وجود کانون‌های بیماری تب ۳ روزه در خوزستان

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از وجود کانون‌های بیماری تب ۳ روزه در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: بیماری تب ۳ روزه مختص گاو و گاومیش است و در حال حاضر با توجه به تغییرات جوی و سبب‌شناسی بیماری، کانون‌هایی از این بیماری میان دام‌ها در استان وجود دارد.

او با بیان اینکه بیماری تب ۳ روزه به هیچ عنوان بین انسان و حیوان مشترک نیست افزود: در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و متعاقب آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان بروز می‌کند و این بیماری گذرا بوده و قابل‌درمان است.

کنارکوهی عنوان کرد: واکسیناسیون به‌عنوان تنها روش مؤثر کنترل BEF در دنیا مطرح بوده و واکسن فعلی واکسن ویروس غیرفعال شده تب۳ روزه است که در حال حاضر در استان موجود است و با توجه به شدت گرمای هوا و همچنین رطوبت بالا و ازدیاد حشرات ناقل امکان رخداد بیماری وجود دارد و تنها راه انتقال محتمل بیماری از طریق نیش ناقلان است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: انجام واکسیناسیون در ۲ نوبت قبل از شروع فصل گرما در دام‌های شیری و استقبال از واکسیناسیون به موقع، رعایت بهداشت دام و سم‌پاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها برای از بین بردن ناقلان، از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و ایجاد امکانات برای رفاه دام (دستگاه خنک‌کننده) نیز از دیگر اقدامات مؤثر است.


بیشتر بخوانید

این مقام مسئول ادامه داد: پایش و مراقبت بیماری از سوی اکیپ‌های شهرستانی به صورت روزانه، آموزش و ترویج دامداران، برگزاری جلسات با اتحادیه‌های دامداران و توزیع سم بین دامداران روستایی از جمله اقدامات است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.