طرح پیش آگاهی مبارزه با آفات نباتی در استان زنجان در حال اجراست

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت:طرح پیش آگاهی مبارزه با آفات نباتی در استان زنجان در حال اجراست.

 مبارزه با آفات نباتی نبی اله بختکی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با بیان اینکه کنترل آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی برای تامین امنیت غذایی بسیار مهم است، افزود: گاهی اوقات عدم کنترل خسارت ناشی از برخی آفات،موجب از بین رفتن ۱۰۰ درصد محصول مزارع است.

بختکی با بیان اینکه در همین زمینه طرح پیش آگاهی مبارزه با آفات نباتی در استان زنجان اجرا می‌شود، افزود: این طرح با حضور ۱۷ کارشناس کشاورزی و با همکاری کلینیکهای گیاه پزشکی استان زنجان در قالب ۳ پروژه در چهار شهرستان استان زنجان در حال انجام است.

او با بیان اینکه این طرح‌ها شامل پروژه اعتبار سنجی مدل پیش آگاهی برای کنترل مگس زیتون، پروژه اعتبار سنجی مدل پیش آگاهی کرم سیب و پروژه اعتبار سنجی مدل پیش آگاهی کرم خوشه خوار انگور است، اظهار داشت: این طرح‌ها به ترتیب در شهرستان‌های طارم، "ابهر، خرمدره " و شهرستان زنجان اجرا می‌شود.

بختکی ادامه داد: در این طرح با استفاده از دستگاه‌های دیتا لاگر که دما و رطوبت محیط را ثبت می کنند و با استخراج اطلاعات از این دستگاه و گذاشتن تله های فرمونی در باغات و بازدید و شمارش تعداد حشرات شکارشده با تعیین پیک جمعیت، زمان مناسب مبارزه شیمیایی علیه آفت‌های مذکور مشخص شده و به اطلاع کشاورز رسانده می‌شود تا نسبت به انجام سمپاشی بموقع اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: اجرای این طرح در به حداقل رساندن مصرف سموم و تولید غذای سالم تاثیر به سزایی دارد.

گفتنی است آفت مگس زیتون افزون بر تغذیه بخش عمده‌ای از زیتون، با سوراخ‌هایی که در آن ایجاد می‌کنند، زمینه ورود قارچ‌ها و باکتری‌ها به درون میوه زیتون را فراهم کرده و سبب له شدگی و پوسیدگی باقیمانده میوه و ریختن آن پای درخت می‌شود و از طرفی روغنی که از این زیتون‌های آلوده گرفته می‌شود، کیفیت چندان خوبی ندارد.

کرم سیب Cydia pomonella یکی از آفات کلیدی سیب در استان است که هر ساله درصورت عدم کنترل مناسب خسارات فراوانی را به این محصول وارد می‏ سازد.

پروانه خوشه خوار انگور یکی از مهم‌ترین آفات انگور است. لارو‌های این آفت با تغذیه از جوانه‌های گل دهنده، خوشه و حبه‌های انگور، خسارت قابل توجهی به تاکستان‌ها وارد می‌کنند.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.