عزاداری ماه محرم با در نظر داشتن حفظ سلامتی مردم برگزار می شود

استاندار گیلان گفت:مراسم عزاداری ماه محرم امسال با در نظر داشتن حفظ سلامتی مردم برگزار و همدلی ملی بار دیگر در ایام محرم جلوه گر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ارسلان زارع ، استاندار گیلان در نشست با نمایندگان هیات‌های مذهبی استان و فرمانداران با تأکید بر ضرورت فضا آرایی معابر عمومی متناسب با ایام محرم و نیز پوشش مناسب رسانه‌ای سوگواری‌ها با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، گفت: مراسم عزاداری ماه محرم امسال با در نظر داشتن حفظ سلامتی مردم برگزار و وحدت و همدلی ملی بار دیگر در ایام محرم جلوه گر می‌شود.

او افزود: همیاری اقشار مختلف مردم با تصمیمات ستاد ملی مدیریت کرونا، نشان داد که در سایه همدلی و انسجام می‌توانیم بر دشواری‌ها غلبه کرده و از سخت‌ترین تهدید‌ها و مشکلات، عبور کنیم.

استاندار گیلان گفت: در جریان مقابله با کرونا به دلیل آنکه همه مردم، نخبگان، دانشگاهیان، روحانیان، فرهنگیان، ائمه جمعه، هنرمندان و مسئولان در کنار یکدیگر بودند؛ موفق شدیم مشکلات را پشت سر بگذاریم به گونه‌ای که همراهی مردم برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی و نقش آفرینی گروه‌های مردمی به ویژه فعالان جهادی در تأمین اقلام مورد نیاز مردم و کمک به مدیریت بیماری، نمایشی ماندگار از همبستگی در تاریخ ایران است.

زارع  با بیان اینکه تدابیر دولت جمهوری اسلامی و نظام مردم سالار دینی ایران مورد توجه سازمان‌های جهانی از جمله سازمان بهداشت قرار گرفت؛ انسجام و همدلی را از مهمترین دستاورد‌های کسب شده از همان روز‌های آغازین شیوع کرونا در کشور اعلام کرد.

او افزود: معتقدم این تجربه گرانبها و گرانسنگ، ما را مجدداً به ضرورت انسجام هدایت می‌کند؛ اینکه رو در روی یکدیگر بنشینیم و با احصاء چالش‎ها، راه‌هایی بیابیم که با در نظر داشتن مصلحت ملی، تأمین کننده منافع ملی باشد.

استاندار گیلان،  به موج نگرانی‌ها و اضطراب در جامعه به سبب شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در همین زمان گروه‌های مرجع به میدان آمدند و با الگوسازی از رفتار‌هایی مبتنی بر مواجهه عقلانی با کرونا، افقی روشن پیش روی مردم گشودند که این تجربه یادآور دوران پر افتخار دفاع مقدس است.

زارع افزود: امروز به این باور عمومی رسیده ایم که برای عبور از مشکلات باید در کنار هم باشیم؛ در حالیکه دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام اسلامی چنین می‌پنداشتند که شیوع کرونا بوجود آورنده گسست میان گروه‌های مختلف اجتماعی در ایران است.

او با بیان اینکه در  چند ماه اخیر و گسترش ویروس کرونا در کشور شاهد نزدیک‌ترین تعاملات برای رفع مشکلات ناشی از آن در جامعه بودیم، به حضور مردم در بقاع متبرکه، برگزاری نماز‌های جمعه و جماعت یا برگزاری مراسم‌های مذهبی از جمله در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: اطمینان دارم این همکاری‌ها مطابق با مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا، در ایام ماه محرم نیز استمرار خواهد داشت.

استاندار گیلان افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب به تصریح بیان کردند به تصمیمات این ستاد عمل می‌کنند؛ نشان دهنده اهمیت بخشی به سلامت مردم است و با تبعیت از رویکرد معظم له؛ گروه‌های مرجع مذهبی نیز نشان داده اند که مسائل مردم برای آنان بسیار با اهمیت است و در عین حال به نظر متخصصان امر نیز اعتماد دارند.

 زارع  گفت: تأکید پیوسته این نکته که باید با برگزیدن سبک زندگی متناسب با شرایط کرونا، الگو‌های جدید رفتاری در پیش گرفته شود؛ شامل همه شئون و سوق دادن مسیر زندگی برای تحول در الگو‌های ثابت روزمره است.

 او افزود: معتقدم باید گروه‌های مرجع با زبان مردم، با آنان سخن بگویند و شرایط را به درستی و مبتنی بر حقیقت تبیین کنند تا با همراهی یکدیگر بتوانیم از این مرحله حساس و سخت عبور کنیم.

استاندار گیلان به تجربه ماه‌های گذشته و نیز برگزاری مناسبت‌های مذهبی در این ایام اشاره کرد و گفت: این تجربیات نشان می‌دهد چنانچه موضوعات و دغدغه‌ها را برای مردم تبیین کنیم، شاهد بالاترین سطح همکاری‌ها از سوی آنان خواهیم بود و این، یک نعمت است که مردمانی با سطح فرهنگ و درک بالا داریم.

 زارع با اشاره به ورود مسافران و گردشگران به استان، بر لزوم انجام اقدامات ترویجی و اقناعی از سوی گروه‌های مورد اعتماد مردم و فعالان اجتماعی و فرهنگی برای جلوگیری از سفر‌های غیرضروری تاکید کرد.

او به درپیش بودن ایام سوگواری ماه محرم اشاره کرد و افزود: در کنار رعایت دستورالعمل صادرشده از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم به ویژه تأکیداتی که در خصوص نذورات مردمی در این ایام مقدس و پرفضیلت انجام شده؛ پویش‌هایی همچون نذر ماسک در فضای مجازی راه اندازی شده که متناسب با نیاز‌های امروز در جامعه، می‌تواند راهگشا باشد.

استاندار گیلان همچنین به برگزاری پویش ایران همدل که همزمان با عید غدیر خم برای کمک به خانواده‌های نیازمندان آغاز شده؛ اشاره و از آن به عنوان فرصت دیگری برای نمایش انسجام ملی یاد و ابراز امیدواری کرد با تلاش جمعی در پویش "من ماسک می‌زنم " نیز گیلان از استان‌های پیشتاز باشد.

زارع افزود: دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا، هم برای سلامتی مردم و هم عزاداری، اهمیت قائل هستند و به بیان امروز رئیس جمهوری؛ در این خصوص رویکرد اعتدالی در پیش گرفته به این معنا که عزاداری و سلامت مردم قابل جمع است و تنها باید اطلاع رسانی و اقناع سازی شود.

او بر لزوم آگاهی بخشی به مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی تاکید کرد و گفت: لازم است از ظرفیت رسانه‌ها بویژه فضای مجازی، برای انجام این مهم استفاده کرده و نیز آگاه سازی‌های کافی انجام گیرد.

استاندار گیلان فضاآرایی محیطی متناسب با ایام محرم را مورد تاکید قرار داد و به فرمانداران، شهرداران و بخشداران تاکید کرد نسبت به این مهم توجه جدی داشته باشند.

زارع با تأکید بر پوشش رسانه‌ای مناسب عزاداری‌ها و نشان دادن جلوه‌های وحدت و انسجام مردم با وجود رعایت دستورالعمل های بهداشتی افزود: لازم است با ارائه محتوای مناسب و نشان دادن جلوه‌های زیبا از عزاداری به سبک و سیاقی متناسب با شرایط امروز کشور در رسانه ملی، مطبوعات و فضای مجازی؛ بار دیگر توطئه دشمنان را نابود کنیم.

او همچنین تصریح کرد: انتظار دارم هیات‌های مذهبی و مداحان استان در حمایت از اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، بیانیه‌ای تنظیم و در اولین نماز جمعه این هفته قرائت شود تا مشخص گردد که گیلان در تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب، پیش قراول است و می‌توان دستورات ستاد ملی را بومی سازی کرده و حسب شرایط موجود به مرله اجرایی گذاشت.

در این نشست فرمانده سپاه قدس استان، مدیران کل تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و صدا و سیمای مرکز گیلان، معاونان بهداشتی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان و نیز فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه راه کارها و اقدام های  مرتبط با ایام محرم و ضرورت توجه به دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا را بیان کردند.

 

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.