راسته‌های اصلی و فرعی بازار زنجان مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت:راسته‌های اصلی و فرعی بازار تاریخی زنجان مرمت می ­شود.

راسته‌های بازار زنجان به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: بازار تاریخی زنجان از قدیمی‌ترین مراکز تجاری و اجتماعی شهر زنجان محسوب می‌شود و طی سال‌های متمادی، مرمت راسته‌های بازار تاریخی زنجان در قالب فاز‌های مختلف انجام‌گرفته و  طی امسال نیز فاز جدید این پروژه آغاز شده است.
 
او افزود: امسال هم با پیگیری این اداره کل و مساعدت و مشارکت بازاریان طی بررسی‌های کارشناسانه برای مرمت اضطراری بخشی از راسته‌های آسیب‌دیده این بازار اعتبار لازم تأمین‌شده است.

ارجمند ادامه داد: بر اساس سرفصل‌های مرمتی تعریف‌شده، اقدامات استحکام‌بخشی پایه‌ها و دیوارها، ساماندهی کف محوطه‌ها، ترمیم گنبد‌های فروریخته طاق‌ها و تویزه‌ها، سبک‌سازی طاق‌ها، عایق‌بندی، مرمت‌های موضعی در زیر پایه‌ها و دیگر اقدامات مرمتی اجرا می‌شود.

او اظهار کرد: جذب مشارکت مالکین و بهره‌برداران بنا‌های تاریخی در عملیات‌ها و پروژه‌های مرمتی به‌منظور افزایش حس تعلق آن‌ها و حفاظت و صیانت از آثار تاریخی از اهداف و اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی است.
 
ارجمند گفت: بازار تاریخی زنجان یکی از مجموعه‌های تاریخی ارزشمند و پویا در قلب تجاری شهر است و از نظر ساماندهی، حفاظت و مرمت همواره موردتوجه این اداره کل بوده است.

طبق اسناد و متون تاریخی ساخت آن در سال ۱۲۰۵ هجری قمری در دوران حکومت آقا محمدخان قاجار آغاز و به سال ۱۲۱۳ هجری قمری مقارن حکومت فتحعلی شاه قاجار پایان پذیرفته است و در دوره‌های بعد نیز به بنای آن افزوده شد، ازجمله ساخت چندین سرا، مسجد، گرمابه و… مجموعه بازار بالا مشتمل بر بازار قیصریه، بازار بزازها، حجت‌الاسلام، امامزاده و عبدالعلی بیک است.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.