لزوم حذف هرگونه مانع در مسیر تردد افراد ناتوان و معلول

مدیرکل بهزیستی مازندران خواستار حذف هرگونه مانع در مسیر تردد افراد ناتوان و دارای معلولیت در معابر و اماکن عمومی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،دکتر گوهردهی مدیرکل بهزیستی مازندران در جلسه ویدئو کنفرانس با شهرداران که با حضور مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران برگزار شد، گفت: سازمان بهزیستی کشور به عنوان دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی برای افراد ناتوان و معلول را درخواست کند.

او افزود: مناسب سازی یعنی اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل به طوری که افراد معلول قادر باشند تا آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی ˓معابر˓محیط شهری و بین شهری و ساختمان‌های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی ˓اجتماعی ˓فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی بهره‌مند شوند.

دکتر گوهردهی با اشاره به اینکه مناسب سازی تنها برای افراد دارای معلولیت نیست، افزود: سالمندان، کودکان و زنان باردار از جمله گروه‌هایی هستند که موقتا یا دائما نیاز به استفاده از امکانات مناسب سازی شده پیدا خواهند کرد.

مدیر کل بهزیستی مازندران با تاکید بر اینکه مناسب سازی تنها برعهده دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی کشور نمی‌باشد، گفت: علاوه بر اینکه سازمان‌های دولتی و عمومی و شهرداری‌ها وظیفه رعایت اصول مناسب سازی را بر عهده دارند، معلولین و سازمان‌های مردم نهاد، بخش خصوصی و آحاد مردم نیز علاوه بر رعایت این موارد با مطالبه گری می توانند نقش مهمی در پیشبرد اهداف این مهم بر عهده داشته باشند.

او با اشاره به اینکه سه درصد از جمعیت استان بعنوان افراد دارای معلولیت تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند، امار تخمینی افراد معلول، ناتوان و کم توان را بین ۱۰ الی ۱۵ درصد دانست و افزود: بر اساس برآورد‌ها حدود ۳۰ الی ۴۰درصد از افراد جامعه نیازمند استفاده از امکانات مناسب سازی هستند.

مدیر کل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه مازندران دومین استان کشور از نظر رشد سالمندی است، گفت: با توجه به اینکه جامعه به سمت سالمندی پیش می‌رود ضروریست تا برنامه ریزی صحیحی جهت فراهم نمودن امکانات برای حضور مناسب و موثر سالمندان در فضا‌های عمومی در دستور کار قرار گیرد.

دکتر گوهردهی با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در سال ۹۶ افزود: سازمان بهزیستی کشور به عنوان دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه‌های مذکور نظارت و گزارشات اقدامات آن‌ها را درخواست کند.

او خواستار همکاری موثر و دقیق شهرداری‌ها و نظارت آن‌ها در صدور پروانه‌های ساختمانی مطابق با استاندارد‌های احداث و دستورالعمل‌های مناسب سازی شد و گفت: شهرداری‌ها باید از صدور گواهی پایان کار برای ساختمان‌هایی که این دستورالعمل‌ها و استاندارد‌ها را رعایت نمی‌کنند خودداری کنند.

مدیر کل بهزیستی مازندران خواستار تعامل شهرداری‌ها با بهزیستی برای استفاده از ظرفیت تبلیغات شهری در جهت آگاه سازی و فرهنگسازی در خصوص اهمیت مناسب سازی به آحاد جامعه شد و افزود: بهزیستی این آمادگی را دارد تا با برگزاری جلسات آموزشی استاندارد‌های مناسب سازی را برای شهرداری‌ها ارائه کند ضمن اینکه انتخاب یک خیابان بدون مانع در هر شهر می تواند اقدام مناسبی در معرفی خدمات شهرداری‌ها در زمینه مناسب سازی به مردم باشد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار