در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چرا باید برای ترویج پیام واقعه غدیر تلاش کنیم؟

واقعه غدیر خم مختص یک روز و زمان خاص نیست؛ باید این روز را بزرگ شمرد و در بین بزرگ و کوچک اهمیت آن را ترویج داد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، تشخیص راه درست از غلط بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا اگر راه درست را نشناسیم، به گمراهی کشیده می‌شویم. در این گزارش به این نتیجه می‌رسیم که راه درست تنها با ولایت شناخته می‌شود. به همین خاطر است که عید غدیر روز شناخت و ایمان به ولایت است.

یکی از وظایف قطعی همه ما، ابلاغ و رساندن پیام غدیر یعنی ولایت حضرت علی (ع) به دیگران است. همان طور که رسول خدا (ص) فرمودند: «فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ»؛ باید این پیام را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.

چرا باید غدیر را بزرگ شمارد و هر روز به آن اهمیت داد

در این زمینه گفت‌وگویی با حجت الاسلام حائری زاده داشته ایم که در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام سید مهدی حائری زاده سخنران و کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دلیل اینکه چرا باید واقعه غدیر را بزرگ بشماریم و این روز بزرگ را منحصر به یک روز نکنیم، گفت: ما وظیفه داریم غدیر را بزرگ بشماریم و از هر فرصتی برای تبلیغ و صحبت در مورد آن استفاده کنیم.


بیشتر بخوانید


وی توضیح داد: اگر واقعه غدیر را منحصر به یک روز منحصر کنیم، به مرور زمان فقط به یک مناسبت تبدیل می‌شود؛ این در صورتی است که واقعه غدیر تماماً درس است و درس‌های بزرگی در آن نهفته است.

چرا باید غدیر را بزرگ شمارد و هر روز به آن اهمیت داد

این کارشناس مذهبی به آیه‌ای از قرآن اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه ۱۲۰ سوره هود می‌فرمایند «وَکُلًّا نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ ۚ وَجَاءَکَ فِی هَٰذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِکْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِینَ»، ما از هر یک از سرگذشت‌های انبیا برای تو بازگو کردیم، تا به وسیله آن، قلبت را آرامش بخشیم و اراده‌ات قوّی گردد و در این (اخبار و سرگذشت ها) برای تو حقّ و برای مؤمنان موعظه و تذکّر آمده است. یکی از دلایلی که واقعه غدیر را نباید به یک روز منحصر کرد، همین آیه است.

چرا باید غدیر را بزرگ شمارد و هر روز به آن اهمیت داد
حجت الاسلام حائری زاده ادامه داد: با توجه به این آیه به چهار دلیل ما باید واقعه غدیر را بزرگ بشماریم؛ اولین دلیلی که به آن اشاره شد این است که دلمان قرص شود و آزار و اذیت‌های دیگران را تحمل کنیم؛ زیرا در این مسیر انبیا و اولیا هم بسیار اذیت شدند و سختی کشیدند.

وی دومین دلیلی که باید غدیر را بزرگ بشماریم، تشخیص حق از باطل بیان کرد و گفت: در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم که اهل بیت محور وحدت هستند و اختلافات و پراکندگی‌ها را به وحدت تبدیل می‌کند. حال اگر مردم در آن زمان بر محور امیرالمومنین (ع) اجتماع می‌کردند، هرگز شاهد چنین شکاف‌هایی بین مسلمین نبودیم. تمام مشکلات از تشخیص ندادن حق و باطل ایجاد شد.

چرا باید غدیر را بزرگ شمارد و هر روز به آن اهمیت داد

حجت الاسلام حائری زاده تصریح کرد: اهمیت غدیر در انتقال ولایت از پیامبر به امام و یا از یک امام به امام دیگر است. اینجا، لغزشگاه خطرناک امت است. در چنین شرایطی آزمون عمده، آزمون وحدت حول محور ولیّ زنده و ظاهر است.

او گفت: موعظه بودن غدیر دلیل بر بزرگی و اهمیت آن است؛ زیرا غدیر یک تفکر است که از امیرالمومنین (ع) شروع و به امام عصر (عج) ختم می‌شود. در واقع فریاد امامتی است که بر مبنای قرآن و نبوت ایجاد شده است.

چرا باید غدیر را بزرگ شمارد و هر روز به آن اهمیت داد

این کارشناس مذهبی عبرت را آخرین آموزه از غدیر معرفی کرد و توضیح داد: آخرین دلیلی که باید به غدیر اهمیت دهیم و آن را بزرگ بشماریم، عبرت گیری است. اگر خواص سکوت نمی‌کردند، قطعاً مردم بر محور امیرالمومنین وحدت می‌کردند و این همه اختلاف بین مسلمین و حتی مردم جهان ایجاد نمی‌شد.


بیشتر بخوانید


حجت الاسلام حائری زاده ادامه داد: شخصی که به واقعه غدیر اهمیت دهد و آن را بزرگ شمارد و عبرت بگیرد، امروز پشت سر ولایت فقیه حرکت می‌کند و از آن تبعیت می‌کند؛ زیرا غدیر از امیرالمومنین شروع و به حضرت مهدی (عج) ختم می‌شود و امروز نیز در دوران غیبت بحث ولایت فقیه مطرح است که همان امتداد غدیر است.

چرا باید غدیر را بزرگ شمارد و هر روز به آن اهمیت داد

وی با اشاره به وجوب عبرت گیری از واقعه غدیر در پایان گفت: عبرت نگرفتن از واقعه غدیر یعنی بازگشت به عقب و حفظ نشدن میوه غدیر خم که همان ولایت امیر مؤمنان (ع) است. بازگشت به عقب، به این معناست که احکام شرع دستاویز خواسته‌های فردی شده و صراط الهی طی نشود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ولایت فقیه ، غدیر خم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار