باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ماجرای بدهی کره جنوبی و امروز و فردای سئول در پرداخت آن

اکنون نزدیک به ۳ سال از خرید نفت کره جنوبی از ایران می‌گذرد، اما آن‌ها همچنان در پرداخت طلب تهران امروز و فردا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی، اکنون بیش از دو سال است که کره ای‌ها بابت نفتی که از ایران خریداری کردند، بدهکارند و بیشترین منابعِ مالی بلوکه شده تهران در خارج از کشور را در اختیار دارند، این در حالی ست که سئول هربار تنها به حرف‌های بدون عمل بسنده می‌کند.

آذر ماه سال ۹۷ بود که پس از دیدار مقامات کُره‌ای با مقامات ایرانی، قرار شد، سئول به جای پرداخت پول، به ایران کالا دهد که همین را هم انجام نداد.

حسین تنهایی رئیس اتاق ایران و کره جنوبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مبلغ بدهی کره جنوبی به ایران، گفت که این طلب ۸ و نیم میلیارد دلار است که کره جنوبی حدود ۳ سال پیش بعد از خریداری نفت از ایران آن را تاکنون پرداخت نکرده است.

او همچنین می‌گوید، پیرامون گرفتن طلب ایران از کره جنوبی بحث‌های مختلفی شده است، در این راستا دستگاه دیپلماسی ما به سئول اعلام کرد که اگر بحث تحریم‌ها مانع پرداخت بدهی‌های شماست، حداقل در خصوص لوازم بهداشتی و غذایی که در ذیل تحریم‌ها نیست بدهی‌های خود را به ایران پرداخت کنید، البته کره جنوبی قبول کرد و چندین جلسه با سفیر این کشور دیدار داشتیم، اما در عمل هنوز اقدامی برای پرداخت بدهی‌های ایران انجام نشده است.

رئیس اتاق ایران و کره جنوبی می‌گوید که اخیرا با سفیر کره جنوبی صحبتی داشتیم؛ آن‌ها می‌گویند که با وزارت بهداشت و بانک مرکزی ایران برای پرداخت بدهی‌های خود مشکل دارند، به همین منظور قرار بر این شد که حداقل ۵۰ میلیون دلار به ایران پرداخت شود، اما از این مبلغ تنها ۲ و نیم میلیون دلار پرداخت شد، سپس گفته شد که کالای بهداشتی به ایران تزریق می‌کنند که البته آن هم عملیاتی نشده است.

حکایت بدهی کره جنوبی به ایران و امروز و فردای سئول در پرداخت آن

تنهایی در ادامه می‌گوید که از مبلغ ۸ میلیارد دلار بدهی کره جنوبی حتی ۵۰ میلیون دلار هم به ایران پرداخت نشد و تنها مبلغی حدود ۳ میلیون دلار پرداخته شد. هنگامی که کشورمان برای گرفتن طلب خود از سئول دقیق‌تر شد، سئول اعلام کرد که یک سری از اقلام خود را بنا بر تایید بخش وزارت بهداشت این کشور به ایران می‌فرستد که البته تعدادی اقلام پزشکی به ایران ارسال شد که قرار بود این اقلام پیش از سال ۱۳۹۹ و در آغاز شیوع بیماری کرونا به ایران ارسال شود، این موضوع نشان داد که سئول در مرحله حرف و عمل تنها ادعا می‌کند که علاقه به کار با ایران دارند، اما در عمل کار اجرایی خاصی صورت نگرفته است.

در ادامه وزارت امور خارجه کشورمان، یوجانگ هیان، سفیر کره جنوبی در ایران را احضار کرده و درباره معوقات پرداختی سئول در ازای خرید نفت اعتراض کرده است.

«سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به اقلام فرستاده شده از سوی سئول به جمله «زحمت کشیده‌اند» بسنده کرد و گفت که ما چیزی حدود دو سال با کره جنوبی مذاکره داشتیم، ولی کره‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و برای پرداخت بدهی‌شان منتظر پاسخ مثبت آمریکا بودند. موسوی همچنین گفت که به صراحت به کره جنوبی اعلام کردیم که بهانه کره جنوبی قابل قبول نیست.

آمریکا مانع پرداخت بدهی کره‌ای‌ها یا بهانه؟

تنهایی رئیس اتاق ایران و کره جنوبی با اشاره به وابستگی سئول به واشنگتن در تصمیم گیری ها، گفت که کره جنوبی در عین حال که به آمریکا وابستگی دارد، اما سعی کرد خود را از تحریم‌های این کشور معاف کند و تقریبا حدود چند سال پیش که موج دیگری از تحریم‌ها بر کشور‌ها اعمال شد، کره یکی از کشور‌های معاف در تحریم‌های آمریکا شد، در این شرایط حجم خوبی از تبادلات شرکت‌های صنعتی و پتروشیمی با کره داشتیم و هنگامی که تحریم بودیم کره معافیت گرفت، بنابراین ما تصور می‌کردیم در دور جدید تحریم‌های اعمالی ایالات متحده باز هم کره می‌تواند معافیت بگیرد.

او همچنین گفت که علی رغم چانه زنی‌های سئول با واشنگتن، کره نتوانست موفق شود و آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید خود بسیار سخت گرفت؛ اکنون کره پول نفتی که پیش از دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران به کره صادر شد را نمی‌دهند و دلیل آن را تحریم‌های ایالات متحده می‌دانند.

اواخر خردادماه بود که حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با همتی رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از اقدام به مسدود سازی منابع بانک مرکزی ایران توسط کره جنوبی که با تبعیت از سیاست‌های ضد انسانی دولت آمریکا و در چارچوب فشار حداکثری آن‌ها به ملت ایران انجام شده است، به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد با همکاری وزارت امور خارجه موضوع را از طریق سیاسی دوجانبه و مسیر حقوقی و نهاد‌های مالی و مجامع بین المللی مورد پیگیری قرار دهد.

رئیس جمهور همچنین گفت که ممانعت کره جنوبی در استفاده ایران از منابع بانک مرکزی برای خرید کالا‌های اساسی، دارو و اقلام انسان دوستانه هرگز پذیرفتنی نیست و انتظار داریم دولت کره جنوبی هرچه سریعتر این محدودیت را برطرف کند.

حکایت بدهی کره جنوبی به ایران و امروز و فردای سئول در پرداخت آن

در نهایت سئول چه زمانی بدهی خود را به ایران پرداخت می‌کند؟

انتظاری سفیر پیشین ایران در کره جنوبی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  پولی که در کره بلوکه شده است پول مردم ایران است، پولی که اکنون مردم و کشور به شدت به آن نیاز دارند، بنابراین ما در این زمینه می‌توانیم از دیپلماسی عمومی قوی و کنترل شده‌ای استفاده کنیم تا این موضوع به مطالبه عمومی تبدیل شوند و کره‌ای‌ها مجبور شوند به اجرای این مطالبه تن دهند.

او افزود: کره‌ای‌ها میلیارد‌ها دلار از نفتی که از سوی ما به این کشور صادر شد، سود بردند و صنایع خود را رشد دادند، لذا کره جنوبی باید پول نفت ما را با بهره و ضرر و زیان به ایران پرداخت کند.

انتظاری ادامه داد: با یک دیپلماسی روابط دوجانبه در پروسه زمانی یک ساله مسئولان کشورمان با کره جنوبی صحبت کنند و چند راهکار ارائه دهند، اگر کره جنوبی به هر دلیلی می‌خواهد به جای پول به ما کالا دهد باید کالای با کیفیت دهد و در کنار آن دیپلماسی بین المللی شکل گیرد، مسئولان در مجامع بین المللی به دبیرکل سازمان ملل بنویسند تا کره ای‌ها هرچه زودتر بدهی خود را به ما پرداخت کنند.

سفیر پیشین ایران در کره جنوبی تصریح کرد: اگر این قضیه برعکس اگر بود و ما از کره جنوبی چیزی خریداری کرده بودیم و پول آن را نمی‌دادیم، آن‌ها صبر نمی‌کردند، لذا ما هم تعارف نداریم و از حق خود نمی‌گذریم.

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دادستان کل کشور باید به عنوان مدعی العموم شکایتی را علیه کره جنوبی تنظیم کند و قوه قضائیه در این عرصه به کمک وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های مسئول بیاید، البته ما می‌توانیم این موضوع را از طریق دیپلماسی بین المللی از جمله طرح شکایت در سازمان‌ها و مجامع بین المللی نیز به پیش ببریم.

تنهایی رئیس اتاق ایران و کره جنوبی با اشاره به خوشبینانه‌ترین حالت ممکن در صاف کردن بدهی کره با ایران، گفت: امید می‌رود که ترامپ در دوره جدید ریاست جمهوری آمریکا رای نیاورد، در آن صورت مجموعه جدید آمریکا همکاری لازم را با کره می‌کند و تا حدود ۵ ماه دیگر بدهی کره به ایران پرداخت می‌شود.

کارشناسان معتقدند که کره جنوبی یکی از کشور‌های تحت فرمان آمریکاست که سیاست‌های کشور مستقیما با سیاست‌های واشنگتن ارتباط دارد، لذا سئول بعد از مدت‌ها همکاری و تبادل اقتصادی و خرید نفت از تهران به تحریک واشنگتن پول‌های ایران که در بانک‌های کره جنوبی قرار داشت، به بهانه اینکه واشنگتن، تهران را تحریم کرده است از پرداخت بدهی‌های خود خودداری می‌کند و این مسئله با قوانین بین المللی کاملا مغایرت دارد؛ کره جنوبی باید بدهی‌های خود و جریمه تاخیر در پرداخت بدهی‌ها را به ایران پرداخت کند در غیر این صورت ایران باید از همه سازوکار‌های قانونی علیه دولت کره جنوبی طرح دعوا کند.

حکایت بدهی کره جنوبی به ایران و امروز و فردای سئول در پرداخت آن


بیشتر بخوانید


حال روز‌ها و ماه‌ها می‌گذرند و بیش از دو سال است که بدهی کره به ایران همچنان پابرجاست و ثابت کرد که نمی‌تواند خارج از سیاست‌های آمریکا تصمیم مستقلی اتخاذ کند، به گفته کارشناسان اکنون سئول از سوی افکار عمومی محکوم است، زیرا به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرد، در پرداخت بدهی‌های خود به ما تاخیر می‌کند و حتی در اقدامی مضحک درخواست کرده ایران برای نگهداری وجوه خود در کره جنوبی به این کشور پول پرداخت کند.

موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم اخیرا گفته است که به اندازه کافی از کره جنوبی وعده شنیده‌ایم؛ بنابراین فقط منتظر اقدامات ملموس و برجسته هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه کسی در ایران منتظر محموله نیم میلیون یا دو میلیون دلاری نیست، گفت که امیدواریم مقامات کره‌ای حجم منابع مالی مردم ایران در این کشور و عدم وجود هیچ منع قانونی برای تجارت با ایران را به یاد داشته باشند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۲ دی ۱۳۹۹
زورتان کجابودواقعأاگه زورداشتیم دونیم سال شماهاراالاف نمی کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
فک کنم این ۸ و نیم میلیارد دلار به خاطر اکراین فیلم جمونگ و بانو سوسانا در ایران بوده حالا اگ یک و نیم میلیارد دیگه به کره پرداخت کنید سر راست بشه ۱۰ میلیارد دلار فکر کنم کره ای ها حسابشون باهامون تسویه بشه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۴:۰۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
نشستن به امید اینکه با تغییر رییس جمهور امریکا مشکلات ما حل شود خیالی خام بیش نیست . این درست مشابه معطل کردن کشور سر برجامه . دولتمردان ما بی عملی خودشان را با این چیزها توجیح می کنند . باید در همان ماه های اول به مجامع بین المللی شکایت می کردند . کار را به آنجا رسانده که کره به جای پرداخت پولمان با سودش حالا ادعای دریافت وجه بابت نگهداری پول ما می کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
یا پول مملکت مارو اختلاس گرا میخورن یا وقتی که اختلاس گرا سیر شدن میدن اونور آب چشم بادامی ها نوش جان کنن
بابا پس کو دولت تدبیرو امید این بود تدبیر و امیدتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
وقتی معاملات بین المللی انجام میدهید حداقل ضمانت اجرایی هم در نظر بگیرید که همینطوری مفت و مناسب ثروت کشور از دست خارج نشود اول پول بگیرید بعد جنس تحویل بدهید لطفاً
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
یه وام دومیلیون به ما میدن چهار تا ضامن و بهره های سنگین از ملت میگیرن اونوقت مجانی به کره نفت میدن
Iran (Islamic Republic of)
Maqhrooztalabkar
۲۳:۲۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
اقا كشورها از راه تحريم ايران وبردن نفت بيصاحب ايران كسري بودجه خود را جبران ميكنند كره هند مالزى
همه ثروتشان از نفت مفت ايرانه كجاي كاري
نفت بيصاحب ومفت
بابا كشتي كره نوكر أمريكا را مصادره كنید
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۰۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
بنظرم همونجا توی کره بمونه بهتره
چون احتمال اختلاس کردنش خیلی کمه و حتی میشه باهاش اون قدر فیام کره ای بسازن که باهاش سر ملتا توی این ایام کرونایی گرم کنند.
Iran (Islamic Republic of)
A.R
۲۲:۵۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
اعلام کنید تا تسویه کامل طلب ایران هر نوع کالای کره ای که از تنگه هرمز بخواهد رد شود مصادره میشود تا پول ایران پرداخت گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
این سئول فقط یک میم از مسئول مملکتی ما کمتر داره ولی خیلی سعی داره در زمبنه امروز و فردا کردن و حق‌خوری و نامردی کم نیاره!
Canada
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
سریع کالای کره ای را تحریم کنید
تا 360 درجه چرخش شون را با چشم ببینید و
ادم شوند
تحریم همه چیز کره ای
تا سر عقل ایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
اگر پشت گوشتان را دیدید این پول را هم می بینید سیاست خارجی کره از ایران قویتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
باید هرشب جلو سفارت کره تجمع کنیم.ولی بدون تخریب وخرابکاری.دوتا کشتی شون هم بگیریم تا نتونن با عربا معامله کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
باسلام حالاکه کره میخواهد بدهی شان را پرداخت نکنند ایران هم کشتی بار برکره را توقیف کنه بجای بدهی هم کشتی وهم اموال داخلش را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
بله درسته پیشنهاد خوبیه آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
براهمینه پولمون را نمیدن که هرروز باید گوشی و... گرونتر بخریم یک شاخ بیاد چیزای کره را تحریم کنیم واقعا هرچه میخاد بشه دیگه بدتر نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
وقتی پشت حرف زدن قدرت واقعی نهفته باشد کاربه اینجا کشیده نمیشه بیشترحرفها دردسر سازند تا مشکلی راحل کنند الان ایران بایدچند کشتی کره یا هم پیمانش رامضادره کنه تا وقتی میبینه ضررمیده بدهی راپرداخت کنه اگر حرفی میزنیم که پشتوانه نداره باید یاد حساب وکتاب و خداو... باشیم وبیخود یک کشور را به فلاکت نندازیم ببندید تنگه هرمز را اصلا اسمش را بزارید ترمز تمام قدرت هست بفرمایید همه یک نیش ترمز تو هرمز بزنن مشکل حله واقعا دراسلام وقت و عمرارزش داره یانه چگونه باید با سیاست عجین شد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۵۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
پول دست کره بمونه امن تره.یهو مسمومین هول میشن اختلاصات میکنن. با تشکر از کره جنوبی مستعمره آمریکا.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۵۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
نشستن به امید اینکه با تغییر رییس جمهور امریکا مشکلات ما حل شود خیالی خام بیش نیست . این درست مشابه معطل کردن کشور سر برجامه . دولتمردان ما بی عملی خودشان را با این چیزها توجیح می کنند . باید در همان ماه های اول به مجامع بین المللی شکایت می کردند . سستی دولتمردان ما کار را به آنجا رسانده که کره به جای پرداخت پولمان با سودش حالا ادعای دریافت وجه بابت نگهداری پول ما می کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
برادران سپاه به بهانه نقض قانون کشتی های کره جنوبی که از عربستان و کویت نفت میبرند متوقف کنند، چشم بادمی ها پول نقد میارن.

از آقای دکتر ضریف و روحانی کاری بر نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
تا کی از موضع انفعال و ضعف صحبت میکنیم با اینا؟؟؟
آقا جون!
این ممالک اهل منطق نیستن باید زور بشنفن...
مهلت بدین تا فلان روز بدهیشون رو بدن،ندادن:
بعدش موشک ها رو تنظیم کنین اونور...
زور جواب میده الآن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
دو سال؟
اگه به ما میدادن با ۱۸ درصد و بازپرداخت ۳ ساله چهار تا ضامن میگرفتن.
واقعا که.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۴۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
ترامپ باشه یا نه سیاست امریکا تغییر نمیکنه و همین وضع رو خواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
دیپلماسی فشل نتیجه اش همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
دزدی به سبک کره ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
اجازه ندهید کشتی ها ی خارحی به راحتی از آبهای ما رد شوند هزینه تمام این ظلم ها را بدهند آن هم به دلار بد رد شوند
Iran (Islamic Republic of)
شهروز
۱۰:۰۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
بعد از دو سال و نیم میگه ما تعارف نداریم،خسته نباشید واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
آخه کره جنوبی که یه لیوان اب رو بدون اجازه امریکا نمیخوره
چه جور میخواد با ایران تسویه حساب کنه ...سادگی هم حدی داره
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۹:۵۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
تنگه هرمز رو ببندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
دیگه هیچ کالا کره ای تو کشور مون استفاده نکنیم حتی فیلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
شرخر خوب سراغ دارم خاستین عطلا بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
جک سال بود ححححخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
عزیزم اطلاع نه عطلا
لطفاً فارسی را پاس بداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
چی گفتی اصلا
Iran (Islamic Republic of)
جهان
۰۹:۲۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
2 ساله پول نفتي كه بردن و استفاده كردند رو نميدن ؟؟؟؟. !!!!! اين تعلل يعني چه پس وزارت نفت و سفارت ما چرا تا حالااقدام نكردند
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۰۹:۲۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
دیوار کوتاه تر از ایران وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
انقلاب را به جهان صادر خواهیم کرد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
این پول حق ملت ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۰۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
ولی توی حساب آقا زاده اس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
زبان زور میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
باید از حلقومش بکشن بیرون
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
زور نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
احسنت و دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
زور داریم خوب شو هم داریم
آخرین اخبار