به مناسبت بزرگداشت روز جهاد دانشگاهی:

۴۰ سالگی جهاد دانشگاهی، از فعالیت‌های فرهنگی تا کار‌های علمی و تحقیقاتی

جهاد دانشگاهی در تاریخ ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۹ هجری به فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد و تا امروز فعالیت‌های درخشانی از خود به یادگار گذاشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۶ مرداد ماه سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی است که در سال ۱۳۵۹ هجری به فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد و تا امروز فعالیت‌های درخشانی از خود به یادگار گذاشته است؛ جهاد دانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی که از لحاظ اداری، استخدامی و مالی تحت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند.

بعد از اختلافات و کشمکش‌های انقلاب فرهنگی که میان گروه‌های دانشجویی چپ و برخی از پیروان دین اسلام در فروردین ماه و اردیبهشت سال ۱۳۵۹ اتفاق افتاد شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهور آن زمان بعد از اتمام نیمسال دوم تحصیلی سال ۵۸_۵۹ اقدام به تعطیل شدن دانشگاه‌ها کردند.

بعد از تعطیلی دانشگاه ها، دانشجویان به منظور فعالیت‌های جهادی و سوادآموزی در مناطق محروم ساکن شدند و به همین علت همه این عوامل دست به دست هم دادند تا ستاد انقلاب فرهنگی در ۱۶ مرداد ماه سال ۱۳۵۹ به تاسیس جهاد دانشگاهی در راستای اهداف انقلاب فرهنگی و تربیت و ارتقا استادان و دانشجویان گام موثری بردارد.

بعد از آغاز جنگ تحمیلی ۸ ساله که میان ایران و عراق رخ داد جلسه‌ای با حضور امام خمینی (ره) با پیشنهاد سپاه و مطرح کردن موضوع توسط آقای هاشمی رفسنجانی شکل گرفت تا در خصوص استفاده از مهارت‌های نیروی انسانی تصمیم گیری شود و علاوه بر حضور فیزیکی آنان در جنگ از دانش‌های فنی شان هم با نظارت جهاد دانشگاهی نهایت استفاده شود.

اهداف جهاد دانشگاهی در ۴۰ سال اخیر

گسترش تحقیقات و شکوفایی، ارتقای استعداد‌ها در جامعه به منظور رسیدن به خوداتکایی، توسعه و ترویج امور فرهنگی با همکاری حوزه و دانشگاه، ارتقای طرح‌های کاربردی به منظور به‌کارگیری نتایج پژوهش و تحقیقات علمی، مقابله با فرهنگ غربزدگی، انجام تحقیقات کاربردی، پیگیری طرح‌های تحقیقاتی جهاد، ارائه خدمات علمی و فنی، حمایت از دانشجویان و پژوهشگران مستعد، اجرای دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی-کاربردی، ایجاد زمینه‌هایی برای اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است.

طی ۴۰ سال گذشته جهاد دانشگاهی تا اواخر سال ۱۳۹۸ پروژه‌های خود را به رقم ۱۳ هزار و ۴۷۳ رسانده است و از این طریق، شاهد دستاورد‌های علمی زیادی بوده که به صورت قطعی تجاری سازی شده اند همچنین خبرگزاری‌های ایکنا، ایسنا و سیناپرس متعلق به این جهاد هستند.

۴۰ سالگی جهاد دانشگاهی، از فعالیت‌های فرهنگی تا کار‌های علمی و تحقیقاتی

جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد میان دانشگاه و جامعه فعالیت می‌کند که مهم‌ترین هدف آن تا کنون عینیت بخشیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، تحقق یافتن اهداف انقلاب فرهنگی، افزایش گرایش دینی و مذهبی در بین دانشجویان، پیشرفت فناوری با بهره گیری از نیرو‌های متخصص و فنی داخلی به منظور حذف وابستگی‌های علمی و فرهنگی به کشور‌های دیگر و پایه گذاری نظام آموزش عالی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی در سطح دانشگاه‌ها از اهداف این جهاد بوده که همانند پل ارتباطی میان دانشگاه و جامعه فعالیت می‌کنند.

توجه به کتاب خوانی از اهداف مهم جهاد دانشگاهی

اهمیت به مطالعه کتاب یکی از مهم‌ترین اهداف جهاد دانشگاهی است؛ چرا که از سال ۱۳۶۲ این نهاد به تولید و انتشار کتاب‌های فراوانی در زمینه دانشگاهی با هدف حمایت از دانشجویان برای دست یابی به منابع علمی و تحقیقاتی اقدام کرده است. همچنین نقد کتاب هم یکی دیگر از برنامه‌های جهاد دانشگاهی است که به صورت مرتب و مداوم در دستور کار قرار می‌گیرد، یعنی با تشکیل جلسات متعدد از استادان و نویسندگان برجسته دعوت می‌شود تا به نقد و بررسی کتاب‌های مختلف بپردازند.

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین فعالیت‌های مهم دانشگاه‌ها در سراسر جهان این است که به تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر، با کیفیت، برجسته، دانا، توانا و عاقل در تمام مقاطع تحصیلی بپردازند تا بعد از ورود فارغ التحصیلان به بازار کار دیگر نگران هیچ مشکل یا محدویتی نباشند و به راحتی توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور را رقم بزنند.

تقویت و توسعه فناوری یکی دیگر از اقدامات جهاد دانشگاهی است تا از این طریق بتوان به راحتی وابستگی به دیگر کشور‌ها را کاهش و سطح توسعه ملی را افزایش داد.

جهاد دانشگاهی تا کنون فعالیت‌های بسیاری را به انجام رسانده است و در حال حاضر برنامه ریزی برای اجرایی و عملیاتی شدن ۳۱ طرح فناورانه را در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، فنی و مهندسی، پزشکی، نفت و پتروشیمی دارد.

با نگاه به کارنامه جهاد دانشگاهی طی ۴۰ سال فعالیت اخیر خود به این نتیجه دست می‌یابیم که فعالیت‌های این جهاد بسیار بالاتر از حوزه فرهنگ یعنی در بخش‌های صنعت، مهندسی، نفت، پتروشیمی، تولید، آموزشس و پزشکی نمایان می‌شود.

در حال حاضر جهاد دانشگاهی دارای ۱۰۲۳ واحد سازمانی در کشور، ۳ پژوهشگاه، ۲۹ پژوهشکده، ۷ مرکز، ۳ خبرگزاری، یک مجتمع تحقیقاتی، ۷ موسسه آموزش عالی، یک موسسه قرض الحسنه، هفت سازمان استانی، ۳۶ واحد، ۳ سازمان فرهنگی، یک سازمان تجاری سازی، ۲ دانشگاه و ۳ پارک علم و فناوری است.

۴۰ سالگی جهاد دانشگاهی، از فعالیت‌های فرهنگی تا کار‌های علمی و تحقیقاتی

آخرین جزئیات از اقدامات جهاد دانشگاهی برای مقابله با ویروس کرونا

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی درباره آخرین اقدامات این نهاد در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: به محض شیوع ویروس کرونا در کشور چین با فعالان پژوهشکده جهاد دانشگاهی صحبت کردیم و با قطعیت به این نتیجه دست یافتیم که این بیماری به ایران و سایر کشور‌ها هم سرایت خواهد کرد، به همین علت تکنیک‌ها و روش‌های تشخیص ویروس کرونا در کشور مورد ارزیابی قرار گرفت.

او افزود: یکی از راه‌های مقابله با ویروس کرونا ساخت کیت تشخیص بود که به محض ورود کرونا به ایران آن را برای تست آماده کردیم و از آنجایی که زمان تست سنجی کرونا طولانی بود، بعد از اعلام نتیجه دهی مثبت کیت‌ها با شرکت‌های دانش بنیان همکاری خود را در جهت تولید هرچه بیشتر کیت شروع کردیم.

طیبی تصریح کرد: کیت‌های تولید شده، تنها در تعدادی از آزمایشگاه‌های جهاد دانشگاهی یا مرتبط با آن مورد استفاده قرار می‌گرفت و در خصوص تولید حجم انبوه کیت‌ها قراردادی با وزارت بهداشت بسته نشده بود، اما در هفته گذشته ما شاهد انعقاد این قرار داد همکاری با وزارت بهداشت بودیم.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: پژوهشگاه رویان در راس بازسازی بافت‌های فرسوده با بیمارستان شریعتی و سایر بیمارستان‌ها اقدام به آغاز همکاری کرده است و طبق گفته آنها مراحل اول این فعالیت‌ها موفقیت آمیز بوده، ولی شرایط باید برای انجام مراحل بعدی فراهم شود.

طیبی با بیان اینکه در تولید ملزومات بهداشتی مقابله با ویروس کرونا خیلی زود اقدام کردیم، تاکید کرد: برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا با همکاری پژوهشکده‌های مرتبط جهاد دانشگاهی در حوزه شیمی شروع به تولید مواد ضدعفونی کننده کردیم و آن را در اختیار سازمان‌ها قراردادیم. جهاد دانشگاهی امیرکبیر ما که در زمینه نساجی فعالیت می‌کند، تولید گان را بسیار سریع شروع کرد.

۴۰ سالگی جهاد دانشگاهی، از فعالیت‌های فرهنگی تا کار‌های علمی و تحقیقاتی

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: ۴ یا ۵ آزمایشگاه در اختیار جهاد دانشگاهی قرار دارد که به انجام تست‌های کرونایی با کیت‌های خودمان یا کیت‌های وزارت بهداشت و با قیمت پایین می‌پردازند، اما انجام این اقدام از طریق سازمان بهداشت بدون هزینه بوده و در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار