رسولی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

راه آهن اردبیل به زودی تکمیل می شود / ضرر هزار میلیارد تومانی شرکت های حمل و نقل ریلی از کرونا

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: راه آهن اردبیل به احتمال زیاد تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

سعید رسولیسعید رسولی مدیرعامل راه آهن و معاون وزیر راه وشهرسازی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با پیش فروش بلیت قطار در شرایط کرونایی کشور گفت: شرکت راه آهن، رتبه اول در رعایت پروتکل ها و دستور العمل های بهداشتی را دارد به طوری که در رابطه با رعایت دستور العمل های بهداشتی مورد تقدیر وزارت بهداشت و اتحادیه های بین المللی راه آهن قرار گرفته است.

او ادامه داد: راه آهن موفق به طراحی سامانه ای شده که در هر کوپه ۴نفره تنها برای ۲ نفر بلیت صادر می کند و افراد در صورتی که خانواده و یا هم نام باشند می توانند در کوپه های ۴نفره حضور پیدا کنند.


رسولی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق تقاضای افزایش بلیت قطار داشتیم، افزود: در هر صورت شرکت راه آهن ملزم به رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی است و برای رعایت نکات بهداشتی علاوه بر آنکه در مبدا و مقصد قطارها به صورت کامل ضدعفونی می‌شوند، درب  کوپه ها هم پلمب شده و توسط خود مسافران بازگشایی می‌شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه هم اکنون ممنوعیت سفر در کشور وجود ندارد ادامه داد: شرکت راه آهن با رعایت تمامی نکات بهداشتی  سفرها را انجام می دهد.

ضرر و زیان شرکت های حمل و نقل از کرونا

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه نوک پیکان آسیب های اقتصادی ناشی از کرونا، شرکت راه‌آهن بوده است افزود: در حوزه‌های اقتصادی، شرکت های حمل و نقل بیشترین آسیب را از کرونا دیده اند به طوری که همان وهله اول شرکت های راه آهن استرداد ۱۰۰ درصدی بلیت ها را  قبول کردند و این اقدام باعث شد که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کنند.

رسولی تصریح کرد: هم اکنون از محل کاهش تقاضای سفر حدود هزار میلیارد تومان ضرر به شرکت های حمل و نقل ریلی وارد شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در این شرایط و فشارهای اقتصادی، فعالیت گسترده ای را انجام دادیم و از سوی دیگر هیچ کدام از نیروهای خود را تعدیل نکرده ایم افزود: با توجه به هزینه‌های بسیار زیادی که در این بخش وارد شده اما هیچ کارگر و یا کارمندی را اخراج نکردیم و حقوق آن ها در زمان مقرر پرداخت شده است.

او یادآور شد: دولت هم خوشبختانه تسهیلاتی را برای جبران بخشی از زیان های شرکت های حمل و نقل در نظر گرفته که این خود می‌تواند نقش موثری در بهبود شرایط اقتصادی شرکت های حمل و نقل داشته باشد .

آخرین جزئیات راه آهن اردبیل

مدیر عامل شرکت راه آهن در مورد خط راه آهن اردبیل هم گفت : این پروژه با جدیت در حال انجام است و چندی پیش هم بازدید مشترکی با حضور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور داشتیم . با توجه به اینکه این پروژه یکی از سخت ترین پروژه های ریلی به دلیل تونل هایی که در طول این مسیر وجود دارد به شمار می رود اما امیدواریم در آینده نزدیک و به احتمال زیاد تا پایان امسال شاهد بهره‌برداری آن باشیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: مردم شهر اردبیل برای افتتاح این راه آهن تابلوی روز شمار نصب کرده‌اند و هر کس به دنبال توسعه راه آهن باشد نشان دهنده آن است که مسائل اقتصادی و توسعه ای را متوجه است. افتتاح این راه آهن، ارزش زیادی به ویژه در حوزه باری و ترانزیتی برای کشور به همراه دارد.

توسعه ظرفیت تولید شرکت های واگن سازی

رسولی با اشاره به اینکه حمل و نقل برون شهری با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور همچنان پر قدرت فعالیت خود را ادامه می دهد گفت: هم اکنون تمامی کارخانجات واگن سازی توانستند از ظرفیت های خالی خود استفاده کنند .

رسولی توضیح داد: واگن سازی پارس سال ها با مشکلات بسیار زیاد و رکود سنگین روبرو بوده اما سال گذشته در جلسه ای با حضور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد  رکورد تولیدات ۲۰ سال گذشته را شکسته است و امسال هم اعلام کرد که ما برای اولین بار از مشتریان خود طلبکار هستیم این در حالی است که همواره شرکت‌‌های واگن‌سازی بدهکار بوده اند.

مدیر عامل شرکت راه آهن اظهار کرد: اقدامات بسیار خوبی در این بخش صورت گرفته به طوری که در ۱۴ خرداد ماه جلسات خوبی با شرکت‌های واگن‌سازی از جمله واگن سازی پارس برگزار کردیم و در آن جلسه از این شرکت‌ها درخواست شد که واگن های فرسوده خود را بازسازی کنند .

او یاد آور شد: مقرر شد که از ۶۱۴ واگن فرسوده،  ۳۰۰ دستگاه توسط شرکت واگن سازی پارس و سایر شرکت ها بازسازی و مابقی آن ها اسقاط و به شرکت ذوب آهن واگذار شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: هم اکنون تمامی این واگن های فرسوده به شرکت های واگن سازی اعزام شده و این شرکت‌ها از همان پانزدهم خرداد اقدامات در رابطه با بازسازی را شروع کردند.

رسولی اضافه کرد: توسعه ظرفیت  شرکت های واگن سازی در افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی کشور بسیار موثر بوده است.

هماهنگی راه آهن با شهرداری ها برای توسعه قطارهای حومه ای

رسولی با اشاره به اینکه مسئله مترو و قطارهای حومه‌ای و هماهنگی آن ها یک بحث فنی است و به هیچ  عنوان اختلافات سلیقه‌ای در بین نیست ادامه داد: باید دستگاه ها به لحاظ فعالیت با یکدیگر هماهنگ شوند و خوشبختانه راه آهن با شهرداری به تفاهم رسیده است.

او تاکید کرد: اتصال راه آهن به شبکه ریلی باعث افزایش کیفیت در این بخش می شود و این اقدام در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد چراکه رفت و آمد در این حوزه برای مسافران بسیار سخت است به طور مثال زمانی که قطار از هشتگرد وارد ایستگاه تهران شود، مسافر مجبور است مجدد مسافتی را طی کرده و وارد مترو شود که این جابه جایی ها برای مسافران سخت است.

او یاد آور شد: در همین رابطه همکاری های خوبی با شهرداری تهران انجام شده به طور مثال مسیر ایستگاه تهران و جوانمرد قصاب به یکدیگر متصل شده و به زودی ایستگاه گالری تهران هم که به قطار حومه ای متصل می شود، به بهره برداری می رسد همچنین در شهر مشهد هم بنا داریم این اتصال را انجام دهیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در رابطه با زیبا سازی و محوطه سازی اطراف شهرها یک کار گروه جهادی و بهره‌وری ایجاد شده  است ، افزود: با توجه به اینکه ایجاد دیوار صوتی در تمامی حریم های شهری نیازمند اعتبارات بسیار زیادی است بنابراین با اولویت در برخی از پروژه ها این اقدام را انجام داده ایم .

او درباره خارج شدن مسیر قطارهای شهری از داخل شهرها هم گفت: در دولت های قبل برخی از این طرح ها اجرایی شده به طور مثال ایستگاه راه آهن شیراز در صدرا و یا ایستگاه تهران-همدان که در ۱۴ کیلومتری همدان قرار دارد و همچنین ایستگاه تهران-رشت ساخته شده که اجرای آن باعث ایجاد مشکلاتی برای مسافران برای رسیدن به داخل شهرها شده است .

مدیر عامل راه آهن تاکید کرد: ایستگاه ها باید در داخل شهرها باشند و این طرح در تمامی دنیا وجود دارد و ما به هیچ عنوان برنامه ای برای این اقدام نداریم.

رسولی افزود: در منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران ایستگاهی که از تهران به سمت تبریز می رود از طریق تونل راه آهن هدایت می شود و مقرر شد اراضی بالای این تونل در اختیار شهرداری قرار بگیرد و خوشبختانه تفاهم نامه ای هم برای اجرای این پروژه منعقد شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: حمل ونقل ، قطار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۱۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
به نام خدا.بهره برداری ازراه اهن اردبیل تاپایان سال امکانپذیرنیست.هنوززیرسازی ان تمام نشده
France
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
از راه آهن میانه به بستان آباد چه خبر
فقط الکی افتتاح شد ؟؟
چرا مسافر گیری نمیشه ؟
France
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
تلوزیون یه گزارش تهیه کرد بابت اینکه در هواپیما هم فاصله ای اجتماعی رعایت میشه و صدعفونی
نه تنها فاصله ای در کار نبود کیپ تا کیپ مسافر گرفته بود
وای به حال قطار که اصلا باور کردنی نیست که یه کوپه رو به دونفر بدن
آخرین اخبار