پیام ثانویه حادثه بیروت چیست؟

حادثه بیروت که دنیا را تکان داد، نتوانسته برخی مسئولان را برای ضرورت خروج تاسیسات نفتی از تهران تکان دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی است که حوادث مختلف ساختمانی نظیر پلاسکو و کلینیک سینا مهر وسیله‌ای شده اند، تا شاید به مسئولان تلنگری وارد شود که موضوع ایمنی را جدی بگیرند.

این موارد که در داخل کشورمان بار‌ها رخ داده و خسارات جدی وارد کرده، تنها برای چند هفته‌ای توانسته اند به سوژه اظهار تاسف و جلسات دورهمی مسئولان تبدیل شوند.

هفته پیش خبر انفجار بیروت دنیا را تکان داد، تا بار دیگر موجی از اظهار تاسف و اظهارات بشردوستانه را بر زبان خود جاری کنند. اما این حادثه نه از بعد سیاسی و امنیتی بلکه از بعد ایمنی هم دارای پیام‌های تکان دهنده‌ای بود که اگر مسئولان این حوزه در کشورمان از آن نلرزیده باشند، حداقل انتظار این است که از خواب بیدار شده باشند.

ظاهرا اولین لرزش‌ها از فعالیت تاسیسات خطرناک در محدوه‌های مسکونی به تن مدیریت شهری افتاد. آن‌ها سعی کردند با هشدار‌های خود مسئولان نفتی را متقاعد کنند، که خروج انبار‌های نفتی از شهر تهران امری ضروری و فوری است.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در اولین واکنش، انبار‌های نفتی شهران را خطری همچون یک بمب هیدروژنی برای تهران برشمرد و گفت: در اقصی نقاط گمرک‌های رسمی و یا اسکله‌های غیر رسمی، در مناطق ویژه اقتصادی و یا بنادر ساحلی و‌غیرساحلی کشور انبار‌های مشابه انبار مواد شیمیایی بیروت یافت می‌شود که از این پس باید یه عنوان یک بمب ساعتی نگریسته شود، اما علاوه بر اماکن یاد شده انباشت مواد شیمیایی در بطن و مرکز شهر‌ها و اماکن مسکونی خطر آفرین‌تر است. اینجاست که شناسایی نقاط پرخطر در شهر تهران و‌ دیگر شهر‌ها و احتمال بروز فاجعه و برنامه ریزی برای خروج این بمب‌های ساعتی از شهر را بایست از دولت و‌مدیریت شهری طلب کنیم.

او افزود: فقط به عنوان یک مثال به انبار نفت محله شهران که یک بمب هیدروژنی داخل شهر و بر روی گسل زلزله مشا بنا شده توجه کنیم. انبار نفت شهران با مخازنی غول پیکر درست در بطن بافت مسکونی شمال غرب تهران در محله شهران قرار گرفته و هر روز حدود سیصد تانکر سی هزار لیتری حمل سوخت از ابر مخازن این انبار نفت بارگیری می‌کنند و سپس از وسط بافت مسکونی و خیابان‌ها و کوچه‌های شهران می‌گذرند و نهایتا وارد بزرگراه می‌شوند.

یک روز پس از سخنان فراهانی، کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفت گفت: انبار نفت شهران ایمن است؛ نیازی به جابجایی آن نیست.

او افزود: انبار نفت شهران با توجه به اینکه یکی از انبار‌های نفت حیاتی جهت سوخت رسانی در کلان شهر تهران بوده و استاندارد‌های لازم را دارد، وجود آن نیز برای سوخت رسانی پایدار و ایمن و با کمترین تردد ناوگان نفتکش در سطح شهر بسیار ضروری است.

در مصاحبه‌ای که از ویس کرمی منتشر شده، مستندات دقیقی از ایمنی انبار‌های نفتی شهران ارائه نشده و صرفا تاکید شده که این انبار‌ها ایمن هستند.

اگرچه مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی مستنداتی دال بر ایمنی مخازن نفتی ارائه نداده، اما با نگاهی به حوادث چند سال قبل که مرتبط با حوزه نفتی بوده اند، مستنداتی دال بر ضرورت خروج این انبار‌ها از شهر تهران کشف شد.

فراهانی در بخشی دیگر از سخنان خود این حوادث را یادآوری کرد که بی توجهی مسئولان نفتی به این موارد، شائبه خود را به خواب زدنشان را ایجاد می‌کند.

سال هشتاد و هفت یکی از این تانکر‌های سی هزار لیتری بنزین در بلوار شهران واژگون شد و سوخت آن، اطراف خانه‌های مسکونی تخلیه شد.

۲۹ فروردین و اسفند ماه سال ۸۵ هم دو حادثه مشابه در شهران رخ داد. یکی اطراف مجتمع کوهپایه و آن یکی در شهر زیبا.

مجددا در سال ۹۵ یک تانکر ۳۲ هزار لیتری در میدان دوم شهران واژگون شد و شاید بخت با شهرانی‌ها یار بود که بنزین‌ها روانه فضای سبز شد و درختانش را برای همیشه خشک کرد، اما نکته اینجاست که این بخت قرار نیست همیشه یار شهران و تهرانی‌ها باشد.

فقط کافی است یکی از تانکر‌ها یا خودرو حمل آن هنگام سوخت گیری در کنار مخازن دچار حادثه شود آنگاه با انفجار سریالی مخازن سوخت یکی پس از دیگری فاجعه‌ای بزرگ‌تر از بیروت بر سر تهران می‌آید.

زهرا صدر اعظم نوری عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به حادثه انفجار بیروت و لزوم عبرت آموزی از آن برای جلوگیری از حوادث مشابه در محیط‌های شهری، ضمن احتمال عمدی بودن این حادثه گفت: وجود مواد آتش زا و شیمیایی در محدوده‌های شهری ریسک بالایی دارد و بهتر است از این اماکن دور شوند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به فعالیت انبار نفت شهران در شمال غرب تهران و پالایشگاه نفت در جنوب تهران، تصریح کرد: خیلی خوب است که در شهر‌های بزرگ این امکانات به محیط‌هایی برده شوند که ایمنی آنجا رعایت شده و از محیط‌های مسکونی دور هستند تا اگر حادثه‌ای رخ داد، آسیب‌های آن به حداقل برسد.

او افزود: وجود پالایشگاه‌ها یا مخازن نفت در غرب تهران از جمله مواردی هستند که اگر امکان خروج داشته باشند، منطقی‌تر است.

بیروت ترکید، تهران نلرزید!/ لزوم پایان بخشی به فعالیت تاسیسات نفتی در شهرها

اصرار اعضای شورای شهر تهران و انکار مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی کم کم پای سازمان آتش نشانی به عنوان مرجع تشخیص ایمنی را هم میان بازکرد.

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر لزوم خروج انبار‌های مواد شیمیایی از شهر‌ها از جمله شهر تهران گفت: از نظر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، مکان نگهداری مواد شیمیایی، شهر نیست و هر جا که باشد ضروری است که اصول ایمنی برای آن رعایت شود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران درباره انبار‌های نفتی شهر تهران اظهار کرد: انبار‌های نفتی دارای استاندارد‌های خاص خود هستند که خوشبختانه وزارتخانه نفت هم از آن وزارتخانه‌هایی است که نظارت دقیقی دارد تا آن جایی که ما بازدید کردیم بسیاری از مسائل رعایت می‌شود، اما به طور دقیق  باید پرسید که آیا تمام سیستم‌های لازم وجود دارد یا نه موضوعی است که خودشان باید توضیح دهند.

تعدد حوادث نفتی و واژگونی تانکر‌ها در محدوده شهران خود به تنهایی نشان میدهد که تا چه میزان مسائل ایمنی رعایت می‌شود، و تا چه میزان جان و مال شهروندان از تهدید انفجار و تخریب در امان هستند.

اما نکته مهمی که در این موضوع مغفول مانده مقایسه آن با حادثه بیروت و انطباق شرایط انبار‌های نفتی شهران با انبار‌های بیروت است. آیا ایمنی انبار‌های بیروت که دچار حادثه شدند، کمتر از ایمنی انبار‌های نفتی شهران بوده است؟ اگر پاسخ این سوال را «خیر» و علت حادثه را هم عمدی بودن یا خراب کاری فرض کنیم، آن وقت به این نتیجه می‌رسیم که صرف رعایت مسائل ایمنی در انبار‌های نفتی شهران نمی‌تواند تضمینی برای بی خطر بودن آن در صورت وقوع حادثه باشد.

چنانچه به فرض محال یک حادثه خرابکاری در این انبار‌ها رخ دهد، آن وقت فقط انبار‌های نفتی و یا تاسیسات مشابه نیستند، که قربانی این خرابکاری‌ها می‌شوند، بلکه یک شهر است که به یک باره فاتحه اش خوانده می‌شود.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
اگر دولت دلسوز و عاقلی داشته باشیم
باید تمام جوانب را در نظر بگیرند
حتی اگر خدای نکرده
یک.درصد احتمال خرابکاری بدهند
باید به جای دیگری انتقال یابند
دشمن برای فرار از فشار خبری بر خوذش
دست به هر فاجعه ای میزند
Canada
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
دولتمندان ما حتما باید کشته بدهیم و سر خط
اخبار کانالهای معاند شویم که
چشمشون ببیند و گوش شون بشنود
در عیر اینصورت خوذشون را به صم و بکم و عامی زده اند
یا ذر کما بسر میبرند که
همه چیز را نادیده میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
داداش خطوط نفت وگاز و ساخت پالایشگاه یکطرف و اینکه میگویید هزینه بیشتره ممکنه بگید چرا از ابتدا این مناطق ایزوله برای توسعه شهری نمی شوند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
آره امنه جون خودت... مسئولان بيمارستان سينا اطهر هم همين رو مي گفتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
هر آنچه غربی ها نتوانستند ظرف چند سال به وسیله داعش وحشی بدست بیارن الان میخوان به وسیله فتنه و تفرقه انداختن و آشوب بهش برسن ، محور مقاومت با تمام قوا باید جلوی این جانی ها رو بگیره و حتی باید ادبشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
پدافند
آخرین اخبار