شهردار تهران در نشست خبری:

حضور شهردار تهران در هیأت دولت به نمایندگی از ۵۰ میلیون نفر است

حناچی گفت:شهردار تهران رئیس مجمع کلانشهرها هست و حضورش در هیأت دولت به نمایندگی از ۵۰ میلیون نفر است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس با اصحاب رسانه برگزار کرد، گفت: موضوع شیوع کرونا برای شهرداری تهران به معنای افزایش هزینه و کاهش درآمدها بود که البته این مسئله فقط مشکل ما نیست و همه شهرداری‌ها با آن رو به رو هستند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه عملا درآمدهای شهرداری در حوزه فرهنگی ، اجتماعی از دسترس خارج شد، اظهار کرد: این در حالی است که شاهدیم همه تاکید به رعایت فاصله فیزیکی دارند و ما مجبوریم با همان ناوگان قبلی سرویس دهی‌ به شهروندان  را افزایش دهیم .

او با بیان اینکه در حال حاضر مترو و اتوبوس با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، گفت: یکی از کارهایی که دولت‌ها در شرایط کرونایی انجام می‌دهند، حمایت ویژه است که متاسفانه ما از این شرایط بی بهره هستیم.

حناچی در خصوص کاهش درآمدهای شهرداری ادامه داد: در بخش نقدی ۷۰ درصد عملکرد داشتیم و در حوزه غیر نقد نیز در شرایط عادی مشکل داشتیم.

شهردار تهران با اشاره به لایحه دو فوریتی بسته حمایتی در شرایط کرونایی اظهار کرد: این لایحه در شورا به تصویب رسیده ولی دستگاه‌های نظارتی نظراتی داشتند که آن را پیگیری خواهیم کرد.

حناچی در خصوص سرنوشت پرونده‌های تخلفات در شهرداری اظهار کرد: پیگیر احقاق حقوق شهر و شهروندان هستیم و بی سر و صدا این موضوع را دنبال می‌کنیم و اصراری نیست که موضوع را جار بزنیم.

او با تاکید بر اینکه بخش حقوقی شهرداری این موضوع را پیگیری می‌کند گفت: در بسیاری از پرونده‌ها نیز توانستیم به حق و حقوقمان برسیم که البته لازم است اداره کل حقوقی شهرداری نشست خبری بگذارد تا جزئیات این پرونده‌ها، تشریح شود.

حناچی  در مورد نحوه خرج کردن اوراق مشارکت اظهار کرد: اوراق مشارکت سال ۹۷ که در اختیار بانک آینده بود با پیگیری‌های انجام شده گرفته شد و به شهر بازگشت که البته بازپرداخت ۵۰ درصد این اوراق برعهده شهرداری و ۵۰ درصد دیگر برعهده دولت است.

او با اشاره به سرانجام رسیدن ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ که ۵۰۰ میلیارد تومان آن برای اتوبوس و یکهزار میلیارد تومان آن برای مترو است  گفت:  این اوراق عمدتا برای خطوط شش و هفت است که در این خطوط هزینه می‌شود.

او تصریح کرد : البته بخش اول خط ۱۰ مترو به زودی افتتاح می‌شود و حتما این اوراق در حمل و نقل عمومی هزینه خواهد شد.

شهردار تهران در ادامه به موضوع عدم حضورش در جلسات هیات دولت پرداخت و گفت: حضور شهردار تهران در دولت براساس قانون و آیین نامه‌ها به عنوان مهمان است و شهردار تهران عضو هیات دولت نیست.

حناچی با بیان اینکه از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی و دوره کرباسچی حضور شهردار در جلسات هیات دولت باب شد اظهار کرد: این حضور هم برای دولت و هم برای شهرداری مفید بود، چرا که می‌توانستیم بسیاری از مشکلات را به صورت مستقیم حل کنیم.

او ادامه داد: مثلا اگر مشکل اوراق مشارکت حل شد به دلیل پیگیری‌های مستقیم شهردار تهران در حاشیه هیات دولت بود و دقت داشته باشید که شهردار تهران رئیس مجمع کلانشهرها نیز هست و حضورش در هیأت دولت به نمایندگی از ۵۰ میلیون نفر است.

