از قربان تا غدیر/۸

مهدویت در امتداد غدیر/ روزی که دین کامل شد

مهدویت و غدیر ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند، زیرا غدیر معرفی امام زمان (عج) به دیگران است.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی سخنران و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به سه ضلع حیاتی مبعث، غدیر و مهدویت در اسلام اشاره کرد و گفت: دین مبین اسلام دارای سه مرحله اساسی و مهم است که مرحله ابتدایی آن با بعثت رسول خدا (ص) شروع می‌شود و این شروع ۲۳ سال به طول می‌انجامد، مرحله دوم یعنی کمال دین با ولایت امیرالمومنین (ع) است و آخرین مرحله، اوج، اعتلاء و پیروزی دین اسلام با زمان ظهور امام زمان (عج) تلاقی دارد.


بیشتر بخوانید


این پژوهشگر دینی تصریح کرد:یکی از بیانات پیامبر (ص) در روز غدیر خم  اتصال جریان غدیر به مهدویت بود آنجا که در خطبه غدیر فرمودند: «همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست، او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود».

مهدویت امتداد واقعه غدیر

وی در تایید صحبت خود به آیه ای از قرآن کریم اشاره کرد و افزود: مبانی روایی و قرآنی مختلفی در ارتباط مبعث، غدیر و مهدویت وارد شده است؛ به عنوان مثال خداوند در آیه ۳۳ سوره توبه می‌فرماید: «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ»؛ او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!، کسانی که ارتباط بعثت و مهدویت را در غدیر نمی‌دانند، نمی‌توانند ارتباط این آیه با امام عصر (عج) را درک کنند.

مهدویت امتداد واقعه غدیر

این کارشناس مذهبی ادامه داد: با توجه به این آیه باید به سه نکته توجه داشت؛ ابتدا این که اسلام دین حق است و اکثر مفسران این مسئله را پذیرفته اند؛ زیرا ادیان دیگر به دلیل تحریف و جامع نبودن نسبت به دین اسلام برتری ندارند. نکته دوم در آیه بحث غلبه و پیروزی مقطعی اسلام بر سایر ادیان در زمان رسول خدا (ص) است که بهترین دلیل پرداخت جزیه از طرف پیروان سایر ادیان به مسلمانان است که بیانگرقدرت و شوکت مسلمانان در آن دوران بود.

مهدویت امتداد واقعه غدیر

حجت الاسلام حسینی مطرح کرد:مسئله آخر که با توجه به آیه مطرح می‌شود این است که این پیروزی و غلبه به دست چه کسی اتفاق می‌افتاد؟ بسیاری از مفسران اهل سنت و بزرگان شیعه، این غلبه را به دست امام زمان (عج) می‌دانند در نتیجه سنت خدا بر این شد که بعثت اتفاق بیفتد و این بعثت همراه با چیرگی بر ادیان باشد که در زمان رسول خدا (ص) به صورت کامل محقق نشده و با ظهور حضرت مهدی (عج) در آخر الزمان کامل محقق می‌شود.

مهدویت امتداد واقعه غدیر

غدیر؛ پل ارتباطی مبعث رسول خدا (ص) و ظهور امام زمان (عج)

وی مطرح کرد: با توجه به آیه ۵۵ سوره مائده،خداوند می‌فرماید: « به کسانی از شما که ایمان آورده و کار‌های شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آن‌ها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت»، یک پل ارتباطی بین مبعث و مهدویت به نام غدیر وجود دارد که خداوند در این روز (غدیر) دین را کامل کرد.

مهدویت امتداد واقعه غدیر

او گفت: با توجه به این که اسلام در اواخر عمر پیامبر (ص) کامل شد و همه مفسران اتفاق نظر دارند که آیه اکمال در رابطه با غدیر و ولایت امیرالمومنین (ع) است در آخر به این نتیجه می‌رسیم که با بعثت پیامبر (ص) و ۲۳ سال تبلیغ دین اسلام ابتدا این دین در واقعه غدیر به یک بلوغ و رضایت الهی رسید و این چیرگی به واسطه اعلام و زحمات پیامبر رخ داد و در آخرالزمان چیرگی پایانی به دست حضرت مهدی(عج) اتفاق می‌افتد.

مهدویت امتداد واقعه غدیر

حجت الاسلام حسینی افزود: ارتباط غدیر و مهدویت اعتقاد به استمرار پیوند آسمان و زمین است، زیرا پیامبر آخرین فرستاده الهی است و امام عصر (عج) دینی را ارزانی می‌کنند که خاتم النبیین تبلیغ کرده است در نتیجه یک پل ارتباطی بین رسول خدا (ص) و مهدویت وجود دارد و آن واقعه غدیراست که با امیرالمومنین (ع) آغاز و با حضرت مهدی (عج) ختم می‌شود.

مهدویت امتداد واقعه غدیر

حضرت مهدی (عج) وارث نور الهی

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: ترویج فرهنگ مهدویت با غدیر آمیخته است. پیامبر اکرم (ص) در فرازی از خطبه شریف غدیر مهدویت را مورد توجه قرار داد و امام عصر (عج) را این گونه معرفی کردند:‌ای مردمان! نور از سوی خداوند در جان من سپس در جان علی بن ابیطالب، آن گاه در نسل او تا قائم مهدی (عج) تجلی پیدا می‌کند.

مهدویت امتداد واقعه غدیر

او توضیح داد:پیامبر (ص) در این فراز امام مهدی (عج) را وارث نور الهی معرفی می‌کند که از جانب خدای تبارک و تعالی در وجود پیغمبر (ص) تجلی پیدا کرده است. در نتیجه رسول خدا (ص) در پرتو نور الهی که منشأ ربوبیت خداست به هدایتگری رسیده و پس از او امیرالمؤمنین (ع) و هر کدام از ائمه معصوم (ع) به این جایگاه می‌رسند تا در نهایت به وجود نازنین امام مهدی (عج) ختم شود.

وی در پایان گفت: اگر ایجاد مهدویت را در واقعه غدیر ندانیم تعریف مهدویت ابتر می‌ماند و نمی‌توانیم در مسیر اصلاح جامعه قدم برداریم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
عالی
آخرین اخبار