در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نرخ مرغ به ۱۹ هزار تومان رسید

اسداله نژاد روند توزیع و قیمت نهاده‌های دامی و احتیاط مرغداران در امر جوجه ریزی را علت اصلی گرانی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد.

‌حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از روند افزایشی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۳ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۱۹ هزار تومان است.

وی روند توزیع و قیمت نهاده‌های دامی و احتیاط مرغداران در جوجه‌ریزی را عامل افزایش قیمت مرغ دانست و افزود: افزایش تقاضا برای مرغ در رشد قیمت موثر بوده است.

اسداله نژاد ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و اقتصادی بودن نرخ مرغ، تقاضا برای مصرف این ماده پروتئینی بالا رفته است.

نایب رئیس کانون انجمن مرغداران کمبود نهاده دامی با نرخ مصوب را علت اصلی کمبود جوجه ریزی در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به اختلاف معنادار قیمت مصوب نهاده های دامی با بازار آزاد انتظار می رود که دولت قیمت منطقی مرغ را اعلام کند چرا که قیمت فعلی مرغ مطابقتی با هزینه های تولید ندارد.

وی با اشاره به اینکه مرغداران از تامین و توزیع نهاده‌های دامی همچنان گلایه مند هستند، بیان کرد: تولیدکنندگان در جوجه ریزی با ترس و احتیاط عمل می‌کنند.

 

سداله نژاد با بیان اینکه مرغداران در فروش هر کیلو مرغ یک هزار و ۵۰۰ تومان متضرر هستند، گفت: با توجه به افزایش قیمت کنجاله سویا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده افزایش یابد.

به گفته وی، با وجود ترس مرغداران از گرسنگی مرغ‌های انتظار می‌رود که دستگاه‌های مسئول به وعده هایشان عمل کنند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی وضعیت مساعدی ندارد، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تامین نهاده به سبب مشکل تامین ارز نمی‌تواند تمامی ذرت و کنجاله مورد نیاز مرغداران را با نرخ مصوب تامین کند.

وی گفت: با وجود محدودیت و مشکلات تامین ارز نهاده‌های دامی برآورد می‌شود که در بحث تامین ذرت و کنجاله سویا با بحران مواجه شویم.

این مقام مسئول افزود: بنابر آمار ماهیانه ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که با این وجود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که این میزان جوابگوی نیاز داخل است.

وی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، عرضه با نرخ‌های فعلی منطقی است.

وی با اشاره به اینکه خرید نقدی هر کیلو مرغ زنده ۵۰۰ تا یک هزار تومان کاهش یافته است، افزود: این در حالی است که افت قیمت نقدی مرغ زنده در نرخ مرغ گرم تاثیری نداشته است.

اسداله نژاد با انتقاد از شرایط نامساعد بازار نهاده‌های دامی بیان کرد: بازار نهاده‌های دامی روز به روز بدتر می‌شود به طوریکه کنجاله سویا با نرخ مصوب ۵ برابر و ذرت ۳ برابر فاصله دارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی قیمت هر کیلو کنجاله سویا را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ذرت را ۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت کنجاله سویا، نرخ دان آماده به طور متوسط به ۵ هزار و ۸۰۰ تا ۶ هزار تومان رسیده است، درحالیکه با تامین نهاده با نرخ مصوب، قیمت دان آماده باید حدود ۳ هزار تومان باشد.

وی ادامه داد: اگرچه مسئولان اذعان می‌کنند که مشکلات تامین نهاده‌های دامی در حال رفع است، اما در حقیقت مشکل از توان بخش دولتی خارج است و همواره نگران تامین دان واحد‌های مرغ در حال پرورش هستیم .

اسداله نژاد درباره آینده بازار مرغ گفت: با استمرار روند فعلی نهاده‌های دامی، بازار مرغ در ۶ ماهه دوم سال دچار بحران می‌شود به طوریکه اگر دولت تدبیری نیندیشد قیمت مرغ به بالای ۳۰ هزار تومان می‌رسد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، نرخ پایین جوجه یکروزه نشان می‌دهد که مرغداران رغبتی به امر ندارند.

سداله نژاد با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان آشفته است، بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو کنجاله سویا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و ذرت ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است که با نرخ مصوب فاصله دارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغداران رغبتی به جوجه ریزی در بازار ندارند، بیان کرد: با توجه به کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، مرغداران قادر به ادامه تولید نیستند.

این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم اذعان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت، بازار نهاده‌های دامی نه تنها بهبود پیدا نکرده بلکه حادتر شده که این امر واحد‌های تولیدی را در تامین نهاده‌های مورد نیاز با مشکلاتی روبرو کرده است.

به گفته وی، با وجود ترس مرغداران از گرسنگی مرغ‌های انتظار می‌رود که دستگاه‌های مسئول به وعده هایشان عمل کنند.

این مقام مسئول افزود: بنابر آمار ماهیانه ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که با این وجود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که این میزان جوابگوی نیاز داخل است.

به گفته وی، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، عرضه با نرخ‌های فعلی منطقی است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه جوجه یکروزه نداریم، تصریح کرد: با توجه به بحران صنعت مرغداری در ماه‌های اخیر، ذخایر مناسبی توسط دولت و بخش خصوصی جمع آوری شده که با وجود تولید مناسب مرغ مشکلی در عرضه نداریم.

این مقام مسئول در پایان از کاهش قیمت جوجه یکروزه در بازار خبر داد و گفت: تولید کنندگان جوجه در حال زیان هستند و ادامه این شرایط ممکن است به خروج بسیاری از واحدهای مرغ مادر از چرخه تولید منجر شود.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
هفته پیش تره بار بالاتر از 19 میفروخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
هفته پیش تره بار بالاتر از 19 میفروخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
گرانی عادی شده
Iran (Islamic Republic of)
سام
۰۰:۱۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
وای چ خبره ، مرغ را هم از سفره مردم گرفتن دیگه چی مونده که نگرفته باشن؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
افرادی که در مسئولیت و مدیریت خود درمانده و فلک زده می شوند فقط دنبال توجیه و تفسیر می گردد مثل این اقا و امثالهم .
آخرین اخبار