وی با بیان این که در دولت هشتم ، نهم و دهم شهردار در جلسات حضور نداشت، اظهار کرد: این که حضور شهردار چقدر مؤثر است می‌توانیم به نقش غیر مستقیم شهرداری در سیل  ۹۸ گرگان، خرم آباد، خوزستان، آتش سوزی جنگل‌های زاگرس، سقوط هواپیمای اوکراینی و کرونا اشاره کنیم که این حضور به صورت غیر مستقیم بود.

حناچی در خصوص زمان شرکتش در جلسه هیات دولت گفت: به نظرم رابطه دولت و شهرداری دو طرفه است و شخصیت بنده به گونه‌ای است که ادبیات تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم و معتقدم با تلاش، ممارست و پیگیری می‌توان مسائل را حل کرد.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که چرا با وجود دریافت پیامک‌های دعوت هیات دولت که خودتان گفته بودید در این جلسات شرکت نمی‌کنید؟ گفت: من دقیقا واقعیت را گفتم و آن زمان پیام و دعوت نامه‌ها را دریافت کردم اما باید بگویم حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت نه در قانون و نه د ر آیین نامه ‌ها است و صرفا بنا به دعوت این حضور انجام می‌شود.

شهردار تهران در مورد سرانجام دستورخود مبنی بر استفاده از رنگ در شهر گفت: هنوز هم این دستور دنبال می‌شود و سازمان زیباسازی در حال تهیه دستور العمل برای این کار است.

حناچی با اشاره به اینکه اگر از تهرانی‌ها پرسیده شود چه رنگی بیشتر در شهر می بینید عمدتا می گوید خاکستری گفت: این در حالی است که خیلی از فضاهای شهری با ایده رنگ می‌تواند متنوع شود.

او با اشاره اینکه بسیاری از تونل‌ها، زیرگذرها و دیوارهای ساده در سطح شهر با عنصر رنگ می‌تواند دارای ریتم شوند اظهار کرد: حتی تونل‌های مترو می‌تواند محل تبلیغات تاثیر گذار و درآمدزا باشد چنانچه سایر کشورها تبلیغات را به درون تونل های مترو برده اند و ما هم در حال پیگیری این مسئله هستیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه برخی رنگ‌های شاد در آموزه های دینی ‌ما مورد تاکید قرار گرفته، اظهار کرد: به صورت عرفی مردم به سمت خاکستری و سیاه گرایش دارند در حالی که استفاده از رنگ در شهر، آسان و کم هزینه، اما پر بازده است که در دستور کار قرار دارد.

حناچی در ادامه به موضوع محله جماران که امروز نیز در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری قرار داشته است، پرداخت و گفت: جماران تنها محله نیست و جماران یعنی ایران و اتفاقاتی که در جماران افتاده حتی از زبان دیگران هم می توان اهمیت آن را فهمید.

او افزود: بعد اینکه نماینده گورباچف برای دیدار امام به جماران آمد، نوشت وقتی از ماشین پیاده شدم انتظار داشتم به سرسرایی بزرگ وارد شوم که در نهایت به کاخی منتهی می شود، اما وارد روستایی شدم و در خانه ای معمولی وارد شدم و موارد دیگری نیز از چنین تفسیرهایی وجود داشته است. لذا با این نگاه جماران یک محله نیست و در سه سطح می توان آن را مورد توجه قرار داد. در سطح اول نقش جهانی است که پیام ساده زیستی و مواجهه با مردم توسط امام در آن وجود دارد.سطح دوم سطح ملی است که بسیاری از موارد فرهنگی باید ثبت شود که این اتفاق افتاده، باید حریم داشته باشد که سازمان میراث فرهنگی باید این کار را انجام دهد؛ اما طرح ویژه ای در شورای عالی شهرسازی برای این محله به تصویب رسیده که امروز این طرح عمل کرده و جماران به شکل سابق نگهداشته شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه آخرین مصوبه این محله در شورای عالی شهرسازی بوده و طرح ویژه آن توسط این شورا برای جماران به تصویب رسیده اظهار کرد: شورای عالی شهرسازی بازبینی این طرح را در دستور کار قرار داده که این موضوع خارج از عرف نیست.

حناچی در مورد پس گرفتن املاک شهرداری تهران و فروش عمارت اقدسیه اظهار کرد: در گزارش اولیه سازمان املاک، ۳۰۰۰ ملک از املاک شهرداری در اختیار افراد غیر بود که به طور طبیعی بسیاری از آنها مصوبه شورا را نداشت.

او افزود: بر این اساس کمیته ای سه نفره تشکیل دادیم که تشخیص می دهد کدام املاک در اختیار غیر باشند و سایرین بازپس گیری می شوند.

حناچی در ادامه با اشاره به فروش املاک از طریق مزایده اظهار کرد: با برگزاری مزایده هایی که با قیمت کارشناسی انجام می شود ممکن است این املاک متقاضی داشته باشند و یا متقاضی برای آنها وجود نداشته باشد.

او افزود: در مورد ملک اقدسیه مزایده انجام شده و متقاضی هم وجود دارد و اکنون در حال انجام فرآیند هستیم.

همچنین در مورد ساختمان روزنامه اطلاعات نیز مشکلات حقوقی را حل کرده ایم و پنج دانگ از شش دانگ این ملک به نام شهرداری شده و در حال حل و فصل یک دانگ باقیمانده هستیم.

شهردار تهران در خصوص اجرای طرح ترافیک در شهر تهران پس از شیوع کرونا ویروس گفت: طرح ترافیک تهران چند بار اجرایی و لغو شده. اما در اواخر سال گذشته و در نیمه اسفند با اوج گیری کرونا طرح ترافیک در شورای ترافیک تهران برداشته شده و بار دیگر با بررسی ها این طرح اجرایی شد. البته هنگامی که مقرر بود طرح اجرا شود مصاحبه ای انجام شده بود که به احترام حرف استاندار یک هفته اجرای طرح را به تعویق انداختیم. بی تردید ما تقاضای سفر را سفارش نمی دهیم و تنها آن را مدیریت می کنیم.

شهردار تهران با اشاره به حادثه ای که برای تعدادی از پاکبان ها در هفته گذشته در پل سیدخندان رخ داد، اظهار کرد: نیروهای شهرداری در چند دسته قابل تقسیم هستند. آن دسته که ما به صورت مستقیم با آنها قرارداد داریم به آنها تعهد داریم و پیگیر هستیم، اما برخی به صورت پیمانکاری هستند که همگی آنها بیمه هستند و مطابق بیمه کار آنها پیگیری می شود.

وی در مورد ناوگان اتوبوسرانی تهران نیز افزود: برای ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از محل اعتبارات ستاد کرونا برای نوسازی اقدام کرده ایم؛ البته عملا این اتوبوس ها بعد از بازسازی نو می شوند.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به وضعیت بدهی دولت به شهرداری‌ها پرداخت و با تاکید بر اینکه این بدهی‌ها در چند بخش ایجاد می‌شود گفت: معمولا آرای ماده ۱۰۰ دستگاه‌های دولتی و همچنین سهم دولت در پرداخت بلیت و توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین بخشی از مطالباتی که توسط وزارت دارایی تایید می‌شود بدهی‌ها را شکل می‌دهد که ما در این مدت حدود ۵ هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها را تهاتر کردیم.

شهردار تهران در خصوص تخصیص اعتبارات کرونا به شهرداری گفت: دست به نقدترین چیزی که به ما رسید بحث بازسازی اتوبوس‌ها است که برای هر دستگاه اتوبوس ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفتند که با این اعتبار ۵۰۰ دستگاه تعمیر می‌شود.

وی در خصوص انتقاد شورایاری‌ها در عدم تحقق پروژه‌های کوچک مقیاس محلی گفت: یکی از مراجعی که این پروژه‌ها را تایید می‌کند شورایاری‌ها هستند و همه تصمیم با آنها نیست؛ بلکه انتخاب پروژه یک فرآیند است و اخیرا نیز با رأی دیوان که در مورد شورایاری‌ها صادر شد در تاثیرگذاری‌شان یک مقدار تردید ایجاد شده که امیدواریم این مسئله حل شود. ولی دقت داشته باشید که در انتخاب پروژه‌های کوچک مقیاس محلی سعی می‌کنیم که عدالت عمومی را رعایت کنیم.

حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مبلغ کارت بلیت خبرنگاران کم است گفت: اگر خبرنگاران از ما طرح نخواهند به همه کارت بلیت رایگان می‌دهیم اما در مورد افزایش بهای این کارت این مسئله را از طریق انجمن صنفی بررسی کنید و از هر اقدامی که باعث شود استفاده از حمل و نقل عمومی در شرایط غیر کرونایی افزایش یابد استقبال می‌کنیم.

