مناطق آزاد فرصتی استثنایی برای پیوند اقتصادی با کشورهای دیگر است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حتما از پتانسیل و ظرفیت های منطقه آزاد ماکو به نفع دو ملت ایران و آذربایجان استفاده خواهیم کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر جدید کشورمان در جمهوری آذربایجان امروز، در این سفر یکروزه به منطقه آزاد ماکو ابتدا از مرز پلدشت و گمرک این شهرستان بازدید به‌عمل آورد و در نشستی صمیمی با مسئولان این شهرستان با مسائل و مشکلات پایانه و گمرک آشنا شد.

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در نشست با مدیران شهرستان پلدشت اظهار داشت: گمرک و مرز پلدشت جزو مناطق پیشرو در سطح آذربایجان غربی به شمار می‌رود که باید از ظرفیت‌های آن به‌خوبی استفاده کرد.

او افزود: بنده قبل از عزیمت به جمهوری آذربایجان با سفر به استان‌های هم‌جوار و بویژه مناطق مرزی و مناطق آزاد از نزدیک با ظرفیت‌های این مناطق از نزدیک دیدن کردم تا با مسائل و مشکلات آن‌ها آشنا شده و بتوان زمینه لازم برای ارتباط با کشور آذربایجان را تسهیل کرد.

موسوی اضافه کرد: تلاش ما بر این است روابط خود را که چند ساله در این منطقه بصورت خوب و حسنه است، افزایش داده و آن را تسهیل بدهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر جدید کشورمان در جمهوری آذربایجان همچنین در نشست دیگری با مسوولان منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: مناطق آزاد برای تکمیل ظرفیت‌های کشور و پیوند دادن اقتصاد ملی به اقتصاد کشور‌های هم‌جوار، ایجاد شده و سفارت جمهوری ایران در باکو نیز بدون شک از پتانسیل‌های این منطقه به نفع هر ۲ ملت ایران و آذربایجان استفاده خواهد کرد.

وزارت امور خارجه نقش اساسی در توسعه منطقه آزاد ماکو می‌تواند ایفا کند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این نشست که با حضور جمعی از مسوولان استان و منطقه ترتیب یافت، گزارشی از آخرین وضعیت اجتماعی و اقتصادی منطقه آزاد ارائه داد و اضافه کرد: در حال حاضر ۱۱۰ واحد فعال صنعتی در این منطقه به کار تولید و اشتغال مشغول هستند که وزارت امور خارجه می‌تواند نقش اساسی در توسعه این منطقه و رونق بیش از پیش فضای کسب و کار با همسایگان ایفا کند.

محمدرضا عبدالرحیمی همسایگی منطقه آزاد ماکو با سه کشور را از ظرفیت‌های بزرگ برای توسعه تجارت خارجی اعلام کرد و افزود: کمک و مساعدت مسوولان بلندپایه کشور برای توسعه صادرات و افزایش تجارت خارجی از این منطقه می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد.

او همچنین از سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان خواست تا با بازاریابی بین‌المللی خود از تجار ایرانی مقیم این کشور در آذربایجان‌غربی ضمن معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری و معدن مساعدت کنند.

فرماندار پلدشت در این نشست با اشاره به فاصله ۳۰ کیلومتری مرز "صدرک" با مرز پلدشت گفت: در دوران کرونایی این مرز کمک موثری به واردات کالا‌های بهداشتی و مواد اولیه واحد‌های تولیدی ایفا کرده است.

مهران صفری اضافه کرد: متاسفانه در این مدت که تردد کامیون‌ها از این مسیر بیشتر شده است، مسوولان جمهوری خودمختار نخجوان تعرفه‌های خود را چند برابر افزایش داده‌اند که این عمل باعث افزایش هزینه‌ها و نارضایتی تجار ما در این منطقه شده است.

حسین عباسی فرماندار ماکو نیز با قدردانی از حضور سفیر جدید کشورمان در آذربایجان‌غربی برای حضور در منطقه و آشنایی با طرفیت‌های آن اظهار داشت: این حضور علاوه بر تحکیم همسایگی ایران و آذربایجان باعث هم پیوندی بیشتر بین ۲ کشور شده و تجارت خارجی بین آن‌ها را افزایش خواهد داد.

بازدید از پایانه مرزی و گمرک پلدشت و آشنایی با فعالیت‌ها و ظرفیت‌های صادرات، واردات و ترانزیت این پایانه و گمرک بین ایران و جمهوری خود مختار نخجوان از دیگر برنامه‌های سخنگوی وزارت امور خارجه در این سفر بود.

منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور است که در شمال استان آذربایجان‌غربی واقع شده و شامل شهرستان‌های ماکو، شوط و پلدشت است که ۱۴۴ کیلومتر با جمهوری خود مختار نخجوان (آذربایجان) مرز مشترک دارد.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.