ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از نقض حقوق‌بشر در عربستان

اتحادیه اروپا از بازداشت‌های طولانی مدت حامیان حقوق زنان در عربستان سعودی انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از الجزیره، اتحادیه اروپا از نقض حقوق بشر در عربستان سعودی و بازداشت طولانی مدت حامیان حقوق زنان در این کشور انتقاد کرد.

اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما به مقامات سعودی اعلام کردیم در خصوص بازداشت طولانی مدت حامیان حقوق زنان در عربستان سعودی نگران هستیم.

اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما به دنبال هماهنگی نزدیک با سایر کشور‌های اتحادیه اروپا هستیم تا گفتگو‌ها در زمینه حقوق بشر در عربستان تقویت شود.

گفتنی است پنجاه و چهار سازمان حقوق بشری در جهان پیشتر با همبستگی با زنان مدافع حقوق بشر عربستان، از مسئولان سعودی خواستند تا آن‌ها را آزاد کند.

این سازمان‌های حقوق بشری در بیانیه‌ای تاکید کردند: این زنان به خاطر دفاع از کرامت و حقوق زنان در عربستان در معرض انواع شکنجه‌های بدنی و جنسی قرار دارند.

این سازمان‌های حقوق بشری از عربستان سعودی خواستند تا مسئولیت خود را به عنوان عضو شورای حقوق بشر انجام دهد.

این سازمان‌های حقوق بشری به مسئولان سعودی تاکید کرده بودند که "راه حل جایگزینی به جز متوقف کردن اقدامات سرکوبگرانه و وحشیانه علیه مدافعان مرد و زن حقوق بشر و نیز احترام به تعهدات بین المللی" برای عربستان وجود ندارد.

آن‌ها نگرانی شدید خود را درخصوص «گزارش‌ها درباره شکنجه و بدرفتاری با مدافعان مرد و مدافعان زن حقوق زنان در زندان‌های عربستان» ابراز و تاکید کردند که «گزارش‌های اخیر از شکنجه برخی مدافعان زن زندانی با استفاده از شوکر و شلاق و همچنین تهدید مداوم به تعرض جنسی و سایر شیوه‌های اعمال خشونت و شکنجه حکایت دارد.»

این سازمان در ادامه اعلام کردند: نقض حقوق مدافعان زن سعودی باعث شده است که «برخی از آن‌ها به خاطر حملات تشنج مداوم ناشی از شکنجه و ضرب و شتم، ناتوان از حرکت کردن یا ایستادن شوند و شهادت‌ها از تلاش یکی از زنان زندانی برای چندین بار خودکشی به منظور فرار از این عذاب‌ها حکایت دارد.»

نیمه‌های سال گذشته بود که کمپینی حقوقی برای تقویت و پاسداری از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در عربستان به راه افتاد و درپی آن، مسئولان سعودی شماری از مدافعان مرد و زن حقوق بشر را بازداشت و از تماس آن‌ها با خانواده‌ها و وکلایشان به مدت سه ماه خودداری کردند. رسانه‌های دولتی سعودی نیز برنامه شدید ترور شخصیت این حامیان حقوق بشر را در دستورکار خود قرار دادند. این مدافعان همچنان بدون هرگونه محاکمه‌ای در بازداشت به سرمی برند.

لجین الهذلول، عزیزه الیوسف، ایمان النفجان، نوف عبدالعزیز، هنون الفاسی، سمر بدوی، نسیمه الساده، امل حربی و شدن العنزی از جمله این زنان مدافع حقوق بشر زندانی هستند.

در بیانیه ۵۴ سازمان حقوق بشری آمده است: این حقوقدانان و دیگران، سابقه‌ای طولانی در دفاع از حقوق زنان در عربستان به ویژه حق رانندگی دارند و امروز با خطر محاکمه و زندان از سوی دادگاه کیفری ویژه (دادگاه مبارزه با تروریسم) به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود روبرو هستند.

عفو بین‌الملل هم اخیرا در پیامی از شاه سعودی خواست فوراً و بدون هیچ شرطی فعالان زنی را که از حدود دو سال پیش در این کشور زندانی هستند، آزاد کند.

این سازمان همچنین آزادی فوری تمامی زندانیان عقیدتی و مدافعان حقوق بشر زندانی در عربستان سعودی را خواستار شد.
درخواست‌های بین المللی برای آزادی فعالان حقوقی به دنبال درگذشت عبدالله الحامد، یک حقوقدان عربستانی در ۲۴ آوریل گذشته ارائه شد.

«لین معلوف»، مدیر پژوهش‌های خاورمیانه سازمان عفو بین الملل می‌گوید: متاثر می‌شویم که اکنون دو سال گذشته و این زنان شجاع هنوز پشت میله‌ها هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار