نوبخت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تغییرات یارانه‌ای در راه است/ مقصر تعویق اصلاح ساختار بودجه مشخص شد!

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اصلاح نظام یارانه در اصلاحیه ساختار بودجه خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال هاست که مبحث مهم جدایی نفت از بودجه در محافل کارشناسی و تخصصی مطرح می شود. یکی از این محافل دیدارهای رهبر انقلاب و تاکید ایشان به قطع وجودی درآمد نفتی از بودجه رسمی کشور است. تحریم ها و افزایش تنش های جهانی بر سر تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران، کشور را بر لزوم اجرایی شدن "بودجه بدون نفت" واداشته است.  با توجه به این موضوع باشگاه خبرنگاران جوان گفت و گویی را با رئیس سازمان برنامه و بودجه از طریق ویدئو را ترتیب داده است که در ادامه آن را می خوانید:
 
نفت
 
باشگاه خبرنگاران جوان: رهبر انقلاب بار‌ها درباره لزوم اصلاح نظام ساختار بودجه و بودجه تاکید کردند و این‌که قانون بودجه باید مطابق با جنگ اقتصادی باشد ارائه شود. اما نمایندگان مجلس نوپای یازدهم مدعی هستند که بودجه نوشته شده، هیچ شباهتی به بودجه‌ای منطبق با جنگ اقتصادی ندارد. تفاوت بودجه امسال با لایحه بودجه ۱۴۰۰ چه خواهد بود؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور: درباره اینکه بودجه ۱۳۹۹ پس از ماه‌ها انتظار در مجلس به جای اینکه متناسب با فضای جنگ اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد؛ با چنین سرنوشتی روبرو شده است؛ باید افکار عمومی قضاوت کند. سازمان برنامه و بودجه، لایحه بودجه ۱۳۹۹ را بر اساس پیش‌بینی واقع بینانه جنگ اقتصادی به مجلس ارائه کرد. موضوعاتی که امروزه در خصوص کسری بودجه و .. مطرح می‌شود؛ نشان‌دهنده شفاف‌سازی سازمان برنامه بودجه است که راسا این موضوع را مطرح کرد؛ اما متاسفانه بعضی از عزیزان بدون داشتن اطلاعات کافی در خصوص اعداد و ارقام واقعی، از کسری بودجه صحبت می‌کنند!

«اصلاح ساختار بودجه» پس از آنکه از سوی مقام معظم رهبری در سال ۹۷ مطالبه شد، از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور در وقت معین شده، تدوین و به رهبری و شورای عالی هماهنگی سه قوه ارائه شد. رهبری تصریح فرموده بودند که اصلاح ساختار باید در همان شورای عالی مورد تایید قرار بگیرد و قرار نبود به مجلس راه پیدا کند. حتما ایشان مصلحتی داشتند که که این موضوع در شورای عالی تایید شود. البته ما کوشیدیم از همه ظرفیت‌های کشور برای تدوین آن استفاده کنیم.

ما روی ۴ محور و ۱۰ بسته متمرکز شدیم؛ اینکه «چگونه درآمدهایمان پایدار شود»؛ «چگونه هزینه‌ها بهینه شوند»؛ «چگونه در بودجه‌های سنواتی ثبات، عدالت اجتماعی و اقتصادی اعمال شود» و «چگونگی اصلاح روش بودجه‌ریزی کنونی در دولت و مجلس». برنامه اصلاح ساختار بودجه را هم به مجلس و هم به همه اعضای آن شورا (روسای سه قوه) تقدیم کردیم و انتظارمان این بود که اجماعی در میان سران، منطبق با نظر مقام معظم رهبری ایجاد شود.

تا این لحظه با وجود آنکه برای بررسی برنامه اصلاح ساختار، زمان مشخصی تعیین شده بود؛ به جمع بندی بین سه قوه در شورای عالی، دست پیدا نکرده‌ایم. البته ما مدعی نیستیم که آنچه ارائه دادیم؛ بهترین است، اما به هر دلیلی در شورای عالی تصویب نشد و ما همان برنامه را به مجلس جدید ارائه دادیم.

حرف زدن درباره «اصلاح ساختار بودجه» بسیار آسان است

چون مجلس، امکان قانون‌گزاری دارد و می‌تواند برنامه اصلاح ساختار را بررسی کنند. ما برای تمامی محور‌ها و پروژه‌های تعیین شده در این برنامه، تفصیلا پاسخ داریم. البته حرف زدن درباره «اصلاح ساختار بودجه» بسیار آسان است، اما همین‌که بخواهند این شیر را خالکوبی کنند می‌بینید که چه شیر بی یال و کوپالی می‌شود.

«اصلاح ساختار بودجه» یک عمل جراحی بزرگ است. ما سالیانه ۱۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهیم. این عدد چند برابر بودجه کشور است که در شرایط کنونی پرداخت می‌شود؟ اما آیا به همین‌گونه باید پرداخت شود؟ آیا شیوه اخذ مالیات ما صحیح است؟ چرا هم موعدیان و هم مجریان ناراضی‌اند... و هم از سوی دیگر مجریان مالیاتی معتقدند که درصد مالیات کشور ما نسبت به شاخص کشور‌های توسعه یافته و صنعتی بسیار پایین‌تر است که نشان دهنده استفاده اندک از این ظرفیت است.

نظام یارانه و مالیات محتاج اصلاح

این نشان‌دهنده ضرورت اصلاح است. به جای آنکه مالیات را عمدتا متوجه حقوق و مصرف کنیم آن را به سمت درآمد و سرمایه‌ها بردیم؛ به عبارتی نظام مالیاتی را با نظام تامین اجتماعی گره زدیم و مشخص کردیم هر کسی در ماه و در سال چقدر می‌تواند درآمد داشته باشد و اگر بیشتر از آن درآمد دارد؛ باید مالیات بدهد و اگر درآمد کمتری دارد، باید یارانه بگیرد.
 
در خصوص بحث هزینه‌ها در قوانین بودجه نیز، مراکز تحقیقاتی، فرهنگی و مذهبی مشابهی داریم و می‌توانیم برخی از این‌ها را به جهت کار مشابه، در یک ردیف تجمیع کنیم. اما این کار آسانی نیست. امیدواریم مجلس برنامه اصلاح ساختار بودجه را مصوب کند تا آن را اجرا کنیم. البته اعمال کوچکترین تغییر، اعتراضات بسیاری را برخواهد انگیخت. اما لازم است که این جراحی در اقتصاد کشور صورت بگیرد.

۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم

با اصلاح قیمت بنزین؛ منابع حاصل از افزایش نرخ بنزین را به عنوان یارانه به مردم برگرداندیم. اما در ماه‌های اخیر درآمد‌های ناشی از افزایش قیمت بنزین، به جهت کاهش میزان مصرف بنزین در داخل و کاهش صادرات بنزین؛ کاهش یافته، اما دولت همچنان همان میزان یارانه را به مردم پرداخت می‌کند.

در حال حاضر پنجاه هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم؛ کدام بخش آن را اصلاح کنیم که داد کسی در نیاید؟ و خساراتی را به ما تحمیل نکند. دولت به لزوم اصلاح ساختار بودجه، معتقد است و منتظر نظر مجلس هستیم تا پس از تصویب آن از سوی نماینده‌های با انگیزه مجلس؛ آن را اجرا کنیم.

اصلاح ساختار بودجه نتوانست در بودجه امسال کاملا اعمال شود

از آنجا که برنامه اصلاح ساختار، در مجلس یا از سوی شورای عالی سران سه قوه، تصویب نشده بود، بودجه سال ۹۹ در چارچوب آن تدوین نشده است. به عبارت دیگر اصلاح ساختار، نتوانست در بودجه کاملا اعمال شود حتی بند‌هایی که به آن مربوط بود را کلا حذف کردند!

در پاسخ به اینکه می‌گویید آیا بودجه سال ۹۹ متناسب با جنگ اقتصادی و واقعیت امروز کشور نوشته شده است یا نه؟؛ سوالی از شما می‌پرسم؛ آیا قانون بودجه‌ای را در کشورمان سراغ  دارید که از بودجه ۵۷۰ هزار میلیارد تومانی منابع عمومی، کمتر از ۴۸ هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمد‌های نفتی باشد؟ یعنی کمتر از ۱۰ درصد کل بدجه متکی به درآمد‌های نفتی باشد؟ ما چنین بودجه‌ای را برای سال ۹۹ ارائه دادیم. اگر هم درباره کسری بودجه، سخن گفتیم؛ این ناشی از  شفافسازی سازمان برنامه و بودجه بود که آن را مطرح کرد ولی افرادی، بدون اطلاع کافی از آن، به این موضوع می‌پردازند.

باشگاه خبرنگاران جوان: منابع افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان که اخیرا سازمان برنامه و بودجه در پی آن است، از کجا تامین می‌شود؟ آیا ممکن است منجر به این شود که شما دائماً اوراق منتشر کنید و یا بانک مرکزی مجبور به چاپ اسکناس شود و پایه پولی افزایش پیدا کند؟

نوبخت: درباره اینکه چطور با وجود قلت منابع مالی، با معضلاتی همچون تورم و گرانی روبرو شویم و حتی حقوق کارمندان و بازنشستگان را اضافه کنیم؛ باید بگویم که این کار را حتی بدون افزایش سقف بودجه، انجام دادیم. منابع عمومی بودجه ۹۸، تغییری نکرد ولی کوشیدیم ۵۰ درصد، حقوق کارکنان را در اسفند ماه اضافه کنیم و بدون افزایش سقف بودجه عمومی در سال ۹۹، ۱۵ درصد هم در فروردین ماه حقوق کارکنان دولت را اضافه کردیم. حقوق بازنشستگان را هم ۲۰ درصد اضافه کردیم و همسان سازی حقوق آنان با افراد شاغل هم رده خودشان را هم از اول مهرماه اجرا می‌کنیم.

افزایش حقوق ها از کجا تامین می شود؟

ما از همین میزان بودجه عمومی مصوب در بودجه سال ۹۹، هزینه این افزایش حقوق‌ها را تامین می‌کنیم. از ابتدای سال تا کنون، فقط ۸۵ درصد از بودجه جاری‌ای که باید مصرف می‌شد؛ مصرف شده است. یعنی حتی با وجود افزایش حقوق‌ها؛ ۱۵ درصد صرفه‌جویی داشته‌ایم. جالب است بدانید که میزان پرداخت‌های بند «و» که مربوط به حقوق است؛ به ۱۵۲ درصد رسیده است. یعنی ۵۲ درصد نسبت به حقوق‌های سال گذشته کارکنان دولت و ۱۳۹ درصد نسبت به حقوق بازنشستگان در سال گذشته، اضافه کرده‌ایم که از مهر ماه هم حقوق بازنشستگان بیشتر می‌شود.  

چنانکه می‌دانید «بودجه جاری»، شامل دو بخش «پرسنلی» و «سایر» است. تا کنون فقط ۶۰ درصد از بودجه «سایر» در سال ۹۹ را پرداخت کرده‌ایم. یعنی بودجه «پرسنلی» را افزایش داده‌ایم، اما در بخش بودجه «سایر»، ضمن افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی هم کرده‌ایم تا در شرایط جنگ اقتصادی و شیوع ویروس کرونا بتوانیم بودجه کشور را مدیریت کنیم. خوب است بدانید که ۸۵ درصد بودجه عمرانی کشور نیز از ابتدالی سال تا کنون، تخصیص یافته و مبلغی از بودجه عمرانی، در محل بودجه‌های جاری خرج نکرده‌ایم.

۵۸ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته ایم

کل اوراقی که ما فروختیم در حال حاضر ۵۸ هزار میلیارد تومان است در صورتی که درآمد‌های ناشی از مالیات به بیش از ۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده و اینطور نیست که تامین بودجه، همه از محل فروش اوراق باشد.

درباره نظام یارانه‌ای، سال گذشته یک ردیف با توجه به تغییر نرخ بنزین، اضافه شد. اما بار‌ها شنیده‌ایم که پرداخت این یارانه‌ها عادلانه نبوده و همه نیازمندان، یارانه معیشتی دریافت نمی‌کنند. تلاش سازمان برنامه برای عدالت محور بودن یارانه نقدی به مردم با توجه به همکاری با وزارت کار چگونه است؟ آیا شما خودتان رضایتی از این نحوه پرداخت دارید؟ و آیا مردم را راضی می‌دانید؟ به نظر می‌رسد که علی رغم تلاش‌های شما، رضایت عمومی از دریافت یارانه‌ها وجود ندارد.

نظام یارانه اصلاح می شود

نحوه پرداخت یارانه‌ها می‌تواند اصلاح و هدفمند شود. یارانه حمایت معیشتی ناشی از افزایش نرخ بنزین را  به ۶۰ میلیون نفری که فکر می‌کردیم نیازمندتر هستند تا کنون داده‌ایم و امیدواریم که هدفمند پرداخت شود. قطعا ۲۰-۲۲ میلیون نفری که این یارانه را دریافت نمی‌کنند، قطعا گلایه دارند. اگر هم یارانه را به همه بدهیم که یعنی آن را هدفمند توزیع نکرده‌ایم.

در برنامه اصلاح ساختار بودجه هم موضوع اصلاح پرداخت یارانه‌ها را گنجانده‌ایم. انشالله با تصویب این برنامه از سوی مجلس، حتی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را هم بر مبنای همین اصلاح ساختار، ارائه می‌دهیم. به میزانی که برنامه اصلاح ساختار بودجه در مجلس، تصویب شود؛ آن را در لایحه بودجه سال بعد لحاظ خواهیم کرد و در جهت اصلاح اعداد و ارقام عمل می‌کنیم.
 
 
گفت و گو از نرگس معززی حور
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
همه چی بالا رفته به جز یارانه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
آقای نوبخت اگر مشکلاتتان با 45500من حل میشه اونم بهتون میدم
-
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
آقایی که یارانه ها رو 10سال ثابت نگه داشته رو بذارید مسئول مملکت اگه تورم وگرانی دیگه بود بابا دمش گرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
جالب تحریم ها به مسولین دولت هیچ اثری نداره بعد مردم دارن بدبخت میشن این آقا نسشته حرف الکی میزنه اگر دلسوز مردم هستین مثل مردم زندگی کنین
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۲۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
ولله بالله ما یارانه نمیخوایم شما اگه صادق هستین و مرد عمل یارانه ها رو قطع کنین و با پولش کارخونه ها و مراکز تولیدی ای که خوابیدن احیا کنین و کارخونه های جدید بزنین هم گرانی حل میشه هم اشتغال ایجاد میشه هم دولت با مالیات هایی که میگیره از مراکز جدید سود میکنه یه بازی برد برد .
منتها اینا نمیدونم نمیخوان کاری انجام بدن یا نمیتونن کاری انجام بدن که فکر کنم هردو گزینه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
اره 50 درصد به حقوق کارمندان راه و شهرسازی اضافه کردید
از اون طرف اضافه کار و ماموریت و... و... همه رو حذف کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
۴۵هزار احمدی می شده هر نفر یک گرم طلا بخره یعنی هر خانواده ۴ نفره ۴ گرم طلا که امروزه می شه ۴ میلیون چجور هنه چی رفت بالا الا یارانه مارا ساده حساب نکنید
Iran (Islamic Republic of)
شاخ نبات
۰۳:۴۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
آقاییکه، معافیت مالیاتی سلبریتی ها رو میزاره، میخواد یارانه مردم ندارو ور داره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
نشستن بیکار چیکار کنیم ...یارانه رو قطع کنیم . به دلایل من دراوردی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
مردم دیگه باور ندارن...اگه مردین مشکلات رو اساسی حل کنین اگه هم نمی تونین واضح بگین نمی تونیم ...لااقل مرد باشین صادق باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
قلبم فقط روحانی و دولتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
میخواستم گله بکنم شوهر من کارگری هست صاحب کارش پول به حسابش واریز میکند که برایش متور آب یاشناور های دست دو بخرد یا بفرشه بخاطر کارکرد حسابش میشتی بهمون ندادن چرا برای بازدیدکسی نمیفرستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
همه میگن یارانه باید فلان قدر بشه من میگم چرا باید ملت ایران با این پیشینه تاریخی با این همه دانشمند و عالم که هنوزم کتاباشون مرجع خیلی از کارها و فعالیت های اقتصادی پزشکی و غیره تو دنیاست چرا این مردم باید محتاج یارانه باشن؟کشور ما همه چیز داره نفت گاز معادن دریا جنگل ولی مردم در بدترین شرایط اقتصادی هستن ولی همین کشور انگلستان هیچ چیزی ندارن نه معادن نه منابع اقتصادشون مبتنی بر مالیات هستش و خیلی چیزای دیگه مثل صادرات تکنولوژی حالا باید فکر کرد که چی شده و چرا و ریشه این فلاکت کجاست
Iran (Islamic Republic of)
کدیور
۲۳:۰۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
با سلام خدمت مسئولین والا با این گرونی ای ۴۵ تومان هیچی نیس خدا نشناس ها ما قشر بیکار خیلی ب یارانه احتیاج داریم بیشترش کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
به رییس جمهور پیشنهاد میکنم کسی که مسئول یارانه هاست رو بذارن وزیر اقتصاد چون این آقا سالهای سالست نذاشته یارانه یک ریال اضافه بشه می تونه جلوی تورم رو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
متأسفانه ساختار دولت در ایران کاملاً معقوله!هر رییس جمهوری که میاد هر طور دلش بخواد عمل می‌کنه.بعضی رفتارها سودمند و بعضی هم مضر.این برمیگرده به قوانین مجلس.متاسفانه نمایندگان مجلس نه سواد دینی کافی دارند نه سواد فقهی و نه سواد حقوقی.در ایران هر کس رای بیشتری بیاره میشه نماینده.در ایران هر کسی میتونه کاندید ریاست جمهوری و وکالت مجلس بشه.قوانین قضایی فسادزااژ اثرات مصوبات معیوب مجریه.در ایران پزشک وزیر اقتصاد میشه،مغلم وزیر بهداشت میشه مهندس راه و ساختمان وزیر امورخارجه میشه....یک کشور و ملت قوی باید مجلس قوی و باسواد و انقلابی داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
آقای نو بخت با این بودجه کشور چقدر طبقه جامع را نابود کردی چرا خرج درآمد کشور را تنظیم نمی کنید که این وضع تورمی کرانی حرج مرج در بازار بوجود نیا ید چرا آنقدر ارزش پول ملی را کم کر ده آید دلار را بالا بر ده آید مردم طبقه سوم چند سال پس انداز کردن مسکن بخرند پول آنها را نابود کردی این وضع که درست فقط بورس شر کت های خصولتی سوداگران سر مایدارها کردن کلفت کردی نود درصد جا معه عقب رفتند
Switzerland
سید فروزان
۲۲:۰۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
مقصر اصلی شناخته شده ، نه رئیس جمهور ،نه جهانگیری نه مابقی دولتیان
مقصران مشکلات ایران ، ناصرالدین شاه بود که از دول خارجی وام میگرفت جهت مسافرتهای تفریحی خودش
بعداز او هم عمو لبو فروش سر چهارراه مقصر اصلی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
لطفاً همین چندماه که از دولت مانده کاری نکنید هر وقت صحبتی می کنید به نفع مردم درست برعکس انجام دادید .حرفهای انتخاباتی آقای روحانی هنوز فراموش نکردیم کاری می کنیم اقتصاد را یارانه فلان شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
دولت عزیز چی دلتون می خاد

می خاید یه ذره هم کم کنید خیالتون راحت بشه

فقط مسئولانی مثل حاج قاسم سلیمانی

دولت_جهادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
نیروهای مسلح پس چی چرا حل نمیشه دروغ نگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
لطفا پیگیر یارانه افراد جامانده ازثبت نام سال 1392 باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
باز چه بلایی میخوهید سر ملت بیارید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۰۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
خدایا خودت رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
قربون دستدون تغیرات ندید که این چند وقتم سپری بشه
Iran (Islamic Republic of)
M. N
۲۰:۴۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
ما اعتقاد داریم که این دولت اگر تمام ثروت دنیار را هم در اختیار داشته باشه بازهم اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم تغییر نخواهد کرد. چون از پایه بی برکت است
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمدعلی
۱۹:۴۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
نه قند داریم نه چایی
نه مرغ داریم نه ماهی
احمدی نژاد کجایی؟
احمدی نژاد کجایی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
فراموش نکنید پایه گذار رانت و اختلاس آقایان ، احمدی نژاد بود .
با چند تومن صدقه کل کشور را تبدیل به گدا کرد بجز ثروتمندانی که خود بهتر میشناسید
Italy
خسرو نوروزی
۱۹:۴۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
الان بعد از هفت سال دیگر از کیسه خلیفه بخشیدن است . تمام کارهای اینها این اواخر شده هزینه تراشیدن برای دولت بعدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
من کلا با اصل مالیات مخالفم ،مالیات یعنی چی ،به چه درد میخوره ،فقط باعث نا امیدی و بدبینی مردم به این کشور میشه ،میخواهید مردم را راضی نگه دارید ،به جای اینکه از مردم پول بگیرید ،به مردم پول بدهید ،مالیات برای کشورهایی هست که از نعمت منابع طبیعی بی بهره اند ،الحمدلله کشور ما که خاکش طلاست ،با این همه منابع طبیعی که داریم مالیات که نباید بگیرید هیچ ،آب ،برق ،گاز ،تلفن ،اینترنت ،هزینه های درمان و پزشکی ،آموزش و پرورش رو هم باید رایگان کنید ،این حق تک تک ما ایرانیهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
مالیات برای مردم است و منابع طبیعی حق آقایان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
دولت حقه ودروغ!؟!؟ بهترنیست قیمتهای حبابی رابترکونید!؟! آیا راحت تراز پرداخت های چندرقاز توهین آمیز به مردم نیست!؟!؟ یا قیمتهای فعلی رادراین حد متوقف کنید ودرآمدهای مردم را چندبرابر ویا نجومی کنید!!؟ کدام بهتر وآسانتره؟؟؟!!! چرابه حرف وخواسته های مردم ذرره ایی توجه نمی کنید!!؟ ؟؟
Yjc لطفا به گوش مسؤلین برسون، اگر اهنوز جرأت کارداری؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
اگر هم جراُت داشته باشه دولت نه گوش شنوا داره نه چشم بینا.
وقتی رئیس میگه اینها شایعات دشمن است دیگه خبرنگار و غیره چی بگن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
وای خدای من خداکنه یارانمونو بکنن 50 تومن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
نگران نباش قراره بشه ۴۶تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
به جای اینکه یارانه مردموببرن جلوی اختلاسگرها را بگیرندواقعا تواین شرایط کرونا خجالت نمیکشندمیخوان نون مردموببرند با این همه گرونی چهل وپنج تومن ما دو دلار نیم امریکاست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
آقای نوبخت من و داداشم بیکاریم هرجا هم میریم فرم پر میکنیم واس کارگری و... خبری نمیشه دوتامون سالمیم و مشکلی از هیچ لحاظ نداریم خداروشکر، من 30 سالمه و لیسانسم و داداشم 35 سالشه و دیپلم به ما هم از بودجه مملکت کار بدید شغل بدید
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۷:۵۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
یارانه ای که با دلار میشد42 دلار!الان باید به هر نفر یک میلیون تومان بدید تا برابر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
بادلار فعلی که میشه 2 دلار!؟!؟ چگونه حساب کردی!!؟ ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۰:۵۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
داداچ پیشنهاد میکنم یکم روی ریاضیت کارکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
زمان شروع دادن یارانه هر دلار 1083 تومان بود که 45500 تومان میشه 42 دلار حالا این 42 دلار آن زمان ضربدر قیمت روز کنیم میشه دقیقا یک میلیون تومان!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
شندر غاز يارانه رو بلد نيستن تنظيم كنن واي به حال بودجه مملكت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
چرا بلدند خوب هم بلدند پس این همه اختلاس از کجا آب میخوره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
تورو خدا یه امتیازی هم به زنان سرپرست خانوار کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
روش اصلاحشون اینه متولدین ۹۹ به بعد یارانه ندارن.هرکی یک میلیون توحسابش باش یارانش حذف بشه.مالیات تولید افزایش ومالیات دلالی کاهش پیدا کنه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
آقای نوبخت من جون با 32سال سن بیکارم زن ندارم لیسانس هستم می تونی از بیت المال برای من شغل و ازدواج فراهم کنی مثل فرزندانت که در خارج از کشور هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
نه شرمنده ،اونا آقازاده هستن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
ماهم مثل شما هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
ازدل مردم خبر ندارن
Iran (Islamic Republic of)
سعید نعمتی
۱۵:۰۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
یه انتقاد بزرگ به این دولت وارده هرجا ازشون در مورد عملکردشون سوال میکنیم ،سریع خودشون رو پشت رهبری قابم میکنند ،چون میدونند مقام معظم رهبری اهل زیر سوال بردن اونها نیست و از خودشون دفاع نمیکنه پس دولت محترم روحانی کوچکترین مسایل رو به رهبری نسبت مبدهند ،
Iran (Islamic Republic of)
سلمان موحدی
۱۴:۵۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
این فرد و این دولت اگه بگه ماست سفیده ؛ ما باور نمیکنیم . راه حل فقط دولت پاکدست و مجلس انقلابی جدیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
خدا کنه هر چی ک هست باعث نشه همین یارانه چندرغاز هم ازمون بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
هیچی تنها چیزی از این لایحه بر میاد بزنید یارنه افراد بیشتر از ۵ نفر رو هم مثل یارانه معیشتی قطع کنید اونوقت بگید جمعیت ایران ۱۱ سال آینده پیر میشع علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
الان با این وضعی که درست کردین ،منت نزنین ،این یارانه نصف پول پوشک بچه نیست.
یکم از حقوق مزایا خودتون کم کنین بهتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
ایوووول ۴۵ تومن ی مرغ میشه ??
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۴:۱۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۱۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
وام ازدواج رو دوبرابر و بلاعوض کنید تا ازدواج کنیم
France
مجتبی
۱۳:۵۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
یارانه حق همه مردم هست و باید پرداخت بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
نزدیک انتخابات مهربون میشین حرف از کم بودن یارانه ها میزنین تو این ۷ سال کجا بودید
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۳:۵۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
یکبار شد نوبخت حرف بزنه به نفع مردم باشه؟
United States of America
دادو
۱۳:۵۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
از زمان شروع یارانه ، سوخت ۳۰ برابر گرون شده ، یارانه هم باید سی برابر بشه.
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۱۳:۴۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
دکتر عزیز با تمام این تعریف قشنگ و زیبا آیا مردم چیزی در سفره خود مشاهده کردن. نه خیر هر روز پایه پولی کم ارزش تر میشود اگر توانستید سفره مردم وپایه پول را حفظ کنیم هنر کردید که فعلاً خبری نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
دست دولت نیست.یا نه کی دوست داره بگن مدیریتت خوب نبوده.پس نگین دولت دولت..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
رو که نیست...
چهل و پنج تومنه ها! چهل و پنج تومن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
قراره یارانه از 44500 بشه45000 تومن هووووووووورررررررررااااا
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۰:۵۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
چرا چرت و پرت میگی یارانه که الانشم 45 و پونصده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
ورشکستگی اقتصاد ایران شروع شده .قحطی عنقریب کشور را خواهد گرفت.این محصول ۴۰ سال اقتصاد مریض که در دست افرادی نالایق اداره شد وفقط به سرمایه داران بها داده شده.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
به کدوم ۶۰ میلیون یارانه بنزین دادین؟ کجاست منبعتون؟ منم میگم به ۱۰ میلیون یارانه بنزین دادین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
به ملت ایران ندادن که ۶۰میلیون حساب میکنی به حساب مردم سوریه و لبنان ریختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
دمت گرم ناشناس20:53
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
وقتی نوبخت صحبت میکنه در مورد اقتصاد احساس میکنم یک فاجعه میخواد رخ بده....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
دوباره میخوان از جیب کارگر بزارن تو جیب سرمایه دارها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
نوش دارو پس از مرگ سهراب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
. دیگه دستتون برای مردم رو شده.
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۲:۵۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
امروز روز عید بود گفتیم شاید بعد از گذشت چندماه برای این 30% فروش سهام عدالت، دلمان خوش بود که بانک ملی میخواهد در این روز خوش یوم این حق طلب ما و امثال ما را واریز کنند اما نه خبری نبود!
باشگاه خبرنگاران جوان هم واقعا خبرها را در این مورد واریز نشدن 30% خیلیها را منتشر میکند اما چرا هیچ مسئولی پاسخگو نیست ما را بیشتر نگران کرده که ما مستضعفین هیچ اهمیتی نداریم! نمیدانیم شکایتمان را بعد از خدا به کجا ببریم؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
۷ سال که ما داریم با سیاستهای اشتباه اقای نوبخت و جهانگیری و..به طرف نابودی پیش میریم .پولدارشدن بیش از پیش ثروتمندان به طور برقاسا و به زیر کشیده شدن مردم عادی به همان سرعت .سیاستهای اشتباه پولی وبالا بردن نرخ سود چون حضرات خودشون بانکدارند ....ولی باز هم می بینیم که داره از عملکردش تعریف می کنه .واقعا عجب دولتی در راس اموره
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۴۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
#نمیتوانم_زندگی_کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
#نمیتوانم نفس بکشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
یارانه حداقل باید 500 هزار باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
می‌دونی اگر یارانه شد500 هزار تومان بنزین آب برق گاز میشه10000برابر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
بودجه مراکز تحقیقاتی براش سنگینی کرده. واقعا برید بودجه وزارت صنعت و وزارت کار و وزارت بهداشت رو بذارید کنار کل مراکز آموزشی و تحقیقاتی ببینید پول کجا می‌ره.‌‌..
حکایت همون شعار آب را هدر ندهیم برای خونه هاست. در حالی که مصرف شرب خانگی فقط ۵ درصد کل هست و کشاورزی ۸۵ درصد. حالا شما هی آب نخور. هی تحقیقات نکن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
آره ۴۵۰۰تومان هم به رویش میندازن ۵۰هزارتومان میشه در عوض گاز وبرق و آب ۵۰درصد میاد بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
آقای نوبخت اگربودجه راکه مینویسیدخدارادرنظربگیرید وکارانه هاوپاداش های نجومی واختلاس های برنامه ریزی شده راخط بزنیدودرگرفتن مالیات ترس بخودراه ندهیدوفامیل بازی ودوست بازی راکناربگذاریداصلا"
نیازی به دستبردبه موادنفتی سبک وسنگین نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
امر برنامه ریزی امر بسیار مهمی است. باید در راس این امور کسانی را که تجربه موفق مدیریتی دارند، مثل سردار سلیمانی ها ، قرار داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
ببینیم و تعریف کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
همسانسازی حقوق را اجرا کنید
Iran (Islamic Republic of)
قلی
۱۱:۴۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
یک پیشنهاد .برای اصلاح بودجه.شخصی را که یارانه را تصویب کرد والان سالهاست که تغییر نکرده بزاری مسئول تنظیم بودجه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
بنزین رو سیصددرصدگران کردید وپول یک کیلو گوجه سبز بجاش به عدهای ازمردم میدید وهنوز شاکی هستید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
اقای نوبخت از وعده هات خسته نشدی حرفای قبلی رو عملی کن یارانه پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
دعوا سر ۴۵ تومن هست اینم ندین بریزین تو جیب ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
حقوق همه عالم و آدم اضافه شد الا کتابداران فلک زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
سالهاست که بحث شده وراههای اصلاح ساختاربودجه مشخص شده که عمده آنهارا جنابآقای دکترنوبخت هم اشاره فرمودند.فقط میماند مقاومت ها وسروصدای بعضیها که باید با قاطعیت وحمایت مجلس ومقام معظم رهبری ولزوما قوه قضابیه اجرایی شود.درغیراینصورت حلا حالا عملی نخواهدشد.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۱۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
چیز دیگه ای مونده که اصلاح کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۱۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
چه سالی شود سال 1400 وای به حال مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
واگه کرونا گذاشت زنده بمونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
هیچوقت 60 میلیون نفر یارانه بگیر نداریم اینو به جرات میگم تا دیروز که می گفتید 70 میلیون یارانه بگیر داریم امروز شدن 60 میلیون وقتی تعداد زیادی از حداقل بگیران یارانه شون قطع شده چطور 60 میلیون یارانه می گیرن
Iran (Islamic Republic of)
پیام
۰۹:۵۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
سالی حقوق یک برج را مالیات می‌دیم. عدالت مالیاتی موضوعی هست که باید رسیدگی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
خدا به داد برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
فقط تا اونجا‌ خوندم که گفته مالیات نسبت به ‌شاخص کشورهای توسعه یافته پایینه......... یکی نیس بگه مگه شما خدمات کشورهای توسعه یافته رو میدین که اندازه اونا مالیات بگیرین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
تا زمانی که بودجه کشور به نفت وابسته است حیف و میل ها و ریخت و پاشها و در جا زدن اقتصادی و... نیز وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
جهان
۰۸:۴۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
اين اقاي نوبخت ظاهرا بازنشستگي ندارند و نخواهند داشت ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
اون ساختمونهایی ک تو دماوند غیرقانونی زدند رو برن جلوشونوبگیرن نه مردم بیچاره که ب نون شب محتاجند!!!
Iran (Islamic Republic of)
سعيد
۰۸:۳۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
اينها هر كار كردن اوضاع بهتر بشه بدترش كردن شما هيچ كار نكنى بهتره !!
آخرین اخبار