کرونا کام کشاورزان جنوب را تلخ کرد

کرونا نه تنها برروی زندگی انسان‌ها بلکه بر روی محصولات کشاورزی نیز تاثیر گذاشته و درد کشاورزان جنوب را به دلیل فروش نرفتن محصول و بدهی‌های بانکی چندین برابر کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، جنوب کرمان منطقه ای چهار فصل است که در تمام فصول انواع محصولات کشاورزی در آن کاشت و برداشت می‌شود و بیشتر مردم در این منطقه  کشاورز هستند اگرچه در فصل برداشت با کاهش شدید قیمت مواجه هستند، ولی باز روزنه ای بود ،اما در بهمن ۹۸ با شیوع ویروس کرونا آسیب زیادی به محصولات کشاورزان وارد شد به طوری که بیشتر کشاورزان محصولات خود را برداشت نکردند و زمین‌های کشاورزی خود را رها کردند

جنوب استان کرمان یکی از مناطق غنی و قطب کشاورزی درکشور است و سالانه چهار و نیم میلیون تن محصول از مزارع آن برداشت می‌شود، اما شیوع ویروس کرونا بر این حوزه که یکی ازمهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است تاثیرات منفی زیادی گذاشت و کشاورزان در زمینه تولید و فروش محصولات خود با مشکل مواجه شده اند و این شرایط باعث شد برخی از محصولات کشاورزی به دلیل افت شدید قیمت در مزارع و سردخانه‌ها رها شوند وعده‌ای هم ترجیح دادند محصولاتشان را خوراک دام‌هایشان کنند.

حدود ۶ ماه است که کرونا محصولات کشاورزی را تحت تاثیر خود قرار داده است، اما اکنون به فصل برداشت محصول خرما در جنوب نزدیک می‌شویم و زمان آن رسیده است که مسئولان با مدیریت صحیح در تولید و عرضه آن به بازار اقدامات موثری انجام دهند تا شاهد نگرانی تولید کنندگان نباشیم وبا ضرری که کشاورزان در برداشت محصولات ماه‌های گذشته داشتند، مواجه نشویم.

کرونا کمر کشاورزان را شکست

به سراغ یکی از کشاورزان فعال منطقه جنوب کرمان رفتیم که درسال ۹۸ به عنوان یکی از پیازکاران نمونه کشور انتخاب شد و گفت وگویی با این کشاورز نمونه کردیم.

عباس محمدی، کشاورز نمونه کشوری در جنوب استان کرمان گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا محصولات کشاورزی آسیب زیادی دیدند چراکه در آن زمان با قرنطینه کردن شهر و بسته شدن ورودی و خروجی شهر و همچنین بالا رفتن کرایه، تردد کامیون‌ها برای حمل و نقل محصولات سخت شد و این امر باعث شد که محصول بر روی زمین بماند.

محمدی کشاورز نمونه پیاز کار

او افزود: در ایام نوروز چشم امید کشاورزان به فروش محصولات کشاورزی بود که محصولاتشان در سطح کشور توزیع و حتی به خارج از کشور صادر شود، اما با توجه به شرایطی که در کشور ایجاد شد در ایام عید نوروز شاهد تولید و فروش هیچ محصولی نبودیم.

محمدی بیان کرد: هرساله برای برداشت محصول، ۱۰ الی ۱۵ نفر کارگر داشتیم که به صورت تیمی و گروهی کار می‌کردند، متاسفانه با شیوع بیماری کرونا هیچ کارگری حاضر به کار در مزارع کشاورزی نبود و یا اینکه چندبرابر دستمزد را می‌خواستند.

محمدی گفت: خسارت کرونا بر روی محصولاتی، چون سیب زمینی، گوجه، پیاز، خیار، کدو، بادمجان، فلفل و هندوانه که به کشور‌های عراق و روسیه صادر می‌شد بیش از ۷۰ درصد بود که همه‌ی این محصولات در زمین انباشته شد.

این کشاورز نمونه ضمن تشکر و قدردانی از سپاه استان کرمان تصریح کرد: در ایام کرونا سپاه پاسداران استان محصولات باقی مانده بر روی دست کشاورزان را خریداری کرد.

محصولات کشاورزی

عدم صادرات، محصولات کشاورزان را زمین زد

سعید برخوری رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  جوان به تاثیر بیماری کرونا بر محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: ویروس کرونا نه تنها در استان کرمان بلکه در تمام دنیا تاثیرات منفی زیادی برحوزه کشاورزی گذاشته است چراکه به دلیل کاهش اجتماعات ورفت وآمد‌های مردم و همچنین تعطیلی تالار‌ها، رستوران و... تقاضای مردم برای خرید محصول کم شده است.

او با بیان اینکه میزان صادرات محصولات کشاورزی نیز کاهش یافته است، افزود: پیش از شیوع ویروس کرونا کامیون‌های حمل محصول به این منطقه می‌آمدند، اما دربهمن و اسفند سال گذشته قرنطینه شدن شهر‌ها برکاهش ورود کامیون‌های حمل بار موثر بود.

برخوری در ادامه گفت: علاوه برمشکل ورود کامیون‌ها به منطقه بعضی از محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی باید در زمان کوتاهی پس از برداشت وارد بازار می شد چرا که فاسد می‌شدند و با توجه به محدود بودن تعداد کامیون‌ها، کامیون‌های یخچال دار نیز کرایه بالایی برای حمل وانتقال این محصولات دریافت می‌کردند که این موضوع نیز برای کشاورزان به صرفه نبود.

برخوری تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت جنوب کرمان اولین منطقه‌ای است که ویروس کرونا کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است.

برداشت پیاز

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اینکه متاسفانه این اتفاق در تمام دنیا رخ داده است وکشاورزان آسیب زیادی دیده اند، بیان داشت: به طور مثال در حال حاضر قیمت سیب زمینی که تولید آن زیاد و تقاضا برای آن کم است حدود هزار و ۵۰۰ یا دوهزار است.

برخوری اظهار داشت:چهار و نیم میلیون تن محصول کشاورزی در جنوب کرمان داریم و اگر شیوع ویروس کرونا در زمان برداشت پابرجا باشد، پیش بینی می‌شود که در این فصل یک میلیون تن محصول برداشت شود و به کشاورزان بیش از ۲ یا ۳ هزار میلیارد تومان خسارات وارد شود.

او بیان داشت: متاسفانه کشاورزانی که پیاز، خیار و گوجه کاشته بودند به دلیل افت قیمت با بیشترین تاثیرمنفی و ضررمواجه شدند.

برخوری افزود: اکنون که در فصل برداشت خرما هستیم تمام تلاش خود را خواهیم کرد که با برنامه ریزی جلو برویم تا مشکلات این حوزه به ویژه مشکل افت قیمت را به حداقل برسانیم.

اوگفت: مشکلات کشاورزان را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده ایم و پیشنهاد دادیم که تا بهبود یافتن وضعیت بسته‌های حمایتی و وام‌هایی برای کشاورزان در نظر گرفته شود.

متاسفانه کرونا بر تمام اصناف تاثیر منفی داشته و یکی از صنوف آسیب پذیر هم کشاورزی است که امیدواریم شرایط بهتر شود و مسئولین امر تصمیماتی اتخاذ کنند تا گوشه‌ای از ضرر و زیان کشاورزان جنوبی جبران شود.

گزارش از فاطمه اسکندری نسب

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار