نبود مرکز تخصصی پخش کتاب یکی از بزرگترین مشکلات

مدیر انتشارات سرانه گفت : چاپ و نشر کتاب با مشکلات و مسایل متعددی روبرو است. بزرگترین و اصلی‌ترین مشکل از کتاب نخواندن و پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مرادی مدیر انتشارات سرانه گفت : چاپ و نشر کتاب با مشکلات و مسایل متعددی روبرو است. بزرگترین و اصلی‌ترین مشکل از کتاب نخواندن و پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه است. نیازی نیست اینجا به میزان تفاوت میان سرانه مطالعه در ایران و سایر کشور‌ها بپردازیم، چون موضوع اظهرمن الشمس است. مردم ما اگر به این نتیجه برسند که با خواندن کتاب هم سطح فرهنگی جامعه را ارتقا می‌بخشند و هم وضعیت اقتصادی بهتری پیدا می‌کنند، دیگر از خریدن و خواندن کتاب نه به مثابه هزینه بلکه به چشم یک فرصت استثنایی می‌نگرند.

او گفت : اگر مردم خرید کتاب را در سبد خرید ماهیانه خود قرار دهند، چرخ صنعت چاپ و نشر کتاب به حرکت در می‌آید و اشتغال ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر هر ناشر با کمترین ظرفیت ۱۰ نفر را به کار مشغول می‌کند. ضمن این که با خواندن کتاب، دانش و اطلاعات انسان در همه زمینه‌ها ارتقا پیدا می‌کند. اکنون در هر خانواده اقلاً یکی ۲ نفر جوان دانش آموخته بیکار وجود دارد و به جای این که فکرشان را به کار بیاندازند غرولند می‌کنند. تولید کتاب یکی از راهکار‌های ایجاد اشتغال در کشور است و این تولید زمانی رونق می‌گیرد که مردم برای خریدن کتاب هزینه کنند.

مرادی افزود: علاوه بر این، مشکلاتی دیگر هم هست که همه اش ناشی از کتاب نخواندن مردم است. مثلاً در کرمانشاه چاپخانه‌ای که به صورت حرفه ­ای و با هزینه‌های معقول کتاب چاپ کند وجود ندارد. چون میزان تولید کتاب کم است و چاپخانه‌ها رغبتی به تهیه دستگاه‌های چاپ و صحافی کتاب نشان نمی‌دهند.

او افزود: به همین جهت ناشر ناچار است چاپ کتاب خود را به قم یا تهران ارسال کند که خود مستلزم تقبل هرینه‌های حمل و نقل و عدم امکان نظارت بر چاپ و کیفیت کار است. اگر مردم کتاب بخوانند، کتاب بیشتری تولید می‌شود، وقتی کتاب بیشتری تولید شود چاپخانه به کار می‌افتد و هر چاپخانه به نیروی انسانی و نفر نیاز پیدا می‌کند و این گونه بیکاری کاهش پیدا می‌کند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار