روسیه: موضع مسکو درباره قطعنامه ضد ایرانی آمریکا تغییر نکرده است

نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد مسکو تلاش برای واداشتن شورای امنیت، به منظور موافقت با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران را نخواهد پذیرفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، یک منبع در دفتر نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل در پاسخ به سؤالی درباره پیش نویس قطعنامه‌ای که آمریکا  روز سه‌شنبه منتشر کرد، گفت: «موضع مسکو درباره قطعنامه ضد ایرانی آمریکا تغییر نکرده است.»

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، ۳۰ ژوئن در نشست شورای امنیت سازمان ملل که برای بحث درباره پیشنهاد آمریکا برگزار شد، به صراحت اظهار داشت: حتی اگر این قطعنامه در نهایت در آینده به رای گذاشته شود، تصویب نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: روسیه تلاش برای واداشتن شورای امنیت، به منظور موافقت با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران را نخواهد پذیرفت.

بر اساس نسخه‌ای از پیش نویس قطعنامه که در اختیار ایتارتاس قرار گرفته است، این پیش نویس با نسخه ماه ژوئن فرق چندانی ندارد. آمریکا از همه کشور‌ها می‌خواهد از «تامین، فروش، انتقال مستقیم یا غیرمستقیم» سلاح و اقلام مرتبط به ایران از طریق خاک یا اتباع خود، یا از طریق استفاده از کشتی‌ها و هواپیما‌های خویش جلوگیری کنند، مگر اینکه کمیته شورای امنیت دستکم از ۳۰ روز قبل مجوز آن را بدهد و در راستای نیاز‌های بشردوستانه باشد. هنوز معلوم نیست آمریکا چه زمانی پیش نویس قطعنامه را در شورای امنیت به رای خواهد گذاشت.

با نزدیک شدن به پایان تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر که یکی از ثمرات برجام با فاصله ۵ ساله از آغاز اجرای آن است، آمریکا اگرچه از توافق هسته­‌ای خارج شده، اما در تلاش است با ارائه طرحی نشان دهد همچنان می­‌تواند در روند اجرای برجام و قطعنامه مربوط به آن در شورای امنیت فعال ظاهر شود و تاثیرگذار باشد.

به موجب توافق هسته‌ای، تحریم تسلیحاتی ایران ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شود. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سال ۲۰۱۵ بین ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان امضاء شد. به موجب این توافق، ایران در ازای برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای خود، اقدام به محدود کردن دامنه فعالیت‌های هسته‌ای خود کرد و این فعالیت‌ها را تحت کنترل کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داد.

شورای امنیت ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ با اجماع قطعنامه ۲۲۳۱ را در حمایت از توافق هسته‌ای ایران تصویب کرد؛ توافقی که تحقیقات هسته‌ای ایران را محدود به اهداف غیرنظامی کرد. در این قطعنامه عنوان شد که تحریم تسلیحاتی علیه ایران تا پنج سال ادامه دارد. آمریکا هشتم مه ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، از جمله بخش نفتی این کشور را دوباره اعمال کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار