردن نام کاربری حساب توئیتری شرکت ملی پست و یا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و همچنین بر بستر دیگر شبکه‌های اجتماعی مسائل و ابهاماتی را مطرح می‌کنند. نیرو‌های فعال در شبکه‌های مجازی ضمن ارائه گزارش، تحلیل و پاسخ به چنین مسائلی برای رفع مشکلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام می‌کنند. اخیرا بر اساس آمار اعلام شده، میزان شکایت‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی از خدمات رسانی شرکت ملی پست با کاهش چشم‌گیری مواجه بوده است.

او تصریح کرد: در زمینه مراجعه‌های حضوری در دفتر مدیریت عملکرد و یا میز خدمت که در مراکز پستی وجود دارد، شکایت مشتریان و یا پیشنهاداتشان ثبت شده و پس از طی مراحل اداری پیگیری و پاسخ داده می‌شود. به علاوه مشتریان می‌توانند با مراجعه به سامانه eop.post.ir برای ثبت شکایات یا پیشنهادات خود اقدام کنند.

مدیرکل امور مشتریان شرکت پست عنوان کرد: مدت زمان پاسخگویی به شکایات متناسب با نوع شکایت متفاوت است؛ اگر شکایات حضوری مربوط به مسائلی مانند مفقود شدن بسته باشد طی شدن روند اداری آن زمان بر است، اما پیگیری شکایت‌های متداول مانند تاخیر در رسیدن مرسوله به دست گیرنده، زمان کمتری نیاز دارد. در حوزه پاسخگویی به شکایات مجازی مشتریان حتی در ساعات غیر اداری نیز شرکت پست خدمات ارائه می‌کند و اگر حقی از مشتری پایمال شده باشد آن را جبران می‌کند. پاسخگویی به مسائل مطرح شده از سوی کاربران بر عهده مدیران ارشد شرکت و مدیران استان‌ها است و در این زمینه از تمام ظرفیت پست استفاده می‌شود.

مرسولات پستی در چهارماهه اول امسال با افزایش ۸۰ درصدی مواجه بوده است/ آیا نرخ خدمات پستی برای مرسولات افزایش یافته است؟

چرا شرکت پست برای ارسال کالاهای ارزشمند از مشتری هزینه دریافت می‌کند؟

اخلاقی افزود: شرکت ملی پست برای تمامی مرسولات خود تا سقف ۸۰۰ هزار تومان تعهد غرامت اجباری دارد یعنی درصورتی که ارزش مالی مرسوله کمتر از این میزان باشد، این شرکت مسئولیت صدمه دیدن مرسوله مشتری را بر عهده دارد، اما درصورتی که ارزش مرسوله بیش از ۸۰۰ هزار تومان باشد شرکت پست باید مبلغی را از مشتری برای تعهد غرامت اظهار شده دریافت کند تا درصورت صدمه دیدن کالا، مشکلی در این زمینه به وجود نیاید. قیمتی که برای این تعهد از مشتری دریافت می‌شود برای اوراق بهادار ۰.۱ درصد از ارزش مرسوله و برای کا‌لاهای ارزشمند ۰.۲ درصد از ارزش مرسوله است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
جناب آقای رییسی چطوره شرکت پست برای جلوگیری از ضرر وزیان افزایش تورم قیمتهای خودش رو بالا میبره آنهم تا دو برابر بعد اعلام میکنیدافزایش برای حقیقی ها 25%وحقوقی ها50% صحیح است حالا چطور حقوق کارمند دولت 10%افزایش .فکر نمیکنید ماهم ضرر میکنیم . بعد میگید کارمند کم کاری میکنه ،کار ارباب رجوع رو امروز وفردا میکنه . خوب اجرت خدمات رو منطقی افزایش ندین بصورت اتوماتیک حجم خدمات میاد پایین. پس شما مسعول این اتفاق هستیدو به این کم کاریها دامن می زنید وکم کم این کم کاریها تبدیل میشه به عادت وتغییر این وضعیت خیلی سخت خواهد بود.وملتی که کارش با بهره وری پایین باشه هیچ موقع پیشرفت نخواهد کرد هرچند دولتش طرح چشم انداز 2020رو هم نوشته باشه.
United States of America
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
پستی که همیشه قیمتش ۸ هزار تومن بود الان ۱۳ هزار تومن شده جعبه پستی ۱۰۰۰ تومنی سایز کوچیک شده ۳۵۰۰ تومن
Germany
محمد
۲۰:۳۰ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
کاملا تایید میکنم امروز پست کردم لطفا مطالب دروغ ننویسید
آخرین اخبار