آذربایجان شرقی پنجمین تولید کننده محصولات کشاورزی در کشور

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان به عنوان رتبه پنجم تولید محصولات کشاورزی در کشور مطرح است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،بی پروا  مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بر اساس آمار سال ۹۷، آذربایجان شرقی دارای ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ هکتار باغات درختان مثمره است که معادل ۴.۱۸ درصد سطح کل باغات کشور و ششمین استان از این نظر محسوب می‌شود.

او افزود: از عمده تولیدات باغی استان می‌توان به میوه سیب با سطح بارور ۳۲ هزار و ۱۲۹ هکتار، میوه انگور با سطح بارور ۱۷ هزار و ۵۲ هکتار، میوه زردآلو با سطح بارور ۱۱ هزار و ۱۱۸ هکتار، بادام با سطح بارور ۹۲۶۱ هکتار و میوه گردو با سطح بارور ۸۹۰۴ هکتار اشاره کرد.

او گفت: آذربایجان شرقی در تولید زردآلو دارای رتبه اول و در تولید سیب، بادام، گوجه و آلو، توت، سماق، زغال اخته، آلبالو و سنجد دارای رتبه دوم در کشور بوده و جایگاه ویژه‌ای را در بخش کشاورزی بر عهده دارد.

بی پروا گفت: همچنین استان در تولید انگور و گلابی در رتبه سوم و تولید محصولاتی، چون گردو، گیلاس، فندق و گل محمدی در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

او در خصوص آخرین وضعیت باغات گوجه و آلوی استان که محصول پرطرفدار تابستان بوده و این روز‌ها موقع برداشت آن است، گفت: آذربایجان شرقی با دارا بودن ۳۰۹۴ هکتار باغ سطح زیر کشت گوجه و آلو و تولید سالانه بیش از ۲۵ هزار و ۶۸۹ تن، رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

او گفت: سالانه حدود ۷۰ درصد گوجه و آلوی استان معادل ۱۸ هزار تن به صورت خشکباری در صنایع غذایی استان فرآوری و جهت مصرف به استان‌های همجوار و کشور‌های همسایه صادر می‌شود؛ همچنین حدود ۳۰ درصد باقی معادل ۷۷۰۰ تن نیز به صورت تازه خوری در داخل استان و استان‌های همجوار مصرف می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: شهرستان مراغه با مجموع بیش از ۱۴۷۲ هکتار باغ گوجه و آلو، حدود ۴۷ درصد سطح زیر کشت باغات گوجه و آلو در سطح استان را دارد و شهرستان برتر در تولید این محصول محسوب می‌شود.

او با بیان این‌که متوسط تولید گوجه و آلو در استان هشت تن در هر هکتار است، گفت: همچنین شهرستان مرند با ۳۲۲ هکتار سطح زیر کشت گوجه و آلو رتبه دوم و تبریز نیز با ۲۳۲ هکتار سطح زیر کشت گوجه و آلو، رتبه سوم استان را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار