خبرنگاران گیلانی از مسائل و مصائب دوران کرونا می‌گویند

خبرنگاران گیلان به بهانه روز خبرنگار مشاهدات و تجربیات خود در دوران کرونا را روایت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، در واپسین سال‌های قرن، ویروس جدید کرونا در سراسر جهان از جمله کشور ایران، سلامت بسیاری از مردم را به خطر انداخت.

گیلان از نخستین استان‌های درگیر با شیوع کرونا بود. اسفند ماه سال قبل این بیماری در گیلان اوج گرفت و استان زیبای ما دچار درد، غم، مرگ و آشفتگی شد.

این استان در شرایط عادی به لحاظ زیرساخت بهداشت و درمان از متوسط کشوری پایین‌تر بود، چه رسد به ورود ویروس ناشناخته کرونا که بسیاری از هموطنان ما را مبتلا کرد و بستری، برخی خوب شدند و مرخص، خیلی‌ها هم مظلومانه و غریب از دنیا رفتند.

از فروردین ماه امسال موارد ابتلا و بستری در این استان شمالی، سیر نزولی داشت و این روند کاهشی تا خرداد ماه ادامه پیدا کرد. در تیر ماه، اما مجددا موارد بیماری در اغلب شهرستان‌های استان گیلان افزایش یافت.

خبرنگاران از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون برای تهیه خبر، گزارش و مصاحبه به جای جای استان از جمله بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها رفتند و در بحث آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم تلاش کردند.

خبرنگاری در دوران کرونا تفاوت ها، مشکلات، راه حل‌ها و تمهیدات خاصی داشت که در این گزارش به آن پرداختیم.

خبرنگاران گیلانی از مشاهدات و تجربیات خود در این دوران سخت گفتند و به عنوان فعالان عرصه خبر انتقاد، پیشنهاد، توصیه و راهکار‌هایی برای عبور از این بحران ارائه کردند.

خبرنگاران در جبهه مقدم آگاهی بخشی در دوران کرونا قرار دارند

علیرضا خاکپور، مدیر خبرگزاری تسنیم استان گیلان درباره خبرنگاری در دوران کرونا گفت: خبرنگاران هم مثل سایر مشاغل از شرایط ناشی از بیماری کووید-۱۹ متاثر بودند با این تفاوت که خبرنگار در همه مسائل همیشه باید در خط مقدم اطلاع رسانی باشد.

او افزود: با توجه به اینکه بخشی از این اطلاع رسانی، جنبه آموزشی و پیشگیری هم دارد بر این اساس خبرنگاران در دوران کرونا در جبهه مقدم آگاهی بخشی حضور داشته و دارند.

مدیر خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: این خبرگزاری تمهیداتی برای خبرنگارانش لحاظ کرد تا جبهه اطلاع رسانی را ترک نکنند، در عین حال از خطر ابتلا به این بیماری منحوس تا حد امکان مصون بمانند؛ از جمله بحث دورکاری خبرنگاران که سعی شد افراد کمتر در دفتر حضور یابند و بیشتر از طریق فضای مجازی، تلفن و غیرحضوری خبررسانی کنند.

جا‌هایی هم که حضور خبرنگار لازم بود با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای پوشش اخبار و تهیه عکس و فیلم می‌رفتند و همچنان می‌روند.

خبرنگاران گیلانی از مسائل و مصائب دوران کرونا می‌گویند

خاکپور با ابراز نگرانی و انتقاد از بازگشت وضعیت قرمز کرونا در برخی شهرستان‌های گیلان از جمله رشت گفت: این وضعیت را نمی‌شود صرفا از چشم مردم دید یا به حساب مسافرپذیر بودن استان گذاشت.

او با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر پیروی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و اهمیت دستورات این ستاد افزود: ستاد استانی مدیریت کرونا نباید نگاه عادی به این قضیه داشته باشد و فقط به برگزاری جلسات اکتفا کند بلکه باید مصوبات جدی تری در استان برای پیشگیری و کنترل این بیماری داشته باشد.

مدیر خبرگزاری تسنیم استان گیلان ادامه داد: در واقع ستاد استانی مقابله با کرونای استان به ویژه علوم پزشکی گیلان باید پاسخگو باشد که چرا بعد از اینکه دوره بحران کرونا را پشت سر گذاشتیم دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفته ایم؟ چرا جهت فلش این اتفاق را فقط سمت مردم و مسافران می‌برید؟

ستاد استانی مدیریت کرونا با توجه به پشتوانه‌ای که دارد، قطعا می‌تواند محدودیت‌هایی تعیین کند که مردم و مسافران ملزم به رعایت آن شوند.

خاکپور همچنین یاد و خاطره شهدای خدمت کادر درمان را گرامی داشت و تصریح کرد: البته زحمات و فداکاری‌های کادر درمان علوم پزشکی گیلان قابل تقدیر است به خصوص اینکه تعداد زیادی از شهدای سلامت کشور از این استان هستند که جان خود را در راه درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند.

خطر ابتلا به بیماری هر لحظه ما را تهدید می‌کند

گیتی بابایی، دبیر تحریریه خبرگزاری ایرنا در گیلان درباره حال و هوای خبرنگاری در دوران کرونا گفت: خبرنگاران در وضعیت اضطراری و شرایط خاص جامعه، کار و مسئولیتشان بیشتر می‌شود.

در مورد بیماری کرونا، خطر ابتلا به بیماری هر لحظه ما و خانواده‌های ما را تهدید می‌کند حال آنکه ما بیش از پیش موظفیم مشکلات، نیاز‌ها و وضعیت موجود را اطلاع رسانی کنیم؛ بنابراین تلاش کردیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تهیه خبر و گزارش در جلسات خبری و مراکز درمانی حضور پیدا کنیم.

او افزود: خبرنگاران ایرنا برای پیشگیری از شیوع کرونا، یک روز در میان با رعایت موازین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در دفتر حضور پیدا کردند، روز‌های دیگر هم به صورت دورکاری وظایف خود را انجام دادند.

خبرنگاران گیلانی از مسائل و مصائب دوران کرونا می‌گویند

دبیر خبرگزاری ایرنا از بیماری و ابتلای همکارانش به کرونا در این مدت خبر داد و اظهار داشت: خانواده‌ها نگران رفتن ما به بیمارستان ها، نقاهتگاه ها، جلسات و حتی اداره بودند حال آنکه ما نیز برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه ناچار به مراجعه حضوری و مشاهده از نزدیک وضعیت این بیماری و نحوه مدیریت آن در استان بوده و هستیم.

بابایی ادامه داد: اگر در هنگام ورود این بیماری آموزش‌های لازم به موقع داده می‌شد، امکانات و تجهیزات پیشگیری به میزان کافی در اختیار مراکز درمانی و مردم به ویژه اقشار کم درآمد قرار می‌گرفت، قطعا تعداد مبتلایان این بیماری کمتر بود.

او تصریح کرد: همین امروز هم بسیاری از مردم برای تأمین ماسک، مواد ضد عفونی کننده حتی مواد شوینده با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه، در مضیقه هستند بنابراین جا دارد تمهیدات بیشتری در این بخش اندیشیده شود.

به خصوص در بخش نظارت که بسته‌های کمک معیشتی به دست تمام اقشار آسیب پذیر و کم درآمد استان برسد.

ویروس بی مرز کرونا روز‌های سختی را برای ما رقم زد

مریم عباسی زاده، خبرنگار باشگاه خبرنگاران گیلان نیز گفت: از شیوع ویروس کرونا در استان سرسبز ما که در طول سالیان دراز پذیرای گردشگران بوده است خیلی ناراحت شدم، از مبتلا شدن افراد و متاسفانه جان باختن مردم تا خلوتی خیابان‌ها و سکوت شهر، تعطیلی اصناف و بازار و ...

او افزود: ویروس بی مرز کرونا روز‌های خیلی سختی را برای ما رقم زد؛ کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های استان، کمبود ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده و نداشتن اطلاعات درست از این ویروس که نگرانی و استرس را میان قشر‌های مختلف جامعه صد چندان کرده بود.

این خبرنگار گیلانی به تشکیل ستاد مبارزه با کرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی آن اشاره کرد و اظهار داشت: ما با تهیه گزارش و مصاحبه‌های پی در پی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی با هدف آموزش به مردم در پیشگیری و مقابله با کرونا و همچنین اقدامات دستگاه‌های مختلف برای ضدعفونی کردن معابر، کمک به کادر درمان، کمک به افراد آسیب دیده ناشی از کرونا سعی کردیم جوّ روانی حاکم را آرام کنیم.

عباسی زاده یادآور شد: البته ترس و نگرانی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در این مدت در ما وجود داشت، اما در راستای تعهد کاری و رسالت خبرنگاری هر روز انجام وظیفه کردیم.

خبرنگاران گیلانی از مسائل و مصائب دوران کرونا می‌گویند

خبرنگار باشگاه خبرنگاران گیلان ادامه داد: جانفشانی کادر درمان و مدافعان سلامت، جهش تولید در خط تولید کارگاه‌های استان در راستای تولید ماسک و محلول ضد عفونی کننده و رزمایش مواسات با دستور رهبر معظم انقلاب و با هدف دستگیری نیازمندان و افراد آسیب دیده از کرونا، همدلی و همبستگی در روز‌های سخت را به ما یادآوری کرد.

عباسی زاده تصریح کرد: رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و دوام نداشتن ممنوعیت سفر باعث اوج گیری مجدد این ویروس در گیلان شد که در صورت ادامه این روند، عواقب بدی از جمله مرگ و میر، خستگی کادر درمان، تعطیلی اصناف و به تبع آن مشکلات اقتصادی را گریبانگیر استان ما خواهد کرد.

با رویکرد خبر خوب ایثارگری‌های این دوران سخت را منعکس می‌کنیم

ابراهیم افشاری، مدیر خبرگزاری فارس استان گیلان هم به رویه این خبرگزاری در تهیه و انتشار خبر خوب اشاره کرد و گفت: در مسائل مربوط به دوران کرونا هم این رویه را ادامه دادیم، به طور مثال فقط کمبود تجهیزات بیمارستان‌ها را ندیدیم و نگفتیم بلکه همزمان فداکاری‌ها و ایثارگری‌های کادر درمان را هم منعکس کردیم.

او به خبررسانی از رزمایش کمک مؤمنانه و لشکر خوبان مربوط به جهادگران و کمک‌های مردمی اشاره کرد و افزود: پس از شکل گیری رزمایش مواسات در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و با هدف حمایت از نیازمندان و آسیب‌دیدگان ناشی از ویروس کرونا اخبار این همدلی‌ها هم پوشش داده شد.

خبرنگاران گیلانی از مسائل و مصائب دوران کرونا می‌گویند

مدیر خبرگزاری فارس نقش خبرنگاران در آرام کردن فضای ملتهب ناشی از شیوع گسترده بیماری کووید-۱۹ در استان را غیرقابل‌انکار دانست و اظهار داشت: با رویکرد خبر خوب تلاش کردیم در کنار کمبود‌ها، جلوه‌های نوعدوستی و همدلی این دوران سخت را هم به تصویر بکشیم.

افشاری با بیان اینکه نخستین شهیده خدمت حوزه سلامت از استان گیلان بوده است، گفت: نرجس خانعلی‌زاده، از مدافعان سلامت کادر درمان بیمارستان میلاد لاهیجان بود که در حین رسیدگی به بیماران، به کرونا مبتلا شد و در سن ۲۴ سالگی جان خود را از دست داد.

خبرگزاری فارس از نخستین رسانه‌هایی بود که با پدر این پرستار شهید گیلانی گفت‌وگو کرد.

او یادآور شد: در همان ابتدای شیوع این بیماری در گیلان از بخش‌های کرونا در بیمارستان‌های استان به ویژه رازی رشت و میلاد لاهیجان گزارش‌هایی تهیه و در این خبرگزاری منتشر شد.

در همان ایام همچنین خبرنگار فارس با رعایت کامل نکات بهداشتی به قطعه بهشت آرامستان باغ رضوان رشت، محل تغسیل و تدفین اموات کرونایی رفت و گزارش مفصلی تهیه و منتشر کرد.

این اخبار و گزارش‌ها در آن ایام تا حدودی توانست به رفع نگرانی‌ها و استرس خانواده‌های بیماران و درگذشتگان کرونا کمک کند.

خبرنگاران گیلانی از مسائل و مصائب دوران کرونا می‌گویند

مدیر خبرگزاری فارس استان گیلان با بیان اینکه در حوزه اخبار و اتفاقات بحران ها، خبرنگاران باید زودتر و بیشتر از بقیه حضور داشته باشند، ادامه داد: در دوران کرونا نیز نه تنها از حضور خبرنگاران ما کم نشد بلکه بیشتر از همیشه با رعایت موازین بهداشتی فعالیت می‌کنند.

افشاری با تاکید بر اینکه برای عبور از بحران کرونا باید مصوبات جدی تری اعمال شود، تصریح کرد: خود مراقبتی افراد در زمان شیوع بیماری وقتی جوابگو است که این فرهنگ از قبل جا افتاده باشد حال آنکه با توجه به کمبود‌ها و نبود زیرساخت‌های لازم برای انجام غیرحضوری امورات جامعه و با توجه به مشکلات اقتصادی چندان موثر نبوده است.

در واقع محدودسازی‌ها و "در خانه بمانیم"‌ها وقتی نتیجه بخش است که جایگزینی برای آنها در پیشبرد زندگی مردم وجود داشته باشد.

توصیه‌های بهداشتی جدی گرفته نمی‌شود

مرتضی نعمتی، مدیر باشگاه خبرنگاران جوان گیلان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در راستای مقابله با ویروس کرونا و حفظ سلامت خبرنگاران گفت: از همان ابتدا هماهنگی‌های لازم برای ضدعفونی کردن محیط کار انجام شد، ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی کننده برای همکاران به ویژه خبرنگاران و تصویربردارانی که به سطح شهر می‌روند، تهیه شد و در اختیار آنها قرار گرفت.

او به پوشش اخبار ستاد استانی مدیریت کرونا، مصاحبه و گزارش‌های متعدد از مردم، مراکز درمانی و موضوعات مربوط به دوران کرونا اشاره کرد و افزود: در اوج شیوع این بیماری در گیلان که شبکه‌های معاند درصدد بودند با سیاه نمایی درباره غسل و تدفین متوفیان کرونا تنش‌های روانی میان مردم را زیاد کنند، سعی کردیم با اطلاع رسانی به موقع وظیفه خبری خود را انجام دهیم.

خبرنگاران گیلانی از مسائل و مصائب دوران کرونا می‌گویند

مدیر باشگاه خبرنگاران گیلان با بیان اینکه این دوران تجربیات جدیدی برای خبرنگاران جوان به همراه داشت، اظهار داشت: خبرنگار، عکاس و تصویربرداری که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای کسب خبر به بخش کرونای بیمارستان‌ها یا غسل، تطهیر و تدفین آرامستان‌ها اعزام می‌شد، استرس، فشار روانی و خستگی روحی بسیاری را متحمل می‌شد.

نعمتی همچنین با اشاره به زحمات کادر درمانی در مبارزه با کرونا بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ تأکید و تصریح کرد: اوج گیری دوباره شیوع کرونا در گیلان در تابستان امسال نگران کننده و نشان دهنده این است که توصیه‌های بهداشتی جدی گرفته نمی‌شود.

در پویش نذر ماسک ماه‌های محرم و صفر شرکت کنیم

سمیه اقدامی، دبیر تحریریه خبرگزاری دفاع مقدس گیلان هم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه خبر به ویژه شهید محمود صارمی گفت: این خبرگزاری هم مانند سایر رسانه‌ها از ابتدای شیوع کرونا در استان به انعکاس اخبار و آگاهی دادن به مردم به خصوص در حوزه جانبازان، رزمندگان دفاع مقدس و خانواده‌های معظم شهدا پرداخت.

او به انتشار اخبار تلخ و ناراحت کننده در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: در این دوران بسیار سخت، اخبار ابتلا به بیماری و درگذشت جانبازان دفاع مقدس که ناراحتی‌های شیمیایی و ریه داشتند، همچنین والدین شهدا را با اندوه و افسوس بسیار تنظیم و منتشر کردیم.

این عزیزان سرمایه‌های جاودان فرهنگ ایثار و شهادت هستند نعمت‌های گرانبهایی که حق زیادی بر گردن نسل دیروز و امروز دارند، اما یکی پس از دیگری آسمانی شدند.

این خبرنگار گیلانی خبرگزاری دفاع مقدس با بیان اینکه تردد در محیط‌های خبری با توجه به شرایط کرونایی سخت‌تر و با محدودیت‌هایی همراه شد، اظهار داشت: هر جا توانستیم یا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جلسات حضور پیدا کردیم در غیر این صورت تلفنی یا به کمک فضای مجازی اخبار لازم را کسب کرده و اطلاع رسانی کردیم.

اقدامی ادامه داد: آرزومندم هر چه زودتر خبر مهار این ویروس منحوس را بشنوم و به اطلاع مردم برسانم.

خبرنگاران گیلانی از مسائل و مصائب دوران کرونا می‌گویند

او اعلام کرد: با توجه به اینکه هنوز درمان اطمینان بخشی برای این بیماری کشف نشده است و تنها راه مبارزه با آن رعایت دقیق بهداشت فردی و اجتماعی است از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از تردد‌های غیرضروری و استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده بنابراین مسئولان استان باید خیلی بیشتر از اینها به فکر اقشار کم درآمد باشند و ملزومات بهداشتی به خصوص ماسک و مواد شوینده رایگان در اختیار آنها بگذارند.

دبیر خبر خبرگزاری دفاع مقدس استان گیلان تصریح کرد: مردم، گروه‌های جهادی، فعالان اجتماعی، بسیجیان و متولیان دولتی با توجه به در پیش بودن ماه‌های محرم و صفر در پویش نذر ماسک شرکت کنند و حتی المقدور ماسک مورد نیاز اقشار آسیب پذیر را در راستای تضمین سلامت جامعه تأمین کنند.

کرونا هنوز تمام نشده است

آنچه خواندید بخش کوچکی از قصه پر غصه دوران کرونا است که تعدادی از خبرنگاران گیلانی به بهانه روز و هفته خبرنگار روایت کردند.

بیماری کووید-۱۹ در کشور و استان ما تا اینجا، ماجرا‌ها و اتفاقات زیادی بر جای گذاشت که به نوعی در اخبار، گزارش‌ها و مطالب رسانه‌ها منعکس شدند.

از مسائل، مصائب، درد، دوری، مرگ و هجران گرفته تا فداکاری، گذشت و ایستادگی، از تمارض، سوء استفاده و احتکار تا کم فروشی، گران فروشی، دزدی، دروغ و شعار‌های بی پایه و اساس و ...

اینکه خبرنگاران چقدر در روشنگری، انتقال صحیح اخبار، اطلاع رسانی به جامعه در بحران کرونا موثر بوده اند را تاریخ باید قضاوت کند.

خبرنگاران گیلانی از مسائل و مصائب دوران کرونا می‌گویند

مسأله اینجاست که کرونا هنوز تمام نشده است و آموزش و آگاهی بخشی به مردم در خصوص این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن و انعکاس به موقع مشکلات جامعه به مسئولان و پیگیری آن تا رفع کاستی‌ها مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها است که همچنان ادامه دارد.

گزارش از: سکینه عاشوری پاشاکی

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.