اجرای طرح مرتعداری در شهرستان میامی

در سال جاری برای ۱۵ سامانه از مراتع شهرستان میامی طرح مرتعداری با مشارکت بهره برداران تهیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمد علی رضایی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان جنگل‌ها انجام طرح ۹ در ۹۹ و تهیه طرح مرتعداری و مدیریت مراتع یکی از اهداف طرح مذکور است ، گفت: این شهرستان نیز طی تعهدات از سوی اداره کل متبوع ۱۵ سامانه از مراتع شهرستان میامی دارای طرح مرتعداری می‌گردند.

او افزود: مراتع به عنوان منابع ارزشمند طبیعی از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی دارای اهمیت بسیاری هستند که علاوه بر منابع تأمین غذای دام دارای کارکرد‌های متعددی از قبیل حفظ آب، خاک و بستری مناسب برای تولید و پرورش گیاهان داروئی و صنعتی هستند، که ضرورت ایجاب می‌کند، برای حفظ این منابع و بهره وری بیشتر از آن طرح هائی همچون طرح‌های مرتعداری با رویکرد اقتصادی و احیائی و اصلاحی در مراتع اجرا شود.

محمد علی رضایی ابراز داشت: طرح‌های مرتعداری از جمله ابزار‌های مدیریتی جهت افزایش کمی و کیفی مراتع به شمار می‌آید که پس از تهیه توسط مجریان عملیات اصلاحی و احیائی با نظارت انجام می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی تصریح کرد: در طرح‌های مرتعداری به تمامی جنبه‌های یک اکوسیستم مرتعی یعنی آب، خاک و پوشش گیاهی توجه شده و در تهیه طرح‌های مرتعداری نکاتی مانند ظرفیت چرای مجاز مراتع در شرایط موجود، استعداد‌های مرتع از لحاظ افزایش تولید، اراضی مستعد کشت جهت علوفه کاری، دام موجود در مرتع و... در نظر گرفته می‌شود.

او عنوان کرد: با توجه به سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در زمینه تعادل دام و مرتع باید اصلاحاتی در طرح‌های مرتع داری انجام دهیم و طرح‌های خود را با رویکرد طرح‌های تلفیقی، تهیه کنیم تا دامدار فقط متکی به تامین علوفه دام از مراتع نباشد بلکه از سایر کاربری‌های مراتع مانند توسعه گیاهان دارویی، آبزی پروری، پرورش زنبور عسل، گردشگری نیز استفاده کند تا تعادل لازم در این زمینه برقرار شود.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.