نقشه راه بازار تجاری افغانستان با ایران/ بررسی فرصت‌ها و چالش‌های تجاری

با توجه به اهمیت بالای افغانستان در توسعه صادرات غیر نفتی کشور و سایر اشتراکات با ایران ضروری است موانع و مشکلات تجارت با این کشور مرتفع گردد.

رضا عباسی کارشناس مسائل اقتصادی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: افغانستان با اتصال شش کشوری که با آن‌ها مرز مشترک دارد «پاکستان، چین، ایران، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان» در حال حرکت به سوی مسیر‌های درست جهت تبدیل شدن به یک کشور استراتژیک در منطقه به لحاظ جغرافیایی و اقتصادی و ژئوپولتیکی است.

او افزود: با توجه به اهمیت بالای افغانستان در توسعه صادرات غیر نفتی کشور و اشتراک های مهم فرهنگی، مذهبی، آداب و رسوم، زبان و کیلومتر‌ها مرز مشترک، ضروری است تصمیم سازان دولتی نگاه ویژه‌ای نسبت به این کشور داشته و تلاش نمایند موانع و مشکلات تجارت با این کشور مرتفع گردد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: افغانستان بیشترین میزان صادرات را به دو کشور پاکستان و هندوستان دارد، این در حالی است که تراز تجاری این کشور با پاکستان تقریبا برابر و با کشور هندوستان این نسبت مثبت ۷۰ به سمت طرف هندی می‌باشد.
 

بیشتربخوانید


عباسی بیان کرد: براساس آمار‌های سازمان تجارت جهانی افغانستان بیشترین‌ میزان واردات را از کشورمان دارد.

او تصریح کرد: ایران (۱۷ درصد)، چین (۱۵)، پاکستان (۱۴)، قزاقستان (۱۰ درصد)، ازبکستان (۷ درصد)، ترکمنستان (۵ درصد) و هندوستان (۴ درصد) به ترتیب بیشتری نقش را در میان کالا‌های وارداتی کشور افغانستان داشته‌اند.

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: مواد غذایی شامل آرد، برنج، میوه، مرکبات، رب گوجه فرنگی، آبمیوه جات، کنسروجات، قیر و نفت و مشتقات نفتی، انواع سنگ‌های معدنی، سیمان و گچ، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، پلاستیک و محصولات پلاستیکی عمده کالا‌های وارداتی افغانستان از کشورمان می باشند.

عباسی اظهار کرد: تراز تجاری ایران با کشور افغانستان همواره یک طرفه مثبت بوده است، و خواسته طرف افغان همیشه فرصت سازی برای بروز و حضور کالا‌های این کشور در بازار کشورمان بوده تا منافع تجاری این کشور هم در حوزه صادرات به کشورمان محقق گردد.
 
او افزود: در صورتی که مشکلات جزئی و چندین ساله از مسیر تجارت خارجی این دو کشور مرتفع گردد شاهد افزایش مبادلات  خواهیم بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی ازین چالش ها، ادامه داد: صفوف سنگین خودروهای حمل بار پشت گمرگات هر دو کشور که روند ترخیص کالا را زمانبر می سازد، تبادلات ترانزیتی اندک بین دو کشور، تاخیر در راه اندازی راه آهن خواف _ هرات، مشکلات در حوزه صرافی ها و تبادلات پولی، مشکلات روادید تجار دو کشور، فعالیت اندک بازارچه های مرزی طرف افغان، نبود توازن در تراز تجاری و تمرکز عمده کالاهای صادراتی ایرانی در ۲ استان فراه و هرات که باعث شده در سایر استان های افغانستان نظیر کابل ، قندهار و بدخشان فرصت حضور را از دست بدهیم.

انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.