در ادامه این نشست پیروز حناچی درخصوص ساختمان پلاسکو و تأمین پارکینگ آن نیز اظهار کرد: پلاسکو ساختمانی است که قبلا برج اداری تجاری بوده و تخریب شده، در آن شرایط ضوابطی وجود نداشته و حالا می خواهیم ضوابط را در ساخت مجدد آن اجرا کنیم. مصوبه شورای تأمین که در آن عنوان شده بود در ازای صدور پروانه پول گرفته نشود قانونی نیست و صدور پروانه برای این ساختمان در حال پیگیری است. کمبود پارکینگ آن نیز در ساختمان مقابل که به عنوان پارکینگ پروانه معروف است مقرر شده تامین شود که هزینه های مقاوم سازی این ساختمان را بنیاد پذیرفته که پرداخت کند.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص صدور برگه جریمه ورود به طرح ترافیک برای افرادی که تا قبل از ساعت تعیین شده وارد طرح شده اند، گفت: این افراد جریمه نشده بودند و تنها برای آنها پیامک ارسال شده بود که دستور داده شد ملاحظات لازم در نظر گرفته شود و نیم ساعت دیلی که ما داشتیم مد نظر قرار گیرد و همه این موارد از سیستم پاک شود.

وی در خصوص دفن زباله های شهر تهران نیز افزود: این موضوع بسیار پیچیده است و فرآیند گسترده ای از خانه شهروندان تا آرادکوه را شامل می شود. ما در تلاشیم که با کاهش زباله ها ارسال کمتری به مجموعه آرادکوه داشته باشیم. مطالعات طرح جامع پسماند آغاز شده اما با توجه به شرایط کرونایی تا حدودی با تأخیر مواجه شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه تا پیش از کرونا روزانه ۷۰۰۰ تن تولید زباله داشتیم که با تلاش همکارانمان به ۵۷۰۰ تن کاهش دادیم اظهار کرد: ایده آل ما این است که حداقل زباله ممکن به آرادکوه برده شود. با فاصله گیری از شرایط کرونایی به سمت اجرای این طرح پیش خواهیم رفت.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص سه شنبه های بدون خودرو اظهار کرد: این موضوع بخشی از کار مدیران شهرداری است که مردم را به حمل و نقل عمومی تشویق می کنند و تلاش ما این است که فضا برای این کار باز شود.

او با بیان اینکه این بخش بسیار کم هزینه است و تأثیرات زیادی دارد افزود: مدیران من به تناسب فعالیت خود در مناطق در تلاش هستند مسیرهای دوچرخه سواری را به صورت پیوسته ایجاد کنند. به شکلی که در حال حاضر در میرداماد دو مسیر رفت و برگشت دو چرخه ایجاد شده و امیدواریم در سایر مناطق نیز این مسیرها به یکدیگر متصل شود و موضوع دوچرخه با باور مردم پیوند خورده شود.

شهردار تهران با اشاره به لایحه دو فوریتی جبران خسارات ناشی از شیوع کرونا گفت: حدود ۱۳ یا ۱۴ بند در این لایحه وجود داشت که برخی در مسیر کمیسیون ماده ۵ و برخی که مربوط به آراء ماده ۱۰۰ بوده در حال پیگیری است.

او افزود: ابهامات قوه قضائیه پاسخ داده شده و شورا و فرمانداری نیز این لایحه را تصویب کرده است. لذا مانع جدی برای انجام آن وجود ندارد و در دستور کار است.

حناچی سپس گریزی به زیرگذر استاد معین زد و اظهار کرد،: یکی از دلایل دو طرفه نشدن زیرگذر استاد معین بن بست بودن این مسیر بود که با افتتاح ادامه استاد معین تا سی متری جی این مشکل حل می شود و استاد معین در مسیر جنوبی باز می شود. لذا شرایط دو طرفه بودن این زیرگذر فراهم می شود.

حناچی در خصوص بکارگیری کودکان در موضوع جمع آوری زباله و ممنوعیت آن اظهار کرد: با سازمان بهزیستی کشور و استان تهران و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران موضوع زباله گردها و معتادان متجاهر بررسی و پیگیری می شود.

شهردار تهران تصریح کرد: فراوانی و تراکنش موضوع زباله گردی بسیار زیاد است اما این موضوع را پیگیری کردیم و خیلی کم شده است .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار