غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

زمانِ قاطعانه‌تر سخن گفتن با اروپا فرا رسیده است/ بازیگران اروپایی علاقمند به حرکت در حالت ابهام هستند

کارشناس مسائل اروپا گفت: بازیگران اروپایی ابهام سازی هدفمند در هر مذاکره و در هر پرونده از جمله برجام را یکی از تاکتیک‌های خود می‌دانند.

حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اینکه معاون وزیر خارجه روسیه از برگزاری محتمل کمیسیون مشترک برجام به طور حضوری در آینده نزدیک خبر داد، گفت: نشست‌های کمیسیون مشترک برجام یک امر روتین و قابل پیش‌بینی است و زمان انعقاد توافق هسته‌ای ایران و اعضای ۱+۵، مقرر شد که به مدیریت ریاست بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در آن زمان خانم موگرینی و اکنون آقای جوزف بورل، جلساتی را برگزار کنند با اعلام اینکه مواضع طرفین و نقاط اختلافی مطرح و راهکار‌هایی برای حل و فصل آن‌ها سنجیده شود و آنچه اخیرا مقامات روسی هم اعلام کردند، مصداق یک نشست اضطراری نیست.

او افزود: در نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام بیشتر طرفین توافق هسته ای وضعیت موجود را اعلام و توصیف کردند و  جمهوری اسلامی ایران هم دوباره بر بدعهدی و بی تفاوتی اتحادیه اروپا نسبت به حفظ منافع ایران تاکید کرد.

غفاری ادامه داد: اتحادیه اروپا در نشست گذشته برجام خیلی صریح اعلام کرد که به دلیل فشار‌های آمریکا قدرت بیشتری برای اینکه منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام را ندارد و حتی طرف‌های اروپایی به توجیه همکاری خود با آمریکا بر سر موضوعاتی مانند فعالسازی مکانیسم ماشه و بحث‌هایی در خصوص بحث تحریم تسلیحاتی ایران پرداختند.

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: نشست آتی کمیسیون مشترک برجام  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه  اولا به اکتبر یعنی پایان تحریم تسلیحاتی ایران نزدیک می‌شویم و در اینجا طرف اروپایی ناچار است که مواضع خود را رسما و صریحا در این خصوص اعلام کند، لذا بازیگران اروپایی معمولا به حرکت در حالت ابهام علاقمند هستند و ابهام سازی هدفمند در هر مذاکره و در هر پرونده از جمله برجام را یکی از تاکتیک‌های خود می‌دانند، بنابراین طرف اروپایی در نشست پیش رو به دلیل نزدیکی به زمان اتمام تحریم تسلیحاتی ایران مجبور است، موضع رسمی و علنی خود را در این مورد اعلام کند.


بیشتر بخوانید


ایران بر روی اینکه چه کسی در کاخ سفید باشد، حساب باز نکرده است

او با اشاره به انتخابات پیش رو آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود بر روی اینکه چه کسی در کاخ سفید باشد، حسابی باز نکرده و نباید هم باز کند، اما طرف اروپایی این مسئله برایش اهمیت دارد، یعنی طرف اروپایی کاملا به یک متغیری وابسته به جریان قدرت در واشنگتن تبدیل شده است. در چنین شرایطی طرف اروپایی قطعا طرح‌ها و پیشنهاداتی را ارائه خواهد داد و نکاتی را ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح می‌کند، اما جمهوری اسلامی ایران و خصوصا وزارت امور خارجه کشورمان که مذاکرات را در دست دارد، باید بر خطوط قرمزی مانند بی تاثیر بودن انتخابات واشنگتن بر مطالبات ایران تاکید کند.

غفاری ادامه داد: دستگاه دیپلماسی کشورمان باید بر متعهد بودن اتحادیه اروپا تاکید کند، چراکه طرف اروپایی در اینجا طرف تعهد است نه طرف واسطه گر، در حالی که  اروپایی‌ها طی چندین دور مذاکرات کمیسیون مشترک برجام از طرف متعهد خارج شدند و به یک طرف واسطه گر تبدیل شدند یعنی پیشنهاداتی را مطرح می‌کنند تا به قول خودشان رضایت آمریکا را تامین کنند و از آن طرف هم یک امتیاز بسیار کوچک و نسبی را هم به ایران دهند، در صورتی که تهران آن را قبول نکرده و قبول نخواهد کرد.

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان طرفی که محق است که تحریم‌های تسلیحاتی آن در ماه اکتبر تمام شود و از مزایای برجام بهره‌مند شود، باید در مقام طرف مطالبه‌گر و در مقام طرفی که دست برتر را در مذاکرات دارد از اروپا طلب شفافیت کند و عواقب و تبعات هرگونه تصمیم اتحادیه اروپا در نشست آتی که برگزار خواهد شد را بر عهده و گردن خود طرف‌های اروپایی بگذارد.

او افزود: زمانِ قاطعانه‌تر سخن گفتن با طرف اروپایی فرا رسیده است و  ان‌شاءالله دیپلمات‌های ما هم بتوانند آن را لحاظ و کاملا رعایت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار