زارعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فیک‌نیوز‌ها به دنبال تضعیف ایران هستند/ باید مراقب باشیم تا گرفتار خبر‌های فیک نشویم

کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: فیک نیوزها عملیاتی را برای به ضعف کشاندن ایران دنبال می‌کنند، در نتیجه ما باید آن‌ها را بشناسیم.

سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فیک نیوز‌هایی که سعی در نا امن جلوه دادن کشورمان دارند، گفت: فیک‌ها بخشی از کارزار عملیات روانی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیک ها کاربرد اطلاعاتی دارد و نوعا توسط سرویس‌ها هدایت می‌شوند.

او افزود: متاسفانه در فضای رسانه‌ای گاهی اوقات تشخیص یک خبر فیک از یک خبر واقعی، دشوار می‌شود، چراکه فیک‌ها به لحاظ ظاهر در چارچوب رسانه عمل و از تکنیک‌های رسانه‌ای استفاده می‌کنند.

زارعی ادامه داد: مهم‌ترین مشخصه فیک نیوز‌ها دروغ پردازی است، یعنی طرح یک مسئله غیر واقعی، تبلیغ و ترویج و تبدیل آن به یک موج. به عنوان مثال در چند روز گذشته شاهد بودیم که برخی از رسانه‌ها به طور خاص بر روی اینکه حزب الله در بخش غربی بیروت انبار تسلیحاتی داشته است، متمرکز شدند و  آنقدر این خبر فیک را تکرار کردند که عده‌ای در داخل بیروت به آقای سید حسن نصرالله اهانت کنند و فضای عمومی را به سمتی بکشانند که گویا مقصر حادثه بیروت آقای نصرالله است.

کارشناس ارشد مسائل منطقه اضافه کرد: حزب الله در طول ۳۰ سال گذشته هیچ سلاح نظامی در منطقه غربی بیروت یعنی محل سکونت اهل سنت، نداشته است، ولی فیک نیوز‌ها سعی در پخش این خبر داشتند.

او افزود: فیک نیوز‌ها یک حلقه‌ای از عملیات روانی_اطلاعاتی هستند، اگر این حلقه به تنهایی مطرح باشد به جایی آسیب وارد نمی‌کند، اما نوعا این‌ها در بین احزاب، دسته ها، گروه ها، شخصیت‌ها و تیپ‌های اجتماعی نفوذ‌هایی دارند، در نتیجه این خبر‌های فیک در بستر اجتماعی می‌آید و یک جنبش اجتماعی ضعیف یا قوی پدید می‌آورند که منجر به یک سلسله قضایا و حتی تحولات می‌شود.


بیشتر بخوانید


زارعی ادامه داد: در روز‌های گذشته شاهد بودیم که یکی از افرادی که در جریان تظاهرات سال ۹۶ مرتکب چند فقره قتل شده بود و شاکی خصوصی داشت، اعدام شد، اما بی بی سی نقش یک رسانه فیک را بازی کرد و این موضوع را طوری نشان داد که یک فرد به دلیل ناراضی بودن اعدام شده است، در حالی که در همان روز چند نفر سیاه پوست در داخل آمریکا به طور علنی توسط پلیس کشته شدند، اما در هیچ رسانه‌ای نامی از آن‌ها مطرح نشد.

کارشناس ارشد مسائل منطقه تصریح کرد: باید مراقب باشیم که در بررسی رخداد‌ها و قضایا گرفتار خبر‌های فیک نشویم، همچنین رسانه‌ای مانند باشگاه خبرنگاران جوان، هم باید یک سلسله آموزش‌هایی را برای مردم در نظر بگیرد که آنها بتوانند تا حد ممکن خبر‌های درست را از نادرست  تشخیص دهند، چراکه بایستی نسبت به فیک نیوز‌ها شناختی پیدا کنیم، وگرنه هر روز از این نوع تیپ خبر‌ها داریم که مطرح می‌شود.

او با اشاره به هدف فیک نیوزها در مقابل ایران، تصریح کرد: هدف گذاری این اخبار تضعیف جمهوری اسلامی ایران است و آنها سعی دارند که تهران را ضعیف نشان دهند، درحالی که کشور ما قوی است، چراکه در غیر این صورت چگونه می توانست از تحریم‌ها جان سالم به در ببرد، هنوز بر روی مواضع اصولی خود را بایستد و زندگی مردم خود را هم اداره کند.

زارعی تاکید کرد: فیک نیوزها عملیاتی را برای به ضعف کشاندن ایران دنبال می‌کنند، در نتیجه ما باید آن‌ها را بشناسیم و بتوانیم خبر های درست را از نادرست تشخیص دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار