حذف ۳۰درصدی اهدای عضو به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های مربوط به کرونا

۳۰ درصد از موارد مناسب اهدای عضو در اصفهان به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های مربوط به کرونا حذف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مریم خلیفه‌سلطانی مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان گفت: اهدای عضو از افراد مرگ مغزی از نیمه بهمن پارسال به دلیل خطر بیماری کرونا در اصفهان متوقف شد، اما از اواخر خرداد و با ابلاغ شیوه‌نامه‌های جدید مربوط به کرونا، این کار از سر گرفته شد.

مریم خلیفه‌سلطانی با بیان اینکه از اواخر خرداد تا کنون پنج مورد اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در استان اصفهان انجام شد، گفت: اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در زمان حاضر با رعایت شیوه‌نامه‌های مربوط به کرونا انجام می‌شود و همین امر باعث کاهش پیوند عضو از موارد مناسب اهدا شده است.

او افزود: بر اساس شیوه‌نامه‌های جدید افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند و مناسب اهدای عضو هستند باید از نظر ابتلای آن‌ها یا اطرافیانشان به بیماری کرونا مورد بررسی قرار گیرند و حتی اگر موارد مشکوک باشند از فهرست اهدای عضو، حذف خواهند شد.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان گفت: برخی از بیماران نیازمند پیوند عضو به ویژه کلیه نیز به دلیل شرایط حاصل از شیوع بیماری کرونا و به دلیل ایمنی پایینی که در برابر این ویروس دارند برای پیوند عضو مراجعه نمی‌کنند.

خلیفه‌سلطانی با بیان اینکه در زمان حاضر عمل جراحی برداشت عضو از افراد مرگ مغزی فقط در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان انجام می‌شود، افزود: حدود ۴۰۰ نفر در استان اصفهان دارای پرونده فعال در فهرست انتظار دریافت کلیه از موارد مرگ مغزی هستند.

او با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا از اسفند پارسال، آمار اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در استان اصفهان را کاهش داد گفت: تعداد بیماران مرگ مغزی که پارسال از آن‌ها اهدای عضو شد ۴۲ نفر بود درحالیکه این تعداد در سال ۹۷، ۴۹ مورد گزارش شد.

اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده (پانکراس) و کلیه‌هاست؛ علاوه براین، برